Nej jag vet inte säkert, jag tog en diskussion med samhällsbyggnad om detta och fick ett väldigt diffust svar.

Det kanske är rätt ände att fortsätta i. Jag trodde jag började i rätt ände när jag hoppades på att ha med mig grannmarkägaren från dag 1, men så enkelt skulle det tydligen inte vara.

Varierar väl om man tillämpar 4 eller 4,5 som jag förstått det. 4,5 springer väl ur 9m brandskyddsavstånd, som är ändrat till 8m? Vissa kommuner har väl inte några generella regler avs. detta utanför detaljplan och kanske är det så jag skall tolka det diffusa svar jag fick ovan.

Dock är det ju lite pengar innan man har ett fullständigt ansökningsunderlag, så det känns som man behöver ha lite mer kött på benen om sannolikheten att lyckas med detta innan man går vidare.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Där detaljplan saknas så är det 4,5m som gäller.

Det som talar emot att kommunen skall godkänna detta, i strid med grannens önskan. Är att TS tomt är så stor. Det bör finnas goda möjligheter att bygga ut så att det inte kommer så nära gränsen.

Granntomten är ju inte jätteliten. Det behöver inte bli några större problem att bygga en normalstor villa på den tomten.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Med tanke på grannens reaktion så bör du nog lägga in en överklagandeprocess i tidplanen, oavsett vilken väg du väljer.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Du kan köra över grannen och istället för att lämna in bygglovsansökan och vänta på hens underkännande gå direkt till byggnadsnämnden. Då drar de ditt ärende och kan själva fatta beslut. Som kanske kan gå din väg om du kan ge tillräckligt underlag för ett godkännande. De kommer att hämta in underlag från kontoret.
Grannen kan förstås överklaga till högre instans men du har då ett bra utgångsläge.
Nämnden är den politiska nivån, och det kan vara en bra idé att kolla vilka som sitter där och dra ditt ärende med dom privat så att du får en känsla för hur de kommer att ställa sig.
Jag är i en situation liknande din.
 
  • Gilla
David_Berglund och 1 till
  • Laddar…
Men det inte finns detaljplan för området gäller inte 4,5 M regel så vitt jag vet. Ni borde få bygga som ni vill! Så sa de till bekanta till oss som inte har detaljplan men bor i villakvarter ändå.

David_Berglund skrev:
Ytterligare en fråga ang. byggnad närmare än 4,5m.

Gäller en önskad tillbyggnad av ett hus med huvudkropp i vinkel där jag önskar bygga ytterligare en huvudkropp för att få en H-form på huset. För ett tillfredsställande utseende (symmetri) behöver nya gaveln vara lika bred som befintliga (6m) vilket gör att hörnet på grunden hamnar 2,8m från tomtgräns. Jag säger hörnet, eftersom tomtgränsen är i vinkel emot huset, så det är en väldigt begränsad del som överskrider 4,5m. I själva verket är det bara 3m² byggnadsyta som faller över, och bilden nedan illustrerar ganska väl hur det ser ut.

Området är inte detaljplanerat och grannens tomt, som styckades -93 samtidigt som min, är inte ens bebyggd. Han är oxå tydlig med att han inte avser bygga på den.

Efter ett par träffar där när jag redovisat mina planer har han kommit att ställa sig negativ till att godkänna min närhet till tomtgräns. Några sakliga skäl har inte framkommit som jag ser det, möjligen undantaget spekulationer i värdepåverkan.

I detta skede lade jag initialt dessa planer åt sidan med stor besvikelse.

Men efter samtal med en herre som jobbat länge som byggnadsteknisk inspektör, och som varit med och utrett flertalet liknande konflikter menar han att det absolut inte är skrivet i sten att man får avslag, eller att ett ev. överklagande vinner, bara för att man överträder 4,5m. Allt ligger i grannens skäl för att motsätta sig enl. honom.

