byggarätt skrev:
När lekmän ritar hus blir det gräsliga problem med symmetrisjuka och denna typ av problem...
Förskjut huskroppen så att den inte tränger in på 4,5 m gränsen...Anlita Arkitekt
Det är väll roligare att rita själv? Det skulle jag också göra om jag kunde.

Trådskaparen är ju själv nöjd med vad han har ritat och det skulle jag också vara och jag hade ritat ett så snyggt hus. Och vad är det för övrigt som säger att vår trådskarpe inte är en arkitekt?
 
David_Berglund skrev:
Jag tror inte det finns utrymme för några kompromisser tyvärr. Valde att avbryta fortsatta diskussioner när jag kände att det inte skulle kunna flytta fram mina positioner, utan endast skada relationen att fortsätta.

Att reglera tomten så att hans hade blivit något kilformad hade nog varit en bra idé annars, om det inte varit för den detalj att jag har ett garage som föregående ägare av min fastighet byggt PÅ gränsen i tomtens nordöstra hörn. Säkerligen är denna historik inte helt utan betydelse när det kommer till grannens bedömning av mitt önskemål. Så skall det skapa något värde måste mitt garage rivas. Om det inte varit fallet kanske det varit en framkomlig väg trots allt.

Givetvis är det en faktor att hans tomt är smal. Dock är den drygt 20m, så det finns ändå möjlighet att bygga 11-12m brett hus vilket inte är så värst litet givet hans totalt sett lilla tomt, och att detta ursprungligen är ett fritidshusområde.

När det kommer till brandsäkerhet har jag redan lyft detta, och erbjudit mig att brandklassa hela min fasad (som kommer sakna fönster) i hans riktning, så att han inte kommer påverkas av detta.

Det är oxå så att jag rent tekniskt skulle kunna bygga justerat för just de meter som skrider över 4,5m-gränsen. Jag gillar förvisso inget av de alternativ jag skissat på, men de skulle inte längre överstiga gränsen.

Utifrån detta har jag även försökt föra ett resonemang där jag ber honom försöka fokusera på hur stor skillnad dessa två verkligen gör för honom, när det bara är det ena han rimligen kan hindra. Om det ändå blir en byggnation som han upplever lika illa i båda fallen kanske han ändå inte behöver motsätta sig det som blir otroligt mycket mer värt för mig. Men har inte nått fram med detta heller.

Inte särskilt snyggt, men en framkomlig väg rent tekniskt.
Då tycker jag det ser bättre ut om du bara bygger en vägg som håller rätt avstånd och kapar den överskjutande ytan, enligt denna ritning - fast på 4-meters gränsen enligt lag :)

https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=187256&d=1469610970
 
Redigerat:
Ja märkligt att ingen opererar sin egen hjärna men alla tror de kan rita hus!
Arkitektrollen är kanske en av de viktigaste i många länder som anses civiliserade.
I Sverige har yrkesrollen degraderats till att handläggningen av byggloven bestämmer!
Detta leder till att du hamnar i lägen som trådägaren

Över tid blir problemen värre o värre... Nu kommer Grannen så småningom bytas och om inte vettig lösning åstadkommits blir resultatet sorg...

Likabehandlingsprincipen kan leda till att grannen kan bygga i så fall på tomtgräns...

Hur väderstreck vind och liknande påverkar är väsentligt då en omöjlig situation kan uppstå
 
tommib
byggarätt skrev:
Personliga pronomen ska underlätta och i svenskan blir betydelse dold som ger språkfel med hen.
I Finska så är språket inte uppdelat på genus på samma sätt...
Om politik o annat ska byta kön på språket så borde det byta till DET
Då skulle genusdårarna inse varför svenskan har genus i pronomen
Jaså? Berätta gärna vad som blir fel, jag har svårt att se vad problemet är.

Och någon moderator kanske kan bryta ut detta till en egen tråd....
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Likabehandlingsprincipen kan leda till att grannen kan bygga i så fall på tomtgräns...
Nej.
 
Hade jag varit som dig så hade jag gjort det som jag ville ha det, han verkar bara vilja vara jobbig din granne. Han skall ju inte bo där själv ändå.
 
Byggde själv utomplans var ett hi la liv på grannarna som bodde 500 meter bort. Idag tycker alla det blev jättebra. Det var bara avundsjuka då jag skulle få en underbar havsutsikt mm.. Skit i grannen bygg som du vill så blir du som bor där nöjd iallaf!
 
