Har ett vidbyggt varmgarage från 75 där det nästan platta taket (1,5 grader) med sarg läcker. Även vägg och syll är dålig och måste åtgärdas (se följande tråd https://www.byggahus.se/forum/smahu.../280455-hur-atgarda-rutten-vagg-i-garage.html).

Taket har denna profil
Skiss visar profil av garage med befintligt nästan plant tak och potentiell ny takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


medans gavlarna består av skalmurar i mexitegel. Så från sidorna ser man alltså bara en rektangulär tegelmur. Takbalkarna är inte självbärande utan vilar på en IPE-140 balk som i sin tur har en stödpelare mitt i garaget.

Genomskärning av garageväggen:
Teknisk ritning av garage med detaljer för port och takutformning som diskuteras i renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertak, den yttersta metern av råsponten samt ändarna av takbalkarna har ytmögel, men har inte ruttnat i de delar jag har kontrollerat hittills.

Så nu är frågan vad man gör åt detta.
Å ena sidan skulle jag vilja riva bort det platta taket och bygga ett nytt med större takvinkel. Helst så stor att jag kan sätta falsplåt eller klicktak. Ett sånt tak kommer dock att skära igenom husets tak på en bredd på minst 50cm, vilket ju komplicerar det hela lite. Alternativet är ju då ett tak som är så lågt att det går under husets tak, och kanske dessutom göra det något asymmetrisk så att garagets nock hamnar mitt för huserat vägg. Därigenom skull eingen del av garagets tak luta mot huset. Se följande skiss på vad jag menar:
Skiss av hus och garage med befintligt platt tak och förslag på nytt sadeltak med högre takvinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bonus med detta förutom att man får ett tak som det känns gör sitt jobb bättre, är att det blir plats över för ökad isolering, samt att man kan ta bort pelaren som står mitt i garaget och är i vägen varje gång man vill göra något med en bil, som kräver att man kommer åt båda sidorna (typ byta bromsklossar)

Att öka takets höjd strider dock mot detaljplanen, men jag tror inte det är ett problem ändå. Det finns fler garage i området med högre tak, bl.a. ett nybyggt dubbelgarage med sadeltak i änden på gatan.

Å andra sidan är det ju enklare och billigare att byta beklädnad på taket till något hållbarare typ gummiduk. Men det blir ju som nu ett tak som man ständigt kommer vara lite misstänksam mot, och som det ju inte heller går att kontrollera.

En liten förbättring av den existerande konstruktionen skulle ju vara att ta bort sargen på långsidorna och sätta vanliga hängrännor i stället. Men det är ju kanske inte helt utan problem då gavlarna sticker ut längre än takutskottet. Och då måste man ju försäkra sig om att allt vatten som rinner på taket faktiskt hamnar i hängrännorna och inte smiter emellan och rinner ner på gavlarna (även om det ju endast är den gavel som ju utgörs av husväggen som det verkligen spelar någon roll. Resterande gavlar är ju bara en tegelmur).

Just nu har jag svårt att bestämma mig för vad jag ska satsa på, så tankar/ideér/förslag mottages gärna.
 
Pulpettak med lutning "bakåt"?
 
Dina tankar låter bra. Jag hade också höjt taket som ditt blåa alt. och ev. lagt det högre med takränna utanför.
Det är mycket värt att få bort stolpen i garaget.

Om du inte är för blyg så är det bara att börja riva... svårt att veta hur allt ska göras utan att va på plats... men du löser det eftersom...

Vägglösningen du tänkt på verkar också bra! Kör på!!!

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.