Hej.
Vill först och främst varna för mycket text ;)

Jag och min sambo bestämde oss förra året för att bygga hus.
Vi satte oss ner tillsammans med säljaren och gick igenom alla tillval/avdrag som skulle göras.
Vi skrev sedan på ett entreprenadavtal i November 2015.
Det gjorde vi då för att låsa upp de rabatter och erbjudanden som fanns för stunden.


Allting flöt på bra med markarbetena och läget kändes som det var under kontroll.
Men desto närmre husleveransen vi kom, desto märkligare blev det.

Vi fick ett avrop skickat till oss där vi först trodde att de hade råkat skicka det till fel familj.
Det var väldigt många fel i avtalet.
Tillsammans med avtalet kom även en ny ritning på huset - med tillagda fönster.
Vilket inte var något som vi velat ha.

Jag ringde då upp säljaren och diskuterade igenom alla de fel som jag sett i avropet.
Fönsterna sa han att de absolut inte kunde ändra på då de redan var beställda.
Konstigt tyckte jag, då vi inte ens beställt något hus rent juridiskt.
Efter 2-3 telefonsamtal insåg han att vi aldrig beställt några fönster på de positionerna.
Utöver felen med fönsterna så var det även;
Innerdörrarna var fel.
Stod att det skulle vara våtrumsskivor i klädvården istället för våtrumsmatta.
I badrummet så var det fel artikelnummer på våtrumsmattan.
De skickade även med entreprenadavtalet, med justering på att 50% på utvändig målning utgick.
Dvs i entreprenadavtalet stod det först att utvändig målning skulle ingå till en kostnad av 50% mot ord. pris.
Den rabatten hade de alltså nu tagit bort.

Jag påpekade även att det var en halvglasad dörr på balkongen, där det skulle ha varit en helglasad dörr.
Ytterdörren var fel.
Det stod att vi hade valt bort kaklet i köket.
Det stod ingenting om att huset skulle vara förberett för kamin. (vi ville köpa en egen)

Alla dessa felen mailade jag både till säljaren, och till beredaren.

Ett nytt avrop damp ner, där de flesta av sakerna hade rättats till.
Kaminen och dörren på balkongen var dock inget som nämndes i avropet.
Jag ringde då upp och ifrågasatte detta till säljaren.
Han menade på att han skulle lösa dessa delar men att vi var tvungna att skriva på för att inte riskera att få husleveransen försenad.


Så till slut kommer dagen då vi kunde åka till fabriken och kolla på huset.
Allting såg bra ut. Riktigt häftig upplevelse faktiskt.
Men då på plats så frågade jag guiden om han kunde se ifall det stod någonstans att vi skulle ha helglasad balkongdörr.
Han ringde då till någon, men fick inget svar. Men lovade att kolla upp så det skulle stämma.

Jag fick sedan en faktura på huset.
Där var det tillagt 4000kr för ritningsjustering.
Något som jag inte riktigt förstod.
Säljaren skulle kolla upp det, men jag har inte fått svar än. Har nog påmint om detta 10gånger.

Ett par dagar senare så var det då dags för husleverans.
Det började med stillestånd då ställningsbyggarna inte var färdiga med byggställningen.
Det var någon som missat att berätta att huset skulle upp just denna dagen.

Väl igång så smällde de ihop huset på ett par timmar.
Och det var sedan dags att gå in i huset.

Det första vi såg var att vi inte hade något kök.
Det var tydligen restat ifrån Ballingslöv.
Vi gick sedan vidare in i vardagsrummet, och såg då direkt att det inte var förberett för någon kamin.
Dvs ingen uteluftsanslutning fanns.

I vardagsrummet stod även en halvglasad dörr till balkongen - vilket vi inte skulle ha.

Vi gick sedan in i badrummet.
Där ser vi att det är något som är helt galet.
Det sitter en lila väggmatta, och en brun bård.
Vi skulle ju ha vanlig vit vägg och bård.

Vi gick in i groventren, och samma fel även där.
Alla dessa felen anmäldes direkt till byggledaren.

De lovade att de skulle ta tag i våtrumsfelen direkt.

Jag åkte sedan iväg på semester i två veckor.
Dagen innan jag kom hem så fick jag ett par bilder på det installerade köket av min sambo.
De hade satt dit fel luckor och fel bänkskiva.
Och när jag kom hem så ringde jag byggledaren - men inget svar.
Fick sedan tag i säljaren som sa att han inte hade hört något mer om mattorna men att han skulle kolla upp köket.

