Oj, vad kul! Mitt favorithus alla kategorier. Har tillbringat mycket tid där. Finns handfat kvar i sovrummet längst upp till vänster? Hade gärna sett ringsystemet för tjänstefolket kvar, men det togs bort. Och den gamla gräsklipparen modell vält (samma typ som Wimbledon använder)...

Hälsningar,

U-H
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Är inte detta en egendom som under något sekel ingått i Boxholms Aktiebolags domäner?
Helt korrekt - Boxholms AB förvärvade hela fastigheten runt 1898 för att 1921 stycka av och sälja corps-de-logiet med park och tomt. Tror du att det kan finnas intressant information om denna period i Boxholms ABs arkiv (uthyrning/arrende, renoveringar o s v), och vem är i så fall nämnde Bengtsson? Den tråden har jag klantigt nog inte dragit i... :surprised:
 
youage skrev:
Oj, vad kul! Mitt favorithus alla kategorier. Har tillbringat mycket tid där. Finns handfat kvar i sovrummet längst upp till vänster? Hade gärna sett ringsystemet för tjänstefolket kvar, men det togs bort. Och den gamla gräsklipparen modell vält (samma typ som Wimbledon använder)...

Hälsningar,

U-H
Sännande!

Handfatet finns inte kvar, men jag vill minnas att vi hittade spår av det i samband med tapetsering i det sovrummet. Även det stora sovrummet mot söder har kvar en del spår i form av rör som tyder på tidigare handfat. Ringsystemet är ju som du säger rivet, men ledningarna finns ju kvar här och där, en tryckknapp i ett förråd och "nummertavlan" som var placerad i anslutning till köket.

Det vore kul att höra mer från dig - jag skickar PM! :)

Hälsningar
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
MagHam skrev:
Som sagt ett mycket fint hus som jag gärna skulle ha.
Om jag får säga en liten detalj som jag tycker gjorts till det sämre, så är det att de högsmala fönstren som flankerade dörren bytts mot likadana som på hela framsidan.
Men smaken är olika.
Fortsätt gärna berätta i tråden framöver hur era arbeten fortskrider :)
Visst, men jag tror de större fönstren behövdes efter att entrédörren byts ut mot en som inte släpper in nåt ljus alls.
I entrén behöver man ofta mycket ljus.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
krillek skrev:
Jag håller med - bouppteckningar är en riktigt bra källa både till fast inredning som du säger, men också hur det var inrett om man försöker återskapa en ursprunglig stil. Synd bara att dom ofta är väldigt jobbiga att tyda. Just den här avseende Pehr Brogren som byggde nuvarande huvudbyggnad men som avled redan 1846 är hyfsat enkel att läsa :)

[bild]
Vilken njutbar skrivstil!

Jag är överväldigad över skrivkonsten!

Tack för att du delar den med oss :D
 
Redigerat:
krillek skrev:
Helt korrekt - Boxholms AB förvärvade hela fastigheten runt 1898 för att 1921 stycka av och sälja corps-de-logiet med park och tomt. Tror du att det kan finnas intressant information om denna period i Boxholms ABs arkiv (uthyrning/arrende, renoveringar o s v), och vem är i så fall nämnde Bengtsson? Den tråden har jag klantigt nog inte dragit i... :surprised:
Bengt-Åke Bengtsson basar över "Rest-Boxholm" sedan 1984. Innan dess inhystes bolagets hela dokumentation sedan 1872 i gamla brukskontorets källarvåning. Mycket av detta kan ha överförts till landsarkivet i Vadstena.

Detta arkiv har hyst allt du nämner. Under perioden då mangårdsbyggnaden ägdes av bolaget beboddes den av närstående till dåtida disponent Wettergren. Därför ska du inte hoppa över direktionens personliga brevdiarium.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Mycket spännande tråd!
 
billy_baver skrev:
Bengt-Åke Bengtsson basar över "Rest-Boxholm" sedan 1984. Innan dess inhystes bolagets hela dokumentation sedan 1872 i gamla brukskontorets källarvåning. Mycket av detta kan ha överförts till landsarkivet i Vadstena.

Detta arkiv har hyst allt du nämner. Under perioden då mangårdsbyggnaden ägdes av bolaget beboddes den av närstående till dåtida disponent Wettergren. Därför ska du inte hoppa över direktionens personliga brevdiarium.
(y)

Det får bli en kontakt med Bengtsson, men otålig som jag är var jag precis inne och kollade i nationell arkivdatabas på riksarkivet och hittade faktiskt direkt Boxholms bruks arkiv placerat i Vadstena slott, etablerat 1995. Det lär väl bli en tur till Vadstena och kolla vad som finns där... eller flera - arkivet för bruket omfattar 474,1 hyllmeter :D
 
Förberedelserna för ommålningen har gått lite på sparlåga denna vecka, men nu har jag i alla fall slipat av hela framsidan lätt får att få ett bra underlag för målningen som jag hoppas börja med i veckan som kommer - lite beroende på värdet såklart. Jag har även en byggnadsställning på gång som skall täcka hela gaveln så att jag når upp och skrapa hela vägen upp till nock.

