Sitter och funderar på min elförbrukning som vanligt den här årstiden då det återigen börjar kosta en massa pengar. Bor i en enplansvilla med inredd källare. 110+110 kvm, byggt 1981. FTX och bergvärme. Elförbrukningen är 17 000 kWh per år, vilket anses väldigt bra för ett hus som detta enligt energideklarationen. Frågan är bara, vad är vad?

Jag har en uppfattning om att hushållselen står för c:a 5 000 kWh, kanske t om lite mer. Kvarstår då 12 000 kWh. Vi har under året gjort av med c:a 120 kbm vatten. Vi är en familj på två vuxna och två småbarn. Kan man schablonmässigt räkna ut ungefär hur mycket kWh uppvärmning av varmvatten upptar för en familj som vår? Skulle mellan tummen och pekfingret vilja få en uppfattning om hur mycket el som faktiskt går åt till uppvärmning av huset, avskiljt från varmvattnet så att säga.

Någon?
 
Det bästa svaret får du om du sätter en elmätare på varmvattenberedaren (och alla andra större förbrukare också).

Det går åt 4,18 kJ/kg K, dvs t.ex. 4,18 x 1 x 60 kJ för att värma ca 1 l vatten från 4 grader (inkommande temp) till 64 grader i VVB. Detta blir ca 250 kJ eller 0,07 kWh per liter (förutsatt ett delta på 60 grader).

Matten är enkel, det svåra är att uppskatta förbrukningen av varmvatten. Vattenmätarens förbrukning är ju kallvatten.
 
Tack för svaret! Ja, det bästa är absolut att sätta en elmätare på varmvattenberedaren om det alls är möjligt. Den och bergvärmepumpen är en och samma enhet. Tänkte mest på om det fanns en schablonmässig siffra på "Familj två vuxna och två barn använder c:a X kWh på uppvärmning av varmvatten". Ja du vet, sådana där siffror som presenteras om vattenförbrukning, elförbrukning etc. Ett snitt på normalsvenssonfamiljen. Men det kanske inte finns om just uppvärmning av varmvatten.
 
Real7 skrev:
Det länkades tidigare idag på forumet till en sida som jag tror energimyndiheten driver som såg bra ut, det gick att räkna på u-värden osv. Det är inte den här, tror jag, men det står en del.
[länk]
Tack! Jag börjar med att titta där!
 
Men om du har bergvärme så kommer ju 75% av energin till varmvattnet ifrån berget!

Tycker spontant att 17000kWh låter väldigt mycket för 200 kvadrat eftersom ni har bergvärme? Vi förbrukar ca 12000kWh totalt på lika stor familj med ett mindre hus 130 kvadrat. Dock vanlig elberedare och direktverkande elvärme...
 
  • Gilla
Piafia123
  • Laddar…
"I ett genomsnittligt hus står varmvattenförbrukningen för cirka 20 procent av det totala energibehovet. Av varmvattnet spolar vi bort cirka 40 procent i köket och 60 procent när vi duschar, badar och tvättar oss." http://www.vattenfall.se/sv/vattenanvandning.htm

En schablon på förbrukad mängd:
Två vuxna, ett barn = 400 – 500 liter Två vuxna, två barn = 500 – 650 liter
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
vectrex skrev:
Men om du har bergvärme så kommer ju 75% av energin till varmvattnet ifrån berget!

Tycker spontant att 17000kWh låter väldigt mycket för 200 kvadrat eftersom ni har bergvärme? Vi förbrukar ca 12000kWh totalt på lika stor familj med ett mindre hus 130 kvadrat. Dock vanlig elberedare och direktverkande elvärme...
12000kwh inklusive allt, eller bara uppvärmning? Nytt eller gammalt hus? Tilläggsisolerat, nya fönster eller allt original? Det finns ju en del punkter som kan skilja förutom ett nästan dubbelt så stort hus till ytan sett (nåväl, 90 kvm). Vore intressant med mer information!

Edit: Till saken hör förstås också att bergvärmepumpen är 14 år gammal och förmodligen skulle man idag dimensionerat den och borrhål annorlunda.
 