  • Gilla
Micke_vb och 1 till
  • Laddar…
byggarätt skrev:
Ja märkligt att ingen opererar sin egen hjärna men alla tror de kan rita hus!
Arkitektrollen är kanske en av de viktigaste i många länder som anses civiliserade.
I Sverige har yrkesrollen degraderats till att handläggningen av byggloven bestämmer!
Detta leder till att du hamnar i lägen som trådägaren
Tekniken har gjort det möjligt att man kan bestämma själv hur man vill ha det. Vad är det för fel med det?

byggarätt skrev:
Över tid blir problemen värre o värre... Nu kommer Grannen så småningom bytas och om inte vettig lösning åstadkommits blir resultatet sorg...
Det är ju bara bra om grannen byts i detta fall, sämre kan det ju inte bli.

byggarätt skrev:
Hur väderstreck vind och liknande påverkar är väsentligt då en omöjlig situation kan uppstå
Vad är det som säger att trådskaparen inte har tänk på det?

Våra grannar har satt upp ett växthus med tillhörande uteplats en meter från vår tomt. Jag tyckte att det blev jättebra, jag var glad för deras skull och hjälpte dem bygga.
 
Tråden hade lika gärna kunnat heta:
- Hjälp, grannen bygger för nära min tomtgräns, vad kan jag göra........
Om tråden hade varit vinklad i den riktningen så hade ts fått minst lika många svar.
Personligen tycker jag att ts inte skall bygga utanför "sin" rätt att bygga.
Hur många hade inte gett råd om hur ts då skulle ha gått till väga att göra det surt för "grannen"....
Bara en tanke!
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Om jag inte minns fel då jag också byggde där det inte finns plan så är 4,5 m inga krav.
 
Pagno skrev:
Tråden hade lika gärna kunnat heta:
- Hjälp, grannen bygger för nära min tomtgräns, vad kan jag göra........
Om tråden hade varit vinklad i den riktningen så hade ts fått minst lika många svar.
Personligen tycker jag att ts inte skall bygga utanför "sin" rätt att bygga.
Hur många hade inte gett råd om hur ts då skulle ha gått till väga att göra det surt för "grannen"....
Bara en tanke!
Det hade givetvis också varit ett scenario. Då hade vi hört den andres syn på saken. Därom kan vi bara spekulera nu. Men utefter de förutsättningar TS visat, känns det inte som hans byggplaner borde påverka grannen nämnvärt.

Dessutom har INTE TS för avsikt att uppföra något svartbygge. Man får bygga närmare än 4,5 meter, i vissa fall. Ibland tillåter kommen det, som ett mindre avsteg. Om TS får bygglov, så har han ju därmed "RÄTT ATT BYGGA", enligt sin önskan.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag håller med ang att anlita en arkitekt om ni inte redan gjort det. Speciellt då det är ett så pass stort hus och känsligt läge med andra tomtägaren bör det ju gå att justera huskroppen utan att "bråka" lite med honom. Jag skulle aldrig bygga så stort utan att anlita någon då det finns otroligt många saker som en lekman själv ALDRIG skulle tänka på.
 
Pagno skrev:
Tråden hade lika gärna kunnat heta:
- Hjälp, grannen bygger för nära min tomtgräns, vad kan jag göra........
Om tråden hade varit vinklad i den riktningen så hade ts fått minst lika många svar.
Personligen tycker jag att ts inte skall bygga utanför "sin" rätt att bygga.
Hur många hade inte gett råd om hur ts då skulle ha gått till väga att göra det surt för "grannen"....
Bara en tanke!
Hjälp grannen bygger tre kvadratmeter byggnadsyta mindre än 4.5 meter från min tomt. Jag använder inte tomten, jag har inge planer på att använda tomten och jag har inge planer på att sälja den
Jag skulle inte förstå det problemet.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skulle inte förstå det problemet.
Okej, jag förstår vad du menar.
Det är inte vad som ts vill som har med saken att göra, det är inte hans rätt enligt de regler vi har för tillfället, reglerna har vi för att de flesta skall följa dem. Jag håller med om att det kan uppfattas som att grannen är motsträvig...... bara för att han ser till det som är hans rätt, i sakfrågan.
Om nu jag hade köpt en fastighet så hade jag sett till att få med den mark jag velat ha för det ändamålet som jag behövt för att bygga, annars är det gränserna som gäller, för alla.
Kan man inte komma överens med den som sitter med rätten på sin sida kanske man borde backa lite.
Mitt är mitt och ditt är ditt, det har de flesta koll på, men när någon vill utöka sitt och ta mitt i anspråk kan det uppstå problem.
 
  • Gilla
Offroad och 4 till
  • Laddar…
Grannen har ju rätt att ha 4(och en halv) meters luft till byggnad på nästa tomt.
Det måste väl vara fullkomligt ointressant vilka planer han har för tomten i framtiden?

Erbjud ett servitut lr avtal där det är fritt att bygga på den tomten närmare än 4.5 meter till tomtgräns.
Då får hen ju något som är större än det TS vill 'ta' , så det är en bra deal för tomtägaren och visar god vilja från TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.