Dagarna går, och jag får inte tag i byggledaren.
Nu började man ändå känna lite panik då man inte kan flytta in i ett hus med denna typ av fel.
Jag lyckas till slut få tag i byggledaren som säger att han inte kan göra så mycket, då han menar på att det är deras leverantör av väggmattorna som ska hålla i detta.
Den leverantören menar i sin tur att de inte kan göra något, då det är deras leverantör som ska ta tag i detta.

Men själva tillverkaren och leverantören vill inte föra diskussion med mig, då det inte är jag som är beställare. Vilket då gör att allting tar 3ggr så lång tid.
Jag blir sedan bollad emellan olika människor för att få reda på fakta.
Ringde man byggledaren så sa han "Det är inte mitt ansvar, ring till ..."
Så ringde man till den andre, så fick man precis samma svar av honom.

Sedan var det då dags för slutbesiktning av huset.
Huset besiktades, och här är besiktningen;

"WC - Kulör avviker från provbit på matta på vägg. HL utreder med mattleverantör då provbit
inte har samma kulör som monterad matta.

Groventre - Kulör avviker från provbit på matta på vägg. HL utreder med mattleverantör då provbit
inte har samma kulör som monterad matta.
Skada i matta på vägg under elcentral

Kök - Fel luckor och fronter monterade
Fel bänkskiva monterad


Vi fick sedan nycklarna.

Köket blev vi lovade att det skulle komma efter 6veckor. (Vecka 26)
Vi skulle alltså flytta in i ett hus utan färdigt kök, utan diskho, utan spishäll (för det fick vi inte kapa ut ur den felaktiga skivan)
Badrummet/groventre ville vi inte börja skruva upp massa skåp då vi tyckte att mattan skulle bytas.

Jag har säkerligen ringt till byggledaren 100gånger för att försöka få statusuppdatering kring väggmattorna. Men han har kanske svarat 5 gånger under 2månaders tid.
När han har svarat har han dock mer eller mindre lovat att detta problemet ska vara löst innan semestern, då vi måste flytta in.
Till slut så hade de fått ett uttalande ifrån Forbo, som tyckte att felet var "En mindre färgavvikelse"
Vilket de kunde kompensera med 12500kr.
(Dessa 12500 menade de att vi kunde behålla ifrån slutbetalningen)

De tyckte alltså inte att det var så stor skillnad på vitt och lila.

Jag tog då ut firman som satt väggmattan och frågade vad det skulle kosta att göra om allting.
Det skulle kosta i runda slängar 25000kr.
Och han sa att de tyvärr inte hann göra någonting innan semestern.

Sedan blev till slut köket levererat. (ons V26)
Chauffören ringde då min sambo och bad henne hjälpa honom att lasta av.
Jag tyckte dock inte riktigt att det ingick i våra åtaganden.
Sedan är också min sambo gravid i 7e månaden.

Jag ringde då till byggledaren och sa att han skulle se till så någon kom ut och hjälpte chauffören.
Jag gav då chaufförens nummer till honom, så de kunde kommunicera.

Efter 1timme så hade ingen ringt till chauffören.
Jag fick då be mina arbetare som höll på med min uppfart, att hjälpa till att bära.

Sedan gick det en dag, sedan gick en dag till. Men ingen kom och bytte kök.
Jag ringde då och frågade om de hade tänkt att börja, då ett helt kök extra tar lite plats i vardagsrummet.

Då hade de glömt bort att det skulle göras.
Men det kom senare två grabbar och bytte köket på två dagar.
Men ingen kaklade.
Detta fick jag också ringa och tjata om, så till slut så kom det en kille och kaklade.

Eftersom köket var fel från början, så besiktades det inte.
Tyvärr så fungerade inte spotlightsen i köket, vilket en elektriker var där och kikade på.
Han beställde någon ny del, som tog 1månad på sig att komma hem.
Installerade den, och efter 1vecka så var det samma fel igen.
Felet är ännu inte åtgärdat.


Eftersom vi beställde huset med ett paket som heter Gör Lite Själv, så skulle vi sätta upp lister och sånt själva.
Vi fick allt material levererat i buntar.
Men vi märkte tyvärr att en del material var skadat, eller var helt enkelt fel.
Detta anmäldes till snickaren som höll på i huset.
Han sa att han skulle fixa allt.
Så vi slängde det material som var sönder.

Det gick sedan 1månad, och ännu inget material.
Ringde då till servicen som menade på att vi inte kunde få något material då vi fått allt vi ska ha.
De förstod inte först att vi fått fel storlekar på smygar m,m
Sedan krävde de bildbevis på trasigt material - Vilket vi såklart inte kunde fixa då snickaren sa att han skulle fixa nya delar, och vi slängt allt.

Så än i dag har vi inte fått följande material;
Karm in till köket.
Täcklister vid de två öppna valven.

