Håller på och brädsfodrar mitt hus. Och nu undarar jag vad det är för skillnad att använda asfaboard eller vindpapp. Asfaboarden är ju dyrare, men det borde väll isolera lite åxå då den är 13mm.

MVH Anders
 
Jag var i samma läge som du och hade att välja på asfaboard, vindpapp och utegips.
Jag valde asfaboarden eftersom den var lättare att hantera än utegipsen, och den är tåligare än vindpappen.
Som alternativ till vindpapp finns "windy" som är ett plastliknande material. Den är dock dyrare än vindpappen.
 
en 13mm asvaboard motsvarar väl 50mm gullfiber om jag inte missminner mig....
 
Enligt en gammal husbok jag har så motsvarar 1 cm mineralull 1.1 cm porös träfiberskiva, vilket man väl kan klassa asfaboard som.
 
jag skulle sätta asfaboard och sedan vindpapp över skarvarna så det blir riktigt tätt.
 
  • Gilla
Petter Gunnarsson
  • Laddar…
Vindpapp över skarvarna är ett bra alternativ till fogmassa.
 
Vi sätte asfaboard, bra att hantera, var trotts allt bra högt upp på gaveln o jobbade,
har inte märkt av ng problem med den hade varit jobbigt o sätta vindpapp när man stod på stege så där var asfaboarden o föredra, men kan man stå på marken o vara minst 2 pers så finns de ju bra vinddukar idag.
 
Mikael_L
olvi skrev:
en 13mm asvaboard motsvarar väl 50mm gullfiber om jag inte missminner mig....
13mm asfaboard motsvarar ca 4-5 mm gullfiber.
 
Själv håller jag på att sanerar mitt hus från asfaboard( Grund+ytterväggar) och sätter utegips istället.
Felet hos mig var att den liggande panelen var spikad direkt på asfaboarden utan luftspalt vilken gjort att asfaboarden blivit fuktskadad och börjat lukta.

Är lite skadad av detta så jag gillar inte asfaboard även om det säkert fungerar om väggen är korrekt byggd.
 
Martin_B
O olvi skrev:
en 13mm asvaboard motsvarar väl 50mm gullfiber om jag inte missminner mig....
cubix cubix skrev:
Enligt en gammal husbok jag har så motsvarar 1 cm mineralull 1.1 cm porös träfiberskiva, vilket man väl kan klassa asfaboard som.
Mikael_L Mikael_L skrev:
13mm asfaboard motsvarar ca 4-5 mm gullfiber.
Ingen som kan komma med ett fjärde alternativ? Så blir det ännu lättare att avgöra vad som faktiskt stämmer :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
jjohn och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ingen som kan komma med ett fjärde alternativ? Så blir det ännu lättare att avgöra vad som faktiskt stämmer :rofl::crysmile:
Enligt Hunton " 12 mm Vindtät motsvarar nästan 10 mm vanlig isolering,"
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Mikael_L
Martin_B Martin_B skrev:
Ingen som kan komma med ett fjärde alternativ? Så blir det ännu lättare att avgöra vad som faktiskt stämmer :rofl::crysmile:
Det är inte helt plättlätt att ange något exakt, asfaboard har ju liksom inte något helt vetenskapligt fastställt lambda. Och det är nog dessutom omöjligt, det är ju inte något lika fysikaliskt homogent material såsom aluminium, vatten eller glas.

Det skiljer helt enkelt mellan tillverkare och även mellan batcher, ja säkerligen är det t.o.m olika på olika delar av en skiva.

Men söker man runt lite så hittar man lambdavärden för asfaboard (och mjuk träfiberskiva) på allt mellan 0,06 och 0,075 på ett ungefär.
Så asfaboard isolerar på ett ungefär hälften av vad mineralull isolerar.

(så jag skulle kanske påstå att det motsvarar 6-7 mm MU idag ... :))


Lägg in asfaboard 1000mm och 0% (eller 1%) träregel i väggen här så får du lambda för asfaboard
http://www.energiberakning.se/Isolering/index.aspx

Eller kolla sidan 52 i denna skrift
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:324078/FULLTEXT01.pdf

Eller kolla denna tråd
https://www.byggahus.se/forum/threads/asfaboard-isolervaerde.51027/

Eller googla lambda+asfaboard (eller mjuk träfiberskiva)
 
  • Gilla
MHinvest och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Gammal tråd, som tydligen vägrar att dö. :crysmile:

Men det är bra så. Det finns många saker som alltid är aktuella. ;)
 
D
På takfot/sarg runt ett platt tak ska man regla ut från takstolen eller fäster man den liggande panelen direkt takstolen?

Ska man då lägga vindpapp mellan takstolen och den liggande panelen?
 
Mikael_L
Du kan nog göra vilket som. Bestäm dig för var du vill ha panelen, ska den liva med något, eller komma lite längre ut osv...
Jag antar att det här är ett väl skyddat ställe, så du inte direkt behöver vara orolig för röta på takstolen p.g.a ständigt fuktig panel. Och skulle det vara så är det ju ändå typ felbyggt, panelen ska ju vara tillräckligt skyddad, och konstruktionen bör ändras på något lämpligt vis.


Vindpapp?, ja vindpapp eller väv är nog aldrig dumt. Kanske inte säkert behövs, men generellt är det ju alltid bra att stoppa så mycket blåst och drag som möjligt att ta sig in i huskonstruktionen. Så peta gärna dit vindskydd du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.