Ommålningsprojektet av huset är nu i full gång! Vi insåg redan när vi köpte huset för snart sju år sen att det skulle behövas en fullständig renskrapning och ommålning på grund av alla olika färgtyper och tjocka/krackelerade skikt den hade idag. Huset har ursprungligen sett ut som en gräddbakelse med marsipan, men de senaste 100 åren har det varit gult. Man kan se den ursprungliga gröna nyansen på baksidan av en del av de tjocka färgskikt vi tagit bort, men vi har inte tänkt ay gå tillbaka till en så intensiv grön färg, utan en mera återhållen ljus grågrön ton.

Hittills har vi väl jobbat bort 15-20 murarhinkar med färgskrap... :p

IMG_1862.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Infravärmare?
 
Ehm... Mer bilder? ;)
 
  • Gilla
Skooda och 2 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Infravärmare?
Speedheater (traditionell + Cobra) och värmepistoler i första hand. Har även testat en kemisk metod - återkommer med mina erfarenheter från den.
 
Så här såg det ut för en månad sen när vi precis börjat ta bort färgen. Den gula färgen är som sagt inte ursprunglig, utan panelen har ursprungligen (i alla fall tidigare) varit målad i en "jugendgrön" nyans. Jag har också i samband med fönsterrenovering set att fönsterbågarn och karmar varit målade i en djupgrön nyans. Man har också tagit en del konstiga beslut - t ex om man tittar på knutbrädornas kapitäler/postament så är de enhetligt målade på knutarna, men det finns motsvarande som nu kan skönjas ovanför taket över entrén och dessa har av någon anledning målats in i fasadens kulör... Panelen i entrén som tidigare var dold bakom masonit (!) återställde vi förra året och provmålade då med den nyans vi tänkt använda, alltså en linoljefärg med grön umbra som ger en mjukt grågrön nyans.

DSC_2122.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att ha något att jämföra med kan man titta på en svartvit bild på huset tagen i slutet av 1800-talet. Förutom att det är ombyggt (1929) med ny entré, flera takkupor o s v så kan man anta att det är den gröna nyansen på panelen vi ser, och den "racing"-gröna på fönstren. Färgen på fodren som vi idag har vita har någon kulör som vi inte lyckats hitta, och det ser även ut som om nyansen i "speglarna" under fönstren är ljusare än den på övrig panel. Någon som har tankar om vad detta kan vara för kulörer?

01979 Ingemarstorp - före 1920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
7ender och 17 till
  • Laddar…
Åhhh! Mäktigt fint hus!
*avis*
Kul att ni vill sköta om det och lyfta fram den traditionella karaktären.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
KristinaRT
Jag är inte säker på att det varit en anna färg under fönstren - det kanske bara är så att eftersom panelen sitter i en annan riktning där, jämfört med övriga huset, skapar det en optisk illusion?

Beundrar verkligen att ni försöker återställa färger och detaljer, ett så fint hus förtjänar det! Jag tror det kommer bli superfint i den nya nyansen (som fö ör en av mina favoriter :) )
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
KristinaRT skrev:
Jag är inte säker på att det varit en anna färg under fönstren - det kanske bara är så att eftersom panelen sitter i en annan riktning där, jämfört med övriga huset, skapar det en optisk illusion?

Beundrar verkligen att ni försöker återställa färger och detaljer, ett så fint hus förtjänar det! Jag tror det kommer bli superfint i den nya nyansen (som fö ör en av mina favoriter :) )
Tack! :)
Du har kanske rätt när det gäller nyansen - svårt att säga. Panelen avslöjar hur som helst inget i alla fall!
 
MagHam skrev:
Åhhh! Mäktigt fint hus!
*avis*
Kul att ni vill sköta om det och lyfta fram den traditionella karaktären.
Stort hus - mycket jobb! ;)
 
Så här ser det ut idag. Hela framsidan (med något enstaka undantag under takfoten) är renskrapad :D

Pelarna vid entrén visade sig vara rötskadade (lagade med husfix!) och illa kapade i nederkant (= förstörda utseendemässigt), så dom måste bytas ut.

Vi har även kommit en bit på väg med ena gaveln, men nu är det dags för en ordentlig byggnadsställning för att komma vidare på höjden. Delar av vindskivorna är bytta utan hänsyn till profilering, så det kommer vi att byta ut och återställa så att det blir enhetligt. Gaveln på bilden har även tre orenoverade lunettfönster som jag måste ta tag i. Jag har som synes även fått byta en del panelbrädor som var skadade. Balkongen hade fel lutning och balkonggolvets brädor gick ända fram emot panelen så allt vatten rann utmed fasaden... Varför kan inte folk göra rätt? :thumbdown:

Funderingar har även funnits på att återställa den ursprungliga balkongen från 1920-talet. Den var halvmåneformad, lika stor som altanen och bars upp av likadana pelare som vid entrén. Smidesräcket på altanen satt då uppe på balkongen. Vi får se om vi orkar ta tag i detta någon gång. :)

Renoverat äldre hus med avskrapad fasad, rötskadade pelare vid entrén och orenoverade lunettfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Gratulerar till ett underbart hus! Så roligt att ni ger huset ett nytt liv. Det är det värt!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
yonna skrev:
Gratulerar till ett underbart hus! Så roligt att ni ger huset ett nytt liv. Det är det värt!
Tack :)

Det har inte hänt så mycket sen sist, så jag bjuder tills vidare på ett flygfoto från 1955.
Svartvit flygbild över lantegendom omgiven av åkrar, skog och trädgårdsodlingar. Vintage estetik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 3 till
  • Laddar…
Som sagt ett mycket fint hus som jag gärna skulle ha.
Om jag får säga en liten detalj som jag tycker gjorts till det sämre, så är det att de högsmala fönstren som flankerade dörren bytts mot likadana som på hela framsidan.
Men smaken är olika.
Fortsätt gärna berätta i tråden framöver hur era arbeten fortskrider :)
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vackert hus! Ser fram emot uppdatering i färgskalan :D kommer bli jättefint det med (även om jag älskar gula hus med) :)

Lycka till
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
MagHam skrev:
Om jag får säga en liten detalj som jag tycker gjorts till det sämre, så är det att de högsmala fönstren som flankerade dörren bytts mot likadana som på hela framsidan.
Jag håller med dig helt och hållet - det var vackrare från början. Hela entrépartiet var ju finare med det höga dörrpartiet, överstycket o s v, men det är klart - det är mera praktiskt nu med en överbyggd entre. Takkupan var också finare, men när huset byggdes var det bara två sovrum på övervåningen (på gavlarna) och en enda stor "förstuga" i resten, så när ovanvåningen fick sin nuvarande planlösning i samband med den större ombyggnaden på 20-talet med fem sovrum, stor möblerbar hall, linneförråd, badrum mm, så vara man tvungen att göra sex kupor som då fick ett mera "modernt" utseende jämfört med den gamla.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.