Jag har haft en hel del kablar på fasaden för telefon, nätverk och TV, men i o m ommålningen har jag bestämt mig för att allt skall gå invändigt/osynligt och det krävs en hel del tankearbete för att få till det. Krypgrunden, som för övrigt är enorm (ca 22x12 m) men på sina extrem trång/låg är ju en lämplig plats att dra till bottenplanet. Eftersom jag inte vill gå opp genom golven utom i några få rum där det passar med väggfasta skåp och liknande inredning, så väljer jag att lossa på dekorlisterna och gå igenom med slang. På utsidan syns inte ett spår när man är klar, och på insidan blir det diskreta Eljo Renova-uttag på strategiska ställen :)

Slipad träfasad på hus, förberedd för ommålning med synliga kablar och slipverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hörn av ett trähus med slipad fasad och en vitmålad fönsterbräda redo för ommålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt samlas ihop i kontoret i ett skåp i den fasta inredningen där jag har en ny patchpanel, routers, PoE-switchar, bredbandsmodem o s v. Som sagt - gammalt hus, men vissa moderniteter måste man unna sig :D

Nätverksskåp och routere på ett trångt utrymme med många lösa kablar och teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Wow, vilket hus!
 
Jag är så enormt spänd på hur ert redan fantastiska hus kommer att se ut i grönt!

I helgen var jag i Kalmar och upptäckte där en gammal välbevarad stadsdel som byggnadsvårdats ömt, med träfasader som är otroligt smakfullt färgsatta. Flera av husen var gröna, i olika nyanser och jag kom att tänka på ert hus. Knäppte några bilder och tänkte fråga dig om det är någon av de här nyanserna ni tänker måla i månne?

Först ett riktigt blekgrönt hus, nästan grått.
Ett äldre hus med blekgrön träfasad, tegeltak, träfönster med vita karmar och en rosbuske vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mustigare grön.
Rad av gamla trähus i olika färger, första i blekgrönt, på en kullerstensbelagd gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt med mörkare gröna fönster.
Blekgrönt trähus med vita fönster omgivet av rosbuskar, återspeglar kulturbevarad arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grönt med vita fönster.
Blekgrönt hus med vita fönsterkarmar och rosenbuske vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grön fasad, röda fönster
Blekgrönt hus med träfasad, vita fönsterkarmar, röd dörr och klätterväxt ovanpå garageport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljust limegrönt med mörkgröna fönster
Ett blekgrönt hus med mörkgröna fönsterkarmar och vita fönsterposter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husen låg vägg i vägg, blandade gula, röda, gröna, vita och blå. Så fint!
Gammaldags träfasad målad i blekgrönt, med röda dörrar och fönster omgivna av vita foder, bredvid ett gult trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag är så enormt spänd på hur ert redan fantastiska hus kommer att se ut i grönt!

I helgen var jag i Kalmar och upptäckte där en gammal välbevarad stadsdel som byggnadsvårdats ömt, med träfasader som är otroligt smakfullt färgsatta. Flera av husen var gröna, i olika nyanser och jag kom att tänka på ert hus. Knäppte några bilder och tänkte fråga dig om det är någon av de här nyanserna ni tänker måla i månne?
Det här med val av kulör är inte enkelt, men du har verkligen hittat en hel del fint färgsatta hus (y)

Som det ser ut nu kommer vi att måla med en kulör som heter 7A-30 äuo i Engwall & Claesson. Jag vet inte riktigt vad det motsvarar i NCS-kod, men vi tog hem några olika varianter på grågrön förra sommaren när vi gjorde i ordning entrén och det ser helt klart ut som att den ligger rätt nära den blekgröna nyansen huset har på din första bild. Min bild nedan gör inte kulören fullständig rättvisa i o m att den målade panelen ligger i skugga, men det kommer hur som helst att bli en stooor skillnad mot den gamla gula kulören! :)

Husfasad med delvis målad panel i ljust kulör och omålat trä samt vita fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Fin nyans! Stor skillnad och ett stort lyft (y)
 
Målningsarbetet har äntligen kommit igång. Allt vitt är grundat första varvet (55% linoljefärg/45% terpentin) och grundningen med det gröngrå har påbörjats. Håller samtidigt på och bygger ställning till gaveln så att vi kan skrapa klart ända upp till nock :)

Ställning vid gul tegelvilla under målningsarbete med gröngrå grundfärg på väggen och vitmålade fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 13 till
  • Laddar…
En månad senare - allt på framsidan målat två gånger och arbetet på gaveln i full gång. Hoppas kunna börja med grundningen av gaveln i helgen. Den tredje slutstrykningen av framsida och gavel lär få vänta till våren eftersom kvällsdaggen riskerar att göra ytan lätt flammig. :)

Ny målning på klassiskt hus med röd tegeltak, vit fasad och stegar på gaveln för pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.