Royen skrev:
För att hen är smidigare än att skriva "vederbörande"
Och väldigt opersonligt... som sagt något som aldrig kommer att komma ur min mun eller i något jag skriver, och därmed är det utagerat i denna tråden tycker jag.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Jag skriver hellre "hen" än "han" som man alltid gjorde förr (man förutsatte alltid att det var en karlakarl). "Han eller hon" är långt och omständigt.

Du får skriva precis hur du vill, jag kommer inte klaga.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Jag skriver hellre "hen" än "han" som man alltid gjorde förr (man förutsatte alltid att det var en karlakarl). "Han eller hon" är långt och omständigt.

Du får skriva precis hur du vill, jag kommer inte klaga.
Tack för det, av artighetskäl använder mig aldrig av hen "höna"....
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
S
Abuquir skrev:
Tack för det, av artighetskäl använder mig aldrig av hen "höna"....
Måste bli jobbigt i längden, finns så många ord du inte kan använda

Bad = dålig
Barn = lada
Fart = prutt

Listan går att göra lång :)
 
  • Gilla
lopec och 16 till
  • Laddar…
Vi byggde ut vårat hus i Stockholm för något år sedan med just ett hörn som hamnade knappt 3 m från "sned" tomtgräns. Eftersom det var ett hörn (totalt någon kvadratmeter) fick vi igenom det som "en mindre avvikelse". Men det krävdes att ALLA grannar godkände det utan minsta protest, vilket de tack och lov gjorde.
 
  • Gilla
Abuquir
  • Laddar…
SueCia skrev:
Måste bli jobbigt i längden, finns så många ord du inte kan använda

Bad = dålig
Barn = lada
Fart = prutt

Listan går att göra lång :)
Nä, det är bara Hen det gäller och vem som helst med lite hjärna förstår detta. Man behöver inte dra det till sin spets... alla kan ju se detta...
Och naurligtvis jag har min åsikt, och den står jag för... :) Självklart finns det andra som inte gör det... Han, hon, dem, de osv är det jag använder....finns ens Hen is svenska ordlistan?
Jag behöver inte veta förresten...Det är helt ointressant för mig.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
S
Abuquir skrev:
Nä, det är bara Hen det gäller och vem som helst med lite hjärna förstår detta. Man behöver inte dra det till sin spets... alla kan ju se detta...
Och naurligtvis jag har min åsikt, och den står jag för... :) Självklart finns det andra som inte gör det... Han, hon, dem, de osv är det jag använder....finns ens Hen is svenska ordlistan?
Jag behöver inte veta förresten...Det är helt ointressant för mig.
Känns aningen trångsynt att avfärda ett så användbart ord, får man fråga varför det skulle vara självklart att det gäller just hen och inget annat ord? Jag kan förstå den bakomliggande orsaken till att man avfärdar ordet hen, men det är pga. hur media använder ordet.

Om jag ser en person springa från min gård och ska förklara det för någon så är det fan så mkt lättare att säga "sen såg jag hen springa från min gård" jämfört med "sen såg jag han/hon springa från min gård"

Det jag stör mig på är när folk försöker ta ordet hen och använda på folk som tror att de kan välja att varken vara man eller kvinna.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
F
Jag har inte läst alla svar men har varit i en liknande situation. Skillnaden att grannens tomt var bebyggd men inte våran och att det var detaljplanerat område. Det hela löste sig mycket bra. Jag fick bygga nära tomtgräns mot att grannen fick bygga ut. Jag avstod också från fönster åt deras håll och byggde med brandklassning IE60 (tror jag det heter) för att göra räddningstjänsten jätteglad. Det var inga större problem, typ dubbel gips på en vägg.

Grannens tomt är smal, övertyga honom om att du aldrig nånsin kommer att godkänna att det någonsin byggs närmare än 4,5 meter om han inte går med på ditt. Erbjud ett avtal där du tillåter att grannen bygger närmare tomtgräns än 4,5 meter. Försök lägga upp det som att det är bra och gynnsamt för er båda två och troligtvis snarare höjer värdet på hans tomt.
 
  • Gilla
David_Berglund och 2 till
  • Laddar…
TS - kanske du kan göra en ritning med ditt alternativa förslag, men lägga in lite fönster på gaveln, dvs som ger insyn på grannens tomt. Säg t honom att du nu planerat bygga så här, men att om han skulle kunna tänka sig att acceptera att ditt hörn inkräktar på de 4,5/4 meterna så skulle du kanske i utbyte kunna tänka dig att fimpa fönstren på gaveln... Då har han plötsligt något att vinna på att acceptera avvikelsen istället för att motsätta sig den.
 