Jag överväger nu därför att gå vidare i alla fall, även om jag inser att det kan bli arbete och pengar i onödan om jag får avslag.

Innan jag tar steget vidare vore det dock intressant att få några synpunkter härifrån, om ni delar byggnadsinspektörens uppfattning, eller om ni håller det som ett omöjligt case.

Tack på förhand,
 
Plan B kunde vara om han är rädd för värdeminskning på tomten, som tydligen är mycket smal dvs ännu svårare att bebygga inom 4,5m än din. Erbjud godkännande att framtida ägare får bygga lika nära din gräns, detta kan tom HÖJA VÄRDET på hans tomt. Bättre förhandlingsläge 💰🍺👍🏻
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte ditt alternativa förslag är fel tvärt om, det blir bättre. Akta dig för symetrijävulen (så sa man på arkitektkontoren under 50 och 60-talet.)
Ur brandsynpunkt vill Boverket ha 9 meter mellan husen det är upprinnelsen till miniavståndet, fast det vet du nog redan.
 
David_Berglund skrev:
Jag är inte den person som strider med grannar utan har en grundinställning att hålla sig väl. Vilket väl är orsaken till min första inställning, att respektera hans ståndpunkt och tänka om. Och kanske får det lov att bli den linjen.

Det stör bara lite att en tomt som inte vare sig byggts eller kommer att byggas, utan bara är en markbit, skall påverka så mycket att det sätter hela planen i sank. Har ritat många alternativ med husknutar som anpassat sig till 4,5m men inget blir bra.
Det är sällan jag säger det, (Jag brukar tycka att man ska ta hänsyn till, och anpassa sig efter sina grannar och övriga medmänniskor) men jag tycker att du ska försöka köra över surgubben... eftersom att han inte verkar vara intresserad av att lösa problemet på ett sådant sätt att det blir så bra som möjligt för er båda.

Tala gärna om för oss ifall du lyckas...och lägg ut en bild här på ditt färdiga hus lycka till :)
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Det var ett förbaskat tyckande om åsikter och total frånvaro av insikter! Men det var väldigt bra att du visar karta och husskisser!

På avstyckningskartan med föreslagen placering av din nya byggnad är det hela 15 meter mellan din västa tomtgträns och husets västligaste hörn (i nordväst). Vad i hela friden har du för skäl att då inte placera den nya byggnaden på större avstånd från grannens gräns än 4,5 m. Det finns ju gott om plats på västra halvan av din stora tomt.

Använd inte en avstyckningskarta utan använd en NYBYGGNADSKARTA som visar bl.a. nivåkurvor om terrängen om det nu skulle vara så terrängen har avgörande betydelse för valet av husplacering. Jag kan inte se det utan att se en kurvad karta och det ska inte byggnadsnämnden pröva utan att du ger in en nybyggnadskarta.

Glöm det där om 4,5 m! Det måttet slutade gälla 1 juli 1987 då den äldre plan- och bygglagen (ÄPBL) trädde i kraft och därmed 1959 års byggnadsstadga (BS) upphörde att gälla. Den bestämmelse som tidigare fanns i 39 § BS om generellt 4,5 m till gräns gäller vidare bara i detaljplaner (stadsplaner och byggnadsplaner) som gjorts före ÄPBL. Samma avståndsregel (4,5 m) gäller dörefter i ÄPBL/PBL för lovfria byggnader (friggebodar och attefallshus). De är inte lovfria om grannen nekar till en placering närmare gränsen än 4,5 m.

