Att kvitta går inte. Dun har två helt skilda kontrakt, ett för köp av ful-el och ett för sälj av sol -el, med helt olika tariffer.
 
M
Thomas_Blekinge skrev:
Om du Marcus menar mig med "hen" så vill jag klart distansera mig från dyligt otyg. Jag är av klart bestämbart kön och vill absolut inte omtalas med ett pronomen som inte finns och som kanske passar bäst till en androgyn naktsnigel. Sluta med det!
Haha nä då - du har ett klart och tydligt manligt användarnamn, det är Husqvarna som är mer svårdefinierad så du kan lugnt somna om igen :)
 
M
Thomas_Blekinge skrev:
Att kvitta går inte. Dun har två helt skilda kontrakt, ett för köp av ful-el och ett för sälj av sol -el, med helt olika tariffer.
I praktiken nej, men matematiskt menar jag.

Säljer du en kWh och köper en kWh så kan du ju kvitta dem vid en balansräkning.
Köper du 1kWh och får betalt för motsvarande 1,5kWh så ligger du plus 0,5kWh.
 
Hej

Elmätaren mäter imp/exp, huset utan solceller förbrukar ca 7000kwh utan solenergi, har 6.4kw i Öst/Väst på villan, och 2.4kw i söder, som skuggas av husets knock litet, väldigt få anläggningar producerar 1000kwh/kWh, jag är helt nöjd! Otroligt liten investering, med snabb återbetalning.
Köpte 300kwh förra året, alltså såld el minus köpt el, har lite plats kvar, tror jag ska handla 2st 310w paneler till...

Men det haltar rejält om jag ska köpa tjänsten, samt ej får bidrag och säljer elen till lågt pris, Dött! Då ska jag vara rejält grön för att investera, och blunda för kostnaden.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Det finns ett stort problem med solceller.

Det går inte att förutsätta hur mycket man får betalt i framtiden, om ens något. Personligen tror jag att man kommer få mindre och mindre betalt. Ju populärare solel blir ju mindre får elbolagen sälja och det är det sista dom vill. Att dom idag ger bra betalt och förespråkar solel är bara fejk. Dom vill ju inte att man skall köpa mindre el.

Räddningen blir troligtvis att elbilen kommer ta över i lika snabb takt och tack vare det hålla ett fortsatt ökat användande av elenergi.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hej, nyfiken på var du köpt dina paneler?
 
Jag har beställt från tst photovoltaik shop I Tyskland. I Sverige så beställde en bekant nyligen från www.rofoto.se som var mycket hjälpsamma och duktiga.
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
V
Tror inte dom stora bolagen e intresserade av att sälja el längre. Dåligt betalt mm.
Tycker det verkar ganska uppenbart att dom satsar på att få ut så mycket som möjligt på nätavgifterna istället.
Det är ju en framtida kassako i och med att myndigheten som är satt att hålla reda på dem är totalt tandlösa!
Obefintlig konkurrens mm!
Det är ju inte ovanligt att vattenfall har dubbelt så hög nätavgift jämfört med en del grannkommuner som har kommunala nät/el bolag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.