I paketet GLS, så ingick färg till utvändig målning.
Vid slutbesiktningen så lovade säljaren att beställa hem färg så det fanns hemma.
Målaren var bokad vecka 29-30 och skylift var hyrd.

Jag påminner säljaren ett par gånger under tiden. Och han säger att han ska fixa det.
Men vecka 29 när jag frågar om jag kan hämta färgen, så svarar han att han glömt beställa.
Färg kunde jag tydligen inte få för ens i mitten av Augusti, då den var slut på fabriken.
Jag behövde då ringa runt och jaga rätt på både VDn och andra som var på fabriken.
Efter 2 dagars ringande kors och tvärs så fick jag till slut färg ifrån fabriken. (konstigt då den nyss var "slut")

Säljaren lovade oss även en entretrapp som kompensation, då han uppgav felaktiga priser på vad marken, VA, och bygglov skulle kosta. Vilket blev runt 60k dyrare än vad han hade specat på vår kalkyl.
Denna entretrappa lejde han deras egen snickare till att bygga.
I ett mail som säljaren har skrivit till mig säger han att trappen ska vara färdig vid inflyttningsdagen.
Det har nu gått snart 2 månader sedan inflyttning. Och trappen är inte färdig.
Den är otroligt dåligt byggd, och svajar ca 5cm när man går upp på den.
Alla 45graders vinklar ser ut att vara ögonmåttade, då inga går ihop.
Hela stommen måste göras om.


Jag har nu begärt ett möte med VDn på detta företaget, för att reda ut vad det är som har gått fel med detta husbygget.
Enligt mig så kan man inte ha såhär dålig koll på beställningen.
Och det största problemet av allt som jag ser det, är att ingen vill ta ansvar för något.
De vill bolla runt en till olika personer. Sedan skyller de på att problemet beror på att man har pratat med massa olika personer.

Detta är tyvärr en väldigt ihopskriven version av hela förfarandet, men jag hoppas ni får en bild av de problem vi haft.

Jag har alltså ännu inte betalat de sista 40,000kronorna.
Och min fråga är egentligen - Har jag rätt till någon typ av kompensation?
Jag har ändå legat sömnlös vissa nätter för att detta tär på en något enormt.
Att ha en höggravid sambo gör inte saken bättre.
Mitt jobb har även blivit lidande då jag har behövt ha telefonkontakt med husföretaget i princip varje dag.
Jag har även behövt åka ifrån flera gånger från jobbet för att kunna visa och peka till olika personer som ska kolla på saker.


Sammanfattningsvis är det alltså följande fel fortfarande på huset,
Balkongdörren är fortfarande fel.
Spotlights i köket fungerar ej.
Uteblivet material för att kunna färdigställa invändigt.
Fortfarande fel väggmattor i badrum/groventre.
Ingen har skrivit på garantipapper för FLVPen
4000kr för ritningsändring, vilket jag tror är för att de tog bort fönsterna som vi aldrig beställt från början.
Ingen uteluft till kaminen gjord.
Vi var tvungna att ha gamla bostaden kvar en månad längre, då vi inte hade något kök i nya huset.

I groventren så var vi dock tvugna att leja in en målare till att måla om allting så vi kunde börja montera skåp och flytta grejer ifrån vårt gamla hus.

Så vad kan jag egentligen kräva?
Jag har behövt lägga ner åtskilliga timmar på att rätta till problem, och ha koll ÅT dem.
 
Redigerat:
Vad är det för husleverantör?

Hade jag varit dig hade jag tagit in en offert på allt som ska göras om och sen dragit av det på priset du ska betala till husleverantören. Sen borde du få någon typ av skadestånd för alla misstag som firman begått. Så här får det inte gå till.
 
Väntar med att skriva vilken det är, men det går nog utläsa.

Frågan är bara vad jag skulle ha för juridisk rätt till ersättning.
Jag känner att jag måste ha något att kunna hänvisa till under mötet med dem.


Det har tyvärr inte varit annat i huvudet i ett par månaders tid än dessa problem.

Spotlights i köket må vara en skitsak.
Och jag klarar mig utan.

Det som stör mig är bara att ingen har koll på att det inte är åtgärdat fastän jag har anmält det.


Får de förresten ändra i ett påskrivet kontrakt?
Tänker på rabatten om målning.
Kontraktet var påskrivet av båda parter
 
Redigerat:
låter som du ska ha mer än dom sista 40000 tusen kr . Betala absolut inget mer .
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja det är väl dit jag vill komma också.
Eftersom vi inte hade något kök och var tvungna att ha kvar gamla bostaden längre innebar det en extra kostnad.
Det blev även ett stort stressmoment att inte kunna använda huset och att inte kunna flytta ner några saker.