När lekmän ritar hus blir det gräsliga problem med symmetrisjuka och denna typ av problem...
Förskjut huskroppen så att den inte tränger in på 4,5 m gränsen...Anlita Arkitekt
 
  • Gilla
ghoti och 6 till
  • Laddar…
Varför inte bredda hela tillbyggnaden efter grannens röda linje!
Du får hela ytan genom att flytta den del du får avstå fram mot framsidan av utbyggnaden!
Baksidan blir lite smalare än framsidan
Detta kommer kommer att irritera än mer, men inte dig! Du har ju fått din yta.
Oregelbundna hus är ju lite unika då alla tänker i kvadrater och rektaglar.
hej
mats k



David_Berglund skrev:
Ytterligare en fråga ang. byggnad närmare än 4,5m.

Gäller en önskad tillbyggnad av ett hus med huvudkropp i vinkel där jag önskar bygga ytterligare en huvudkropp för att få en H-form på huset. För ett tillfredsställande utseende (symmetri) behöver nya gaveln vara lika bred som befintliga (6m) vilket gör att hörnet på grunden hamnar 2,8m från tomtgräns. Jag säger hörnet, eftersom tomtgränsen är i vinkel emot huset, så det är en väldigt begränsad del som överskrider 4,5m. I själva verket är det bara 3m² byggnadsyta som faller över, och bilden nedan illustrerar ganska väl hur det ser ut.

Området är inte detaljplanerat och grannens tomt, som styckades -93 samtidigt som min, är inte ens bebyggd. Han är oxå tydlig med att han inte avser bygga på den.

Efter ett par träffar där när jag redovisat mina planer har han kommit att ställa sig negativ till att godkänna min närhet till tomtgräns. Några sakliga skäl har inte framkommit som jag ser det, möjligen undantaget spekulationer i värdepåverkan.

I detta skede lade jag initialt dessa planer åt sidan med stor besvikelse.

Men efter samtal med en herre som jobbat länge som byggnadsteknisk inspektör, och som varit med och utrett flertalet liknande konflikter menar han att det absolut inte är skrivet i sten att man får avslag, eller att ett ev. överklagande vinner, bara för att man överträder 4,5m. Allt ligger i grannens skäl för att motsätta sig enl. honom.

Jag överväger nu därför att gå vidare i alla fall, även om jag inser att det kan bli arbete och pengar i onödan om jag får avslag.

Innan jag tar steget vidare vore det dock intressant att få några synpunkter härifrån, om ni delar byggnadsinspektörens uppfattning, eller om ni håller det som ett omöjligt case.

Tack på förhand,
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Huruvida hen finns i ordlistan eller inte har ingen betydelse. Ord som används ska tas upp i listan så om det inte redan är gjort så kommer det ske senast 2017. Listan är deskriptiv dvs ska återge hur folk pratar i praktiken.
 
tommib
Abuquir skrev:
Nä, det är bara Hen det gäller och vem som helst med lite hjärna förstår detta. Man behöver inte dra det till sin spets... alla kan ju se detta...
Och naurligtvis jag har min åsikt, och den står jag för... :) Självklart finns det andra som inte gör det... Han, hon, dem, de osv är det jag använder....finns ens Hen is svenska ordlistan?
Jag behöver inte veta förresten...Det är helt ointressant för mig.
Jag kan nämna att i finskan existerar inte kön i tredje person. Där heter alla "hän". Det är väldigt praktiskt och inte ett dugg politiserat, som det tyvärr blivit här. Så för mig som är tvåspråkig är det fullt naturligt att använda hen.

Du behöver inte ens gå så långt som till engelskan för att hitta alternativa betydelser. Hen är ett äldre ord för bryne, så det har redan funnits i svenskan... Ord kan dock byta betydelse, det kallas för utveckling.

Allt var inte bättre förr.....
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Personliga pronomen ska underlätta och i svenskan blir betydelse dold som ger språkfel med hen.
I Finska så är språket inte uppdelat på genus på samma sätt...
Om politik o annat ska byta kön på språket så borde det byta till DET
Då skulle genusdårarna inse varför svenskan har genus i pronomen
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Normalt sett, är min mening, att alltid respektera sina grannar. Skapa inte onödig konflikter.
Men i det här fallet, tycks ju inte "grannen" vara din granne. Han bor inte där, och har för avsikt att sälja tomten. Så OM, kommunen godkänner bygglov ändå, så skulle jag strunta i "grannen".
Nu känner jag inte till alla detaljer, och inte heller grannens tankar. Men OM det inte har någon egentlig betydelse, för grannfastighetens värde, så skulle jag satsa på det jag helst ville ha.
Dock tycker jag inte att alternativ 2 var dåligt eller mindre fint.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.