Har ett vidbyggt varmgarage från 75 där det nu visat sig att nederdelen av väggen samt syllen är helt rutten.

Väggen är uppbyggd så här:
Arkitektonisk ritning som visar sektioner av en garagekonstruktion med dimensioner och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det röda är en plastskiva som antagligen vart tänkt att skydda väggen mot jorden som ligger strax under panelnivån. Bakom denna är det då en luftspalt (oventilerad). Under syllen ligger det en syllisolering som verkar bestå av en tunn remsa glasfiberull med plast på ovansidan. Mot det uppgjutna golvet finns inget skydd.

Det har i omgångar läckt in vatten genom taket, vilket väl i kombination med den kassa lösningen att gjuta in väggen gjort att vatten inte kunnat torka ut.

Min tanke har varit att i praktiken riva väggen, gjuta upp en spolkant som sticker upp 15 cm över golvet samt bygga den nya väggen tjockare så jag får in mer isolering. För att inte den uppgjutna kantens ska bli helt oisolerad hade jag tänkt ställa 5cm frigolitisolering på utsidan, lite som ett kantelement.

Men om jag gjuter upp en klack i väggrännan blir den endast 10cm bred. Och med en tjockare vägg kommer ju syllen då inte ha stöd på hela sin bredd. Fungerar det, eller borde jag gjuta klacken lite bredare, dvs i praktiken förstora plattan något?

På framsidan har stolpen som bär upp väggen mellan garageportarna också blivit fuktskadad, men inte lika illa som väggen. Hur åtgärdar jag den? På samma sätt, dvs kapa stolpen och gjuta upp en lite kub (arean blir så ca 10x30cm) för den att stå på?

Verkar detta vara en vettig lösning, eller borde jag göra något annat? Har funderat på att mura i leca i stället för att gjuta, men det verkar i praktiken var mer jobb, samt att jag är tveksam till bärigheten i en 10 cm tjock lecavägg. Stålsyllar bygger för lite såvida man inte lägger något under, och skulle ju inte heller ge fördelen av en kant som skyddar väggen från vatten invändigt, och gör att man får upp panelen lite högre från marken utvändigt.
 
Följer tråden pga likartat problem. Bokade en snickare för åtgärd, men hans idé var att bara byta de ruttna delarna och sedan sätta ny panel utanpå den gamla. Vilket gör att det är ruttet igen inom 10 år eftersom regeln ligger nere i marken med stenläggning på utsidan och asfalt på insidan, inget gjutet alls.
 
Jag tycker de föreslagna lösningarna låter bra, förutom att jag tror att det är enklast att riva hela väggen och bygga en ny.
 
Jo tanken var att riva hela väggen och bygga ny. Åtminstone på långsidan mittemot portarna. På sidan med portarna är det ju inte så mycket vägg att tala om, förutom pelaren mitt emellan portarna.

Men gavlarna är jag lite mer tveksam till hur man åtgärdar på ett enkelt sätt. På gavlarna har jag skalmurar av mexitegel som antagligen (borde vara, men har inte kollat) är fästa i väggen. Jag vill helst inte riva tegelmuren, och då måste jag åtgärda det hela inifrån. Men i.o.m. infästningen i muren kan jag ju inte lyfta väggen ö.h.t. Så min tanke är att här kapa existerande reglar, gjuta upp, lägga ny syll och sedan skarva/kila ner reglarna på den nya syllen.

Men jag inser inte hur jag ska lyckas få till baka en skiva mellan reglarna och den utvändiga luftspalten. Jag skulle ju kunna försöka kapa den existerande väggen precis i höjd med tänkt överkant på den nya syllen, och sedan bara låta skivan hänga löst nederkant. Dess enda praktiska funktion är ju att se till att luftspalten mot teglet behålls när man sätter isolering.
 
Börja med att åtgärda taket. Det hjälper inte att ha världens bästa väggkonstruktion om det läcker in vatten i den från taket.
 
Finndjävel skrev:
Börja med att åtgärda taket. Det hjälper inte att ha världens bästa väggkonstruktion om det läcker in vatten i den från taket.
Bör man inte börja nerifrån? Annars har man ju inget att lägga taket på ;-)
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.