Har någon haft hemma en installatör och fått parabolen justerad och vet vad det kostade? Har lite problem med min nämligen och börjar bli rätt trött på det. Fast det får inte kosta hur mycket som helst, då åker stegen fram igen.

Har fått signalstyrkan till 100% och signalkvaliteten till 98%, men det är när det är fint väder. Börjar det regna eller vara lite dåligt väder blir det skit. Bilden kan även frysa till lite även när det är fint väder. Parabolen sitter inte på något jätte roligt ställe heller(HÖGT) så är inte så roligt att stå på stegen där och justera in den. Har kommit till det där stadier där jag är rätt trött på det och börjar närma mig gränsen där jag kan tänka mig betala för det.

Har satt på regnhuv på LNB huvudet som inte hjälpte något. Även köpt en förstärkare för kabellängden som fick upp signalkvaliten från 72% till 98%, när det nu är fint väder:). Men börjar som sagt närma mig vägens ände. Långt utlägg men jag vill egentligen BARA veta priset på vad det kan tänkas gå på/vad ni har betalt. Inlägg om hur jag annars ska göra får ni gärna bespara mig. Skulle kunna ringa kundtjänst och fråga prisuppgift men deras prisuppgifter brukar man kunna ta med en stor nypa salt eftersom de brukar bli rätt så saltade på den summan de säger...
 
Enklast att få reda på vad din lokala installatör tar betalt bör vara att ringa de. Kolla med skatteverket också om det är berättigat till RUT eller ROT.
Men mellan tumme o pekfinger med 2h arbetskostnad och körersättning par mil utan materialkostnad så 1500kr
 
Jag tror billigare. Är det bara en justering, och kund ställer fram en stege tar det max 15 min (på plats vill säga).
Vi tog 695:- för en enkel justering inom 2 mils radie.
Ett perfekt jobb att fylla ut dagen med.
 
Om du e lite klok kan du om tex abonemanget har gått ut .. säga upp det och ta ett nytt så löser det sig själv med installationen. Det är viktigt du kommer till deras uppsägningsavdelning du vet dom erbjuder dig allt..--

Om du skaall ta en radio tv montör så skulle jag tippa på att en sådan kostar en 1500+ körning och om du kan ha rut det vete fan............. Jag har viasat har 4 boxar det är inte sändning mottagning som är problemet det är boxjävlarna som e riktigt dåliga . tappar kortinfo mm en har brunnit upp för mig och någon annan har bara slutat funka. Viasat har skickat nya men vad hjälper det när hårdvaran e som den är.. Vet att dom har nya Boxar på g som förhoppningsvis är bättre . Vi skall få fiber här så var lite nellad på det men pratar med dom om detta så blir det pankaka av detta.....
 
När vi skulle teckna upp oss ingick den servicen, vi bor "mitt ute i ingenstans" och oroade oss för väder och vind (dvs dålig bild, parabol som blåser "ur led" osv). Iof hade vi tecknat upp oss via "reklamjagare" som ringt oss.. det kan ha varit de som erbjöd den servicen. Men du kan ju kolla upp ditt avtal.. :)
 
Jag förlängde mitt avtal med 2 år och några månader efter det så började problemen. De hade ett riktigt bra erbjudande vid tiden så jag hade fått ny parabol och hela köret. Men nu fick jag istället ett väldigt bra pris på abonnemanget:). Såhär i efterhand så kanske det var fel alternativ jag tog:).

Jag har i alla fall fått tag i en lokal firma här som jag vet är seriöst på andra plan. Trodde inte de sysslade med injustering av parabol men de gjorde de tydligen. Så jag ska boka tid hos de senare idag. Annars så känns det som en bransch där många har försvunnit från marknaden. Ska även läsa på om de nya RUT-reglerna och om detta kan tänkas vara något som innefattas här? Kanske blir att jag startar en ny tråd om det...
 
Det är tyvärr sant att det är en utdöende bransch. Från att uteslutande jobbat med paraboler/antenner har det nu nästan enbart blivit fiber/datanät. Gamla kunder försöker jag dock fortfarande hjälpa så gott det går.
 
Jag började också med antenn och parabol men har nästan helt gått över till el.
Om jag ska komma ut och justera en parabol inom 2 mil tar jag 895 kr ink. moms. Över 2 mil drar timpeng och kilometerersättning iväg priset så där har jag full förståelse för att jag blir för dyr.
 
Ska få hem en kille imorgon. Går på 650:- om det bara är en enkel injustering. Återkommer med vad det hamnar exakt på.
 
Roslagens Antenn tog 625:- för flytt av parabol samt inställning-
 
F FRS05 skrev:
Har någon haft hemma en installatör och fått parabolen justerad och vet vad det kostade? Har lite problem med min nämligen och börjar bli rätt trött på det. Fast det får inte kosta hur mycket som helst, då åker stegen fram igen.

Har fått signalstyrkan till 100% och signalkvaliteten till 98%, men det är när det är fint väder. Börjar det regna eller vara lite dåligt väder blir det skit. Bilden kan även frysa till lite även när det är fint väder.
Om du har Viasat så antar jag du har deras lilla dåliga parabol med fäste osv i leksakskvalitet. Hade precis samma problem hos svärmor som bor i kronoberg, min lösning var att byta till en betydligt bättre och större antenn, "Parabol nordenpaket 80 cm" för 500 spänn på Clas Ohlson. Paketet är komplett med två moderna LNB, riktigt stabil sidmatningsskena och väggfäste, kabel, klips etc. Mycket robust parabol till ett lågt pris.

Att rikta in den mot "Sirius" är en baggis, skillnaden i signalkvalitet särskilt under dåliga väderförhållanden blev enorm. Som bonus kan du skoja till det litet som jag gjorde och rikta in LNB nummer två sidmatat mot Hotbird och få en några 100 gratiskanaler... men det gjorde jag ju bara för att kolla vad som finns där av nyfikenhet. Man kan lika gärna köra med ett LNB naturligtvis.

För detaljer om det kan du se tråden https://www.byggahus.se/forum/threa...fran-canal-digital.307863/page-2#post-3370927

Jag har alltid ordnat parabolinstallationer på egen hand med en liten sat beeper, syftkompass och vattenpass, finns bra info på nätet om skew och andra vinklar för finliret, sista justeringar via tv:ns info om signalstyrka och -kvalitet. Att det är riktigt bra prylar man installerar underlättar ju enormt och kräver normalt inget underhåll eller omriktningar alls om allt är rätt gjort från början med tätningar fästen osv.
 
Håller fullständigt med om kvalitén på Viasats parabol, det är en fröjd att montera Canal Digitals TD64 från Triax.
 
Tråden är ju tre år gammal. :thinking:
 
R RoBo skrev:
Tråden är ju tre år gammal. :thinking:
Missade det. Det var priset för att få flyttat och riktat in en parabol jag högg på, bättre att skaffa en riktig parabol om det är en liten dålig parabol som krånglar eftersom problemen lär återkomma. Minst lika sant nu som när frågan ställdes ursprungligen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Aldrig dåligt med utfyllnad i en gammal tråd:D
 
  • Gilla
mudder och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.