Jag tycker också att 17 000 låter mycket.

Vi har ett hus på 216 kvm boyta plus 97 kvm delvis uppvärmd källare. Huset är byggt 1931, finns överhuvudtaget ingen isolering i ytterväggarna (dock en hel del massivt trä), gamla tvåglasfönster, begränsad vindsisolering. En del av huset är utbyggt med bättre isolering.

Vi förbrukade 48 000 kwh, blandat direktverkande och vattenburen el. Konverterade till bergvärme. Och ligger nu på 18 - 19 000 kwh, total elförbrukning.
 
Energiförbrukningen omvandlat till direktverkande el är 33 000 kWh enligt energideklarationen, så en halvering i och med bergvärmen låter rimligt. Sedan ska erkännas att jag fortfarande inte förstår mig på det mest optimala sättet att ställa in termostaterna på radiatorerna etc så att pumpen jobbar så effektivt som möjligt. Så visst, jag kanske bränner 1000 kWh där, vem vet. Själva uppvärmningen av huset bör (efter att ha läst på om ungefärlig elförbrukning på varmvatten) vara c:a 9 000 kwh. Hur jag än läser på nätet ser det ut att vara helt okej?
 
EndZone skrev:
12000kwh inklusive allt, eller bara uppvärmning? Nytt eller gammalt hus? Tilläggsisolerat, nya fönster eller allt original? Det finns ju en del punkter som kan skilja förutom ett nästan dubbelt så stort hus till ytan sett (nåväl, 90 kvm). Vore intressant med mer information!

Edit: Till saken hör förstås också att bergvärmepumpen är 14 år gammal och förmodligen skulle man idag dimensionerat den och borrhål annorlunda.
Det är inklusive allt, hushållselen och varmvattnet är ca 7000 kWh per år (jag har separat mätning). Huset är från 1972. Ingen tilläggsisolering men fönstren är treglas insatta nån gång i mitten på 90-talet. Strax utanför Göteborg, ditt kanske är i norra Norrland? Vi eldar 2-3 kubik per år också, det är inte inräknat. Större delen av uppvärmningen står en relativt ny luft/luft vp för.

Är din bergvärmepump så gammal så förklarar det troligen saken...
 
Nej, det ligger i Värmland. Gör jag en någorlunda detaljerad kalkyl på energimyndigheten bör jag ligga på 16 700 kWh med min husstorlek, byggnadsålder, ventilation och typ av uppvärmning. Detta med fyra personer i hushållet och hushållselförbrukning "medel".
 
Läser man vidare på Energimyndighetens sida ser man att nybyggda hus i min region får använda max 110 kWh/kvm för uppvärmning, varmvatten, fastighetsenergi och komfortkyla. Fastighetsenergi, är det hushållsel tro?

Om ja, ligger mitt hus på 77 kwh/kvm.
Om nej (vilket trots allt förefaller troligast) ligger mitt hus på c:a 50 kWh/kvm.

Ser rätt okej ut trots allt, men det är väl dags att titta lite på bergvärmepumpen ändå. Varje kWh jag kan spara är förstås slantar som kan användas till något roligare :)
 
norrbottenstorpet skrev:
Det bästa svaret får du om du sätter en elmätare på varmvattenberedaren (och alla andra större förbrukare också).

Det går åt 4,18 kJ/kg K, dvs t.ex. 4,18 x 1 x 60 kJ för att värma ca 1 l vatten från 4 grader (inkommande temp) till 64 grader i VVB. Detta blir ca 250 kJ eller 0,07 kWh per liter (förutsatt ett delta på 60 grader).

Matten är enkel, det svåra är att uppskatta förbrukningen av varmvatten. Vattenmätarens förbrukning är ju kallvatten.
Kallvatten in i huset är väl knappast 4 grader kallt, 12 grader har jag för mig att det är här i Halland iaf.
 
Hushållsel 6000 kWh
Fjärrvärme 30 000 kWh
Oisolerad 1 plans tegelvilla med inredd vind och källare från 56 med byggnadsyta 75 kvadrat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.