I dag gäller reglerna i 5 kap. Boverets Byggregler (BBR) om skydd mot brandspridning genom avstånd mellan byggnader. Avståndet ska vara minst 8,0 m mellan byggnader över 15 kvm på samma tomt och även mellan byggnader på skilda tomter. Enligt denna brandskyddsregel ska det vara minst 4,0 m till gränsen på vardera tomten och inget annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
David_Berglund och 4 till
  • Laddar…
Sten Forsman skrev:
Jag tycker inte ditt alternativa förslag är fel tvärt om, det blir bättre. Akta dig för symetrijävulen (så sa man på arkitektkontoren under 50 och 60-talet.)
Ur brandsynpunkt vill Boverket ha 9 meter mellan husen det är upprinnelsen till miniavståndet, fast det vet du nog redan.
Jag gillar häller inte symmetri men det gör vår trådskapare, och det är han åsikt som är viktigast i det här fallet,

Och om han vill ha ett symmetriskt hus så tycker jag alla goda grannar borde låta honom bygga det.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Stadsarkitekten skrev:
Det var ett förbaskat tyckande om åsikter och total frånvaro av insikter! Men det var väldigt bra att du visar karta och husskisser!

På avstyckningskartan med föreslagen placering av din nya byggnad är det hela 15 meter mellan din västa tomtgträns och husets västligaste hörn (i nordväst). Vad i hela friden har du för skäl att då inte placera den nya byggnaden på större avstånd från grannens gräns än 4,5 m. Det finns ju gott om plats på västra halvan av din stora tomt.
Därför att trådskaparen vill ha ett symmetriskt H-format hus

David_Berglund skrev:
Gäller en önskad tillbyggnad av ett hus med huvudkropp i vinkel där jag önskar bygga ytterligare en huvudkropp för att få en H-form på huset. För ett tillfredsställande utseende (symmetri) behöver nya gaveln vara lika bred som befintliga (6m) vilket gör att hörnet på grunden hamnar 2,8m från tomtgräns. Jag säger hörnet, eftersom tomtgränsen är i vinkel emot huset, så det är en väldigt begränsad del som överskrider 4,5m. I själva verket är det bara 3m² byggnadsyta som faller över, och bilden nedan illustrerar ganska väl hur det ser ut.
 
  • Gilla
David_Berglund
  • Laddar…
AFH visar Salomonisk vishet! Ett annat alternativ är ju att bygga den nya "flygeln" avfasad och sen göra likadant med den andra. Det kommer att sluta med att ni inte hälsar på varandra, alternativt ses i Haag. Tänk att det ska vara så komplicerat. Kanske en husvagn med några kul hyresgäster kan stämma grannen till ett bättre humör?
 
En vacker dag kanske du är "Surgubben" och blir överkörd.

Det är nog inte så kul att få grannhuset för nära tomtgräns om man inte tycker om det oavsett anledning.
 
Det är mycket vanligt att den som vill eller ska bygga kraftigt rättfärdigar sina planer oavsett vad de är. Särskilt de som ska bygga för att sälja. Eftersom de inte ska bo på stället behöver de inte visa hänsyn. I detta fall känns det mer klurigt.
Vet inte vad du vill att medlemmarna ska säga och vad svaren bidrar med.

Gör en bygglovsförfrågan till byggnadsnämnden där du redogör omständigheterna. Det kommer gå ut en grannförfrågan där berörda grannar får tillfälle att yttra sig. Kommunen kommer slutligen säga ja eller nej. Efter det vet du hur du kan agera. Jag rekommenderar inte att bygga utan okej från byggnadsnämnden. Är byggnadsnämnden grinig kan du behöva riva det du byggt.
 
Vi hade liknande problem på en tomt vi skulle bebygga. Gick inte att få in ett hus om inte en hörna på 3 kvm var närmre grannen likt din skiss. Vi ritade in varmförråd i den delen och fick bygglov. Detta överklagades men vi fick igenom det i samtliga instanser. Mark och miljööverdomstolen gav inte prövningstillstånd och vi vann. Processen tog ca 1.5 år från ansökan om bygglov tills det vann laga kraft. Området var förvisso planlagt där förråd/carport medges 1 m från tomtgräns. Vår hörna hamnade 2.5 m från tomtgräns.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.