datpsu skrev:
En vacker dag kanske du är "Surgubben" och blir överkörd.

Det är nog inte så kul att få grannhuset för nära tomtgräns om man inte tycker om det oavsett anledning.
Man får väl se till att äga tillräckligt med mark runt huset om det är viktigt att hålla grannarna på distans.
Grannar som springer med linjalen längs tomtgränsen och går och gnäller till kommun för minsta lilla måste ju ha psykiska problem. Vad vinner de på att hålla på så, det kan ju inte vara lätt för dom själva heller att hela tiden göra sig osams med alla?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Man får väl se till att äga tillräckligt med mark runt huset om det är viktigt att hålla grannarna på distans.
Grannar som springer med linjalen längs tomtgränsen och går och gnäller till kommun för minsta lilla måste ju ha psykiska problem. Vad vinner de på att hålla på så, det kan ju inte vara lätt för dom själva heller att hela tiden göra sig osams med alla?
Problemet med de personer som tar sig friheter på grannarnas bekostnad ofta inte stannar med en grej utan sitter man som god granne då och kniper igen så har man snart nått nytt projekt som inkräktar lite till.

Jag har bara dåliga erfarenheter av sitta tyst och inte säga ifrån, vissa personer behöver få veta vart gränserna går.
 
  • Gilla
e.bitar och 3 till
  • Laddar…
Man ska såklart inte låta andra köra över en, men att ta strid för en massa saker som inte egentligen berör en det minsta är bara patetiskt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Man ska såklart inte låta andra köra över en, men att ta strid för en massa saker som inte egentligen berör en det minsta är bara patetiskt.
Men vem/vad bestämmer vad som berör och inte berör?
 
Pumba skrev:
Men vem/vad bestämmer vad som berör och inte berör?
Det bestämmer man själv. Man ställer sig själv frågan om det är viktigt att ställa sig på tvären när det gäller en obebyggd tomt som man aldrig nånsin tänkt bygga på eller ens sälja. För 99 procent är svaret ganska självklart sen finns det ju alltid den där ena procenten som ts råkat ut för. Som sagt psykiska problem.
 
Finndjävel skrev:
Man ska såklart inte låta andra köra över en, men att ta strid för en massa saker som inte egentligen berör en det minsta är bara patetiskt.
Här har vi nog pudelns kärna.

TS, och de flesta här som tagit del av just TS sida av saken, tycker kanske att grannen borde komma springande med champagne och gratulera till de fantastiska byggplanerna. Hur kan grannen vara så knäpp att han säger nej?

Grannen har sina skäl - liksom TS har sina skäl till att inte bygga ut åt den fria delen av tomten.

Ett bygge för nära tomtgränsen är aldrig en struntsak. "Men tänk vilket ståtligt och bra hus jag kommer få" tycker den som ska bygga ut. "Varför kan inte mina grannar fatta det?"

Ofta skrivs det i trådar "amenherregud hur kan grannen vara så löjlig att hen bråkar om nån futtig meter hit och dit eller att tallarna ska bort eller vara kvar eller att jag släpper ut lite avloppsvatten som ju bara är naturligt" etc etc etc. Man ser då bara saken genom sina egna glasögon.

När det gäller att frångå reglerna om avstånd till tomtgräns tycker jag att diskussionerna i forum ofta landar i att det normala vore att säga ja till grannar som vill bygga för nära, och man är en surgubbe och liknande om man emotsätter sig regelbrott. Jag skakar på huvudet åt ett sådant resonemang. Det finns inga - INGA - byggen som förbättrar för grannarna. Vad man än bygger kommer det på något sätt och i någon mån försämra utsikt eller användbarhet eller på annat sätt värdet på grannarnas tomter. Att en granne är tveksam och rentav säger nej tycker jag inte ska sjukdomsförklaras rakt av.
 
Redigerat:
  • Gilla
e.bitar och 9 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Här har vi nog pudelns kärna.

TS, och de flesta här som tagit del av just TS sida av saken, tycker kanske att grannen borde komma springande med champagne och gratulera till de fantastiska byggplanerna. Hur kan grannen vara så knäpp att han säger nej?

Grannen har sina skäl - liksom TS har sina skäl till att inte bygga ut åt den fria delen av tomten.


.
Nu är inte grannen här och skriver sina "skäl" till varför det är så viktigt att invända så då borde man hålla sig till vad som står skrivet i tråden. Det är onödigt att spekulera i vilka orsaker grannen har att bråka, utgår man ifrån att det som ts skriver här är sant så gör grannen det mest på jävelskap.
 
"Det finns inga - INGA - byggen som förbättrar för grannarna. Vad man än bygger kommer det på något sätt och i någon mån försämra utsikt eller användbarhet eller på annat sätt värdet på grannarnas tomter."

Att försämra en utsikt eller skymma en del av soltid m.m beaktas inte vid ett grannyttrande. Det borde ungdomarna lära sig redan i högstadiet så skulle vi sluppit en massa gnäll och skitsnack. Det är ingen mänsklig rättighet och kommer aldrig bli. Ibland bedöms överklaganden utifrån vilken nytta den kan ha för sökanden gentemot olägenhet för sakägare/klaganden. Som tur är avslås väldigt många överklaganden/grannyttranden direkt.
 
Visserligen på 90-talet detta...men ville bygga ett stort garage på tomten. Tomten låg utanför detaljplanelagt område. Ville bygga så stort som möjligt så klart och få bort garaget så långt bort i hörnan av tomten som möjligt. Ingen rak tomtlinje men som närmast till tomtgränsen låg garaget ca 1 meter.
Granntomterna var inga bebodda tomter utan mest ett dike och skogstomt.
Om inga grannar hade negativa synpunkter på bygget var det ok för kommunen också.
 
Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men vad säger kommunen om detta?
Ger de godkännande, skulle jag byggt närmare 4,5 m.... vilket jag redan gjort och med kommunens godkännande.
 
Som jag fattar det så vill TS veta hur stora chanserna är att få bygglov, innan hen ansöker.
 
Alltså du menar han, hon eller dem, det finns stora stora chanser för att komunen godkänner det, vi fick det!
Lite off topik,
jag förstår inte varför man inte kan säga han, hon eller de/ dem istället för "hen" det låter bara sååå löjligt....
och är ett ord som jag aldrig någonsin kommer att använda. Är det för att man inte orkar skriva ut det riktiga? Hen betyder förövrigt höna på engelska och vem vill bli kallad för det?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Om du haft oturen att få en tjurskalle till granne ska du inte reta honom "i onödan". Att förpesta stämningen i sitt bostadsområde för all framtid - är tillbygget värt det?
 
För att hen är smidigare än att skriva "vederbörande"
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Självklart är det, det.... gjorde själv en renovering av ett hus där "någon av grannarna" anmälde oss till kommunen, för att vi bytt ett antal bärande delar (som var ruttna och hotade att rasa in) utan bygglov och starbesked etc. Det blev dryga böter, men om man ser det i en annan vinkel, så hade kommunen kanske ålagt oss att åtgärda "huset"så det inte rasede, för att inte få ett vite.... det kändes lite som ett moment 22.... hehehe och självklart skall den lille mannen alltid få betala.....
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.