thomas33 skrev:
Nu är det inte som att sätta upp en tavla eller hylla, när du skruvar fast gipsskivor. Skruvarna skall hålla skivan på plats vid olika temperaturer och fuktighet. Det är dumsnålt att skruva så glest som du nu gjort. Gör om, gör rätt.
Göra om behöver jag väl inte, räcker att komplettera som det står i manualen. Där skriver man, sätt först 5 st på långsida sen komplettera.
 
snowjim skrev:
Göra om behöver jag väl inte, räcker att komplettera som det står i manualen. Där skriver man, sätt först 5 st på långsida sen komplettera.
Nej, det går absolut inte. Skruvar man inte alla skruv på en gång, kan gipsskivan självantända eller explodera:eek::D
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Nu menade jag inte med "Gör om, gör rätt" att skruvar som sitter i gipset skall tas bort, utan mer att du får gå tillbaks och komplettera så det blir rätt innan du spacklar.
 
Det har visat sig riktigt svårt att få tag på akustikfogmassa! Ahlsell har men jag har inget företag att handla på, hur brukar ni göra? Just nu har jag satt upp samtliga skivor med ca 3-10 mm marginal till anslutande väggar golv och tak. Så något måste jag troligen fylla i men jag skulle kunna sätta tec7 eller något liknande också bara för att fylla ut.
 
Varför skall du fylla skarvarna? Normalt sätter man tak och golvlister som döljer skarvarna.
 
Latexfog är billigt och det som brukar användas i praktiken.
 
Fick handlat AKUSTIKFOGMASSA SIKACRYL-S 300 ML på Ahlsell med företagskortet :) Nu blir det till att komplettera de skivor som redan sitter med fogmassa och skruvar.
 
Vänta nu, fogmassa i skarvarna?
Varför?
 
bomm skrev:
Latexfog är billigt och det som brukar användas i praktiken.
Jo, efter att man spacklat och innan målning i takvinkeln och hörn...
 
S
nino skrev:
Nej gipsskruven går genom gips osb och in i regeln om man gör det rätt
så här är det. osb är inte alls bra att skruva i. lite rörelse så har du inte längre ett gängat hål. utan ett i princip slät hål.
kollegans sex åriga son drar ju loss skruv från den med sin lilla hammare.
 
C
anders07 skrev:
Vänta nu, fogmassa i skarvarna?
Varför?
Akustikfogmassa kanske ger en hint?
Förmodligen överkurs om man inte vill optimera väggens ljudisolerande egenskaper förstås.
 
cpalm skrev:
Akustikfogmassa kanske ger en hint?
Förmodligen överkurs om man inte vill optimera väggens ljudisolerande egenskaper förstås.
Tror nog inte den massan gör någon skillnad
 
cpalm skrev:
Akustikfogmassa kanske ger en hint?
Förmodligen överkurs om man inte vill optimera väggens ljudisolerande egenskaper förstås.
Jo, men inte med OSB bakom gipset, det är pengarna i sjön!
 
C
anders07 skrev:
Jo, men inte med OSB bakom gipset, det är pengarna i sjön!
Fogmassan skall användas i golv, tak- och vägg-väggvinklarna där OSB:n och gipset inte överlappar.
 
cpalm skrev:
Fogmassan skall användas i golv, tak- och vägg-väggvinklarna där OSB:n och gipset inte överlappar.
Vad gör den för nytta ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.