Kändes tyvärr inte jätteroligt att åka på semester och veta att huset kom med alla dessa felen.
Svårt att slappna av

Det innebar även extra kostnad för oss att ta in målare i groventren.
Det kommer bli en extra kostnad för oss att kakla om badrummet.

Det blir extra kostnader för att fixa tilluften till kaminen.
Och entretrappen måste göras om. Den kostnaden vill inte jag ta då vi blev lovade en färdig trapp.

Men vad har jag för rätt här?
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Hjältevadshus?
 
40.000 låter som väldigt lite för alla problem och fel som ni råkat ut för. Skandal. Gissar också på Hjältevadshus?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja detta gäller Hjältevadshus.
 
Synd att ni bara hållit inne 40 000, det är småpengar för dem, som de inte kommer att bry sig om.

ARN?
 
Ja nu i efterhand så ångrar man ju bittert att man skickade över den resterande summan av de 10%, minus 40tusen då.
Men självklart så trodde man att allting skulle ordna sig.

Men det var som när köket var bytt.
Det går nästan aldrig få tag i byggledaren. Men när han fick nys om att köket precis var bytt så skickade han ett sms där det stod
"Skicka över 22000"
 
Ta kontakt med VD:n. Fråga om det är acceptabelt om det ska gå till så här. Be dessutom att få byggledaren utbytt. Du kan även nämna att du startat denna tråd och folk kommer att följa utgången i ärendet.
 
Vi kommer som sagt ha ett möte den 8e Augusti med VDN för att försöka reda ut detta.
Det jag funderar över är dock ifall man har rätt till någon kompensation, och hur man ska räkna i så fall?
 
L
Efter att vänner byggt hus och haft problem samt sett en hel del tv program om liknande fall så tror jag dina möjligheter till ersättning är små. Självklart skall allt färdigställas enligt avtal men övriga ersättningar görs enligt avtal och det är mycket ovanligt att de ersätter något alls utan att ha fått flera chanser att göra rätt.

Jag tror som någon nämnt tidigare att dålig PR är det bästa kort. Hoppas allt löser sig snart.
 
Ja jag tror dessvärre det också.
Vi får se vad VDn säger.

Han lär väl bara säga som han gjort tidigare "att det är beklagligt" och att de ska bättra sig.
Men ingenting blir bättre.

De absolut största problemen som jag tycker är att man gör fel i badrum och groventre
Och sen gör man ingenting mer än att beklaga sig.

Hur vanligt är det förresten att man som kund får fel kök när det står exakt vad man ska ha i beställningen?
Och dessutom behöva vänta på det i 6veckor
 
Det verkar som om det största problemet är byggledaren/säljaren, som förefaller vara en riktig slarvpelle som inte ska syssla med kundnära jobb som innefattar ordning och reda och ett sinne för noggrannhet. Dessa roller är ju väldigt viktiga för att ett husbygge ska flyta på smidigt, säljaren ska ju se till att kund och leverantör är överens om beställningen, och du som kund har ju givetvis ett ansvar att se att offerten innehåller det som ni beställt. Sen ska byggledaren se till att bygget flyter på och lösa alla problem som dyker upp, antingen personligen eller genom delegering.

Råkade ut för en liknande slarvpelle när vi beställde en ny tvättstuga av HTH. Efter mycket om och men kom grejorna, men vissa saker var felaktiga, lådfronter som inte passade i stommar, fel längd på gångjärn osv osv. Tröttnade på att jaga denne pellejöns som nästan var omöjligt att få tag i och alltid hade fenomenala undanflykter när han väl var på plats. Beställde de felande delarna direkt av HTH webbshop, kom på 3 dagar, sen tog det mig en heldag att skruva upp alltsammans. Har fortfarande efter 2 år inte hört något om att delarna har kommit eller fått slutfaktura på ca 5000 kr. Och efter allt slit jag fick hålla på med, mejlande, och besök i affärer är 5000 kr i underkant för vad jag kan tycka är godtagbar kompensation för alla gånger jag fick gå tidigare från jobbet, sitta i telefon osv. Vad jag vet jobbar han kvar. Kommer dock aldrig att beställa något därifrån igen. Problemet låg som sagt inte hos HTH utan hos deras "säljare".

I ditt fall låter 40000 som en spottstyver för vad ni fått genomlida. Och ett sms där nån skriver "skicka 22000" låter väldigt omoget och oprofessionellt. De ska skicka ut delfakturor som antingen banken betalar via kreditiv eller som ni själva betalar om ni anser att ni fått en korrekt leverans.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.