Ytterligare en fråga ang. byggnad närmare än 4,5m.

Gäller en önskad tillbyggnad av ett hus med huvudkropp i vinkel där jag önskar bygga ytterligare en huvudkropp för att få en H-form på huset. För ett tillfredsställande utseende (symmetri) behöver nya gaveln vara lika bred som befintliga (6m) vilket gör att hörnet på grunden hamnar 2,8m från tomtgräns. Jag säger hörnet, eftersom tomtgränsen är i vinkel emot huset, så det är en väldigt begränsad del som överskrider 4,5m. I själva verket är det bara 3m² byggnadsyta som faller över, och bilden nedan illustrerar ganska väl hur det ser ut.

Området är inte detaljplanerat och grannens tomt, som styckades -93 samtidigt som min, är inte ens bebyggd. Han är oxå tydlig med att han inte avser bygga på den.

Efter ett par träffar där när jag redovisat mina planer har han kommit att ställa sig negativ till att godkänna min närhet till tomtgräns. Några sakliga skäl har inte framkommit som jag ser det, möjligen undantaget spekulationer i värdepåverkan.

I detta skede lade jag initialt dessa planer åt sidan med stor besvikelse.

Men efter samtal med en herre som jobbat länge som byggnadsteknisk inspektör, och som varit med och utrett flertalet liknande konflikter menar han att det absolut inte är skrivet i sten att man får avslag, eller att ett ev. överklagande vinner, bara för att man överträder 4,5m. Allt ligger i grannens skäl för att motsätta sig enl. honom.

Jag överväger nu därför att gå vidare i alla fall, även om jag inser att det kan bli arbete och pengar i onödan om jag får avslag.

Innan jag tar steget vidare vore det dock intressant att få några synpunkter härifrån, om ni delar byggnadsinspektörens uppfattning, eller om ni håller det som ett omöjligt case.

Tack på förhand,
 
  • tomt2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tomt1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker du ska respektera din granne. Hur skulle du känna om det skulle byggas 2 meter från din tomtgräns mot ditt gillande och grannen ignorerar detta?

Försök övertala honom. Om det är en värdepåverkan av hans tomt som är orsaken kanske ni kan hitta en ekonomisk överenskommelse? Eller att du t.ex planterar en hög häck mot grannen några meter in på din tomt som kompensation?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruttenrot och 1 till
  • Laddar…
Eller köp tomten av grannen! Han skulle ju inte bygga och du vill bygga..
 
  • Gilla
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Jag är inte den person som strider med grannar utan har en grundinställning att hålla sig väl. Vilket väl är orsaken till min första inställning, att respektera hans ståndpunkt och tänka om. Och kanske får det lov att bli den linjen.

Det stör bara lite att en tomt som inte vare sig byggts eller kommer att byggas, utan bara är en markbit, skall påverka så mycket att det sätter hela planen i sank. Har ritat många alternativ med husknutar som anpassat sig till 4,5m men inget blir bra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Att köpa har redan varit på tal, framförallt av grannen bortanför. Han är inte intresserad av att sälja.
 
Problemet lite med din grannes tomt är ju att den är ganska smal och lång, vilket gör att den är lite knepigt att bygga på vilket skulle kunna bli ett problem om andra grannar bygger nära inpå.

Men med tanke på att det är en obebyggd tomt så skulle jag nog köra på ändå, det kan ju vara läge att kanske prata med kommunen, de kanske redan tidigt kan säga om chansen är 0 eller om det finns någon öppning, det kan ju vara andra i området som fått tvärt nej eller som fått Ok på liknande vilket då kan till viss del vara vägledande.

En gissning är nog att det skulle gå igenom just för att det inte finns nått på tomten jämte.
Det som skulle tala emot är ju att din tomt åt andra hållet är ganska stor.
 
  • Gilla
linuhage
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan ha förståelse för att grannen är tveksam när jag inser hur smal hans tomt är.
Ett bygge på granntomten som närmar sig tomtgränsen försvårar/fördärvar möjligheten att få upp ett vettigt hus på hans tomt.

Det handlar i detta fall både om insyn/utsikt och även brandskyddsavstånd osv.

Jag skulle nog fortsatt i första hand med att försöka nå en frivillig överenskommelse med grannen, försökt erbjuda något i gengäld.
(Och då menar jag inte "an offer he can't refuse" ;))


Om grannen ifråga anför problem att bygga vettigt sen p.g.a den smala tomten så tror jag att det t.ex. är att ganska starkt argument för honom vid bygglovsprövning.
Om du pratar mer med kommunen, kolla deras inställning till just ett sådant argument.
 
Redigerat:
Varför skulle detta hörn kunna påverka hur grannen kan bebygga sin tomt?
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
largab skrev:
Varför skulle detta hörn kunna påverka hur grannen kan bebygga sin tomt?
Det som det påverkar är ju att husen kommer närmre varandra än vad det var tänkt i DP, vilket många inte ser som önskvärt.
Det påverkar ju dock inte grannens rätt att bygga.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Kan man inte föreslå ett byte av mark, genom att vinkla om tomtgränsen. Då kan man få till avståndet och han förlorar ingen mark. Hans tomt blir dock något "strutformad".
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 7 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Det som det påverkar är ju att husen kommer närmre varandra än vad det var tänkt i DP, vilket många inte ser som önskvärt.
Det påverkar ju dock inte grannens rätt att bygga.
Nu finns det ju inte ens någon detaljplan i detta område - men däremot påverkar det eventuella framtida grannhus ändå, eftersom det blir högre krav på brandskydd om husen ligger tätt. Grannen kan alltså (om de tänker bygga något på sin tomt) behöva ha speciellt brandklassade fönster, extra lager utegips i väggen, eller liknande, vilket fördyrar för dem.
 
Jag hade frågat grannen vad som är problemet. Är denne rädd att byggande ska försvåras på tomten? Isåfall kan du ju meddela att du godkänner bygge närmare än 4,5 också.

En åsikt från en granne som inte bor där hade jag inte heller brytt mig så mycket om. Jag hade nog byggt och sen beklagat att man var tvungen att köra över grannen ("jag vet att du inte gillar det egentligen, men det fanns inget annat sätt att få till det").
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Han tänker inte bygga själv och vill inte sälja men ska ändå lägga sig i vad grannarna till en obebyggd tomt gör. Vad spelar värdet för roll på hans tomt när han ändå inte tänkt göra annat än låta den stå och förfalla? Det verkar snarast som att han endast är ute för att jävlas. Jag tycker du ska köra på.
 
  • Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte det finns utrymme för några kompromisser tyvärr. Valde att avbryta fortsatta diskussioner när jag kände att det inte skulle kunna flytta fram mina positioner, utan endast skada relationen att fortsätta.

Att reglera tomