plutoorjan skrev:
Varför ställa forum mot varandra?
Det var just detta som som jag menade...
Varför göra det till en heltidsuppgift att leta i alla möjliga sorts forum?

Eftersom det inte är Facebook o.dyl. som ska diskuteras här så slutar jag diskussionen här.
Förlåt mig! :)
 
Øyvind Sløgedal skrev:
Hei, har en 796 med 1.26 som oppfører seg merkelig. Noen ganger går den ut en runde hvor den følger tråden helt rundt uten å klippe (kniver står stille). Dette kan den finne på å gjøre utenfor programmert tidsvindu (0900-1300). Har f. eks. sett dette flere ganger på kvelden. Har også sett at den rygger ut av ladestasjon og rett inn igjen uten å gå ut å klippe. Kantklipping er skrudd av i menyen. Noen forklaring på dette? Ellers fungerer alt som det skal.
Funderinger: Sist sommer hadde jeg store problemer med at klipperen skrudde seg av når den stod i laderen. Dette forsvant etter at den fikk oppdatert SW i juli 15 som er den jeg fremdeles bruker. Hadde ikke problemer før dette. Ser nå at den ser ut til å kjøre flere turer utenom oppsatt tid. En om kvelden 19-20 og om natten 02-03. Jeg mistenker at SW fixen mot å slå seg av i stasjonen kan ha noe med dette feilsymtomet å gjøre. Flere som ser denne rariteter?
 
Har som jag skrev tidigare exakt detta problem också. Klockade min till 6 tim 20 min 2 gånger i rad.

Har mailat till supporten om det idag. Får se om jag får nåt svar.
 
Det største problemet med denne bug'en er at gresset rundt grensetråden alltid ser "flatt" ut da det blir unødvendig mange runder rundt tomten (4-5) i døgnet inkludert vanlig klipping og lading. Selvfølgelig også irriterende å høre den kjøre på mine kantstener utenfor soverommet om natten. Det øker også sannsynligheten for at den kjører seg fast på disse unødvendige rundene. Jeg har av og til en utfordring når den går ut fra lading da jeg har ladestasjonen i et hjørne. De gangene den rygger kort ut (random funksjon) kan den i spesielle situasjoner velge å svinge til høyre etter å ha kollidert med "Garasjen", da blir det strul.

Mistenker som sagt at "keep alive" funksjonen som ble introdusert i versjon 1.26 trigger en start av klipperen.

Spørsmål: er det 6t 20m etter schema, eller etter at den kommer tilbake til ladestasjon etter at den er ferdig med å klippe på normalt schema? Det kan være noen minutter forskjell på dette da den bruker noe tid tilbake langs grensetråden. Interessant for tilbakemelding til support for å finne bug. Jeg skal se om jeg klarer å ta tiden på min også.
 
Verkar vara oavsett om den kört som normalt innan eller om den bara står och väntar. Så från att den borde vara färdigladdad tar det ca 6:20 tills den tar en tur. har också stenplattor den kör på utanför sovrummet både hos mig och mot grannens hus, så stänger av strömmen till den på nätterna nu.

Körde med 1.26 förra säsongen med och hade inte detta problem då.
Lyser din lampa på laddstationen grön som den ska? Min är alltid röd när klipparen står i stationen nu.
 
Lampen min lyser rødt og grønt som den skal, MEN, nå tror jeg den må sendes inn til reprasjon. Nå har den begynt å skru seg av igjenn. Ikke bare mens den står i stasjonen men også etter 5-10 min. klipping. Den står tilfeldig på gresset helt avslått. Inge feilmelding og ikke tomt batteri. Starter jeg den på nytt fortsetter den men slår seg av igjenn etter 5-10 min. :mad:
 
Felet att den åker ut extra-turer utan att göra något kände de inte igen. Men de skickar nytt kretskort till laddstationen så får vi se om det hjälper. Borde dyka upp på måndag.
 
Den finns upplagd här något inlägg redan, men det är lurigt att hitta den bland alla inlägg.
Den finns också under "filer" i Facebook-gruppen "worx Landroid..."
 
plutoorjan skrev:
Den finns upplagd här något inlägg redan, men det är lurigt att hitta den bland alla inlägg.
Den finns också under "filer" i Facebook-gruppen "worx Landroid..."
Där fick du till det bra...
Öppna i så fall gruppen så vi andra kan läsa vad där står!
 
Evesve>
Vad? Förstår inte vad du insinuerar riktigt?
Mjukvaran finns ju här i denna tråd, och om man är med i FB-gruppen så finns dom även där. Om inte, så hittar man ju som sagt var dessa här i tråden?!
 
plutoorjan skrev:
Den finns upplagd här något inlägg redan, men det är lurigt att hitta den bland alla inlägg.
Den finns också under "filer" i Facebook-gruppen "worx Landroid..."
plutoorjan skrev:
Evesve>
Vad? Förstår inte vad du insinuerar riktigt?
Mjukvaran finns ju här i denna tråd, och om man är med i FB-gruppen så finns dom även där. Om inte, så hittar man ju som sagt var dessa här i tråden?!
Jaså var det mjukvaran du menade? :)
 
Komplicerad tomt - Tips om dragning av avgränsningstråd
Min tomt är minst sagt en utmaning för robotklippare, den har sluttningar, flera olika ytor, kuperad även där den inte sluttar osv.
Någon som har tips på hur jag ska lösa detta? Har testat olika varianter och idag är den denna som gäller. Mitt största problem är att den ofta hamnar på någon av de stora öarna när den ska hem för laddning vilket resulterar i att batt. tar slut.
Skiss av komplicerad tomt med sluttningar, öar, avgränsningstråd och laddstation för robotklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LtEriksson skrev:
Komplicerad tomt - Tips om dragning av avgränsningstråd
Min tomt är minst sagt en utmaning för robotklippare, den har sluttningar, flera olika ytor, kuperad även där den inte sluttar osv.
Någon som har tips på hur jag ska lösa detta? Har testat olika varianter och idag är den denna som gäller. Mitt största problem är att den ofta hamnar på någon av de stora öarna när den ska hem för laddning vilket resulterar i att batt. tar slut.
[bild]
Meningen är att den bara ska snurra ett varv runt en ö när den åker hem. Om så inte är fallet kanske en uppdatering löser problemet? Oklart vad som gäller när öarna är så där stora.

Ett alternativ är att lägga slingan utanför de två stora öarna och klippa dem manuellt istället. Gräsmattan blir då betydligt enklare. Schematisk ritning av en gräsmatta med markerade öar, avgränsningstråd och en laddstation för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat alternativ är att inte göra öar av av de två ytorna utan istället sätta någon form av sten, plank eller annat så att den krockar mot dem istället.
 
En tanke: Kan det vara möjligt att få roboten att "hoppa" från gränstråden kring en ö om man drar den ganska nära som på bilden. Min tanke är att dra den gula "tarmen" från ön med tillräckligt mellanrum mellan trådarna för att roboten ska uppfatta dem som två trådar men göra ett tvärt avslut nära gränskabeln (den röd) - med tvärt avslut menar jag en kil eller två snäva svängar på 90 grader vardera. Då tappar roboten träden när den når slutet på "tarmen" men hittar då istället gränstråden. Någon som testat något liknande?

Schematisk illustration av en gränskabel och guidad kabel för robotgräsklippare med förslag på avslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den ska inte snurra runt en ö när den går hem eller kantklipper.
Då ligger ön för nära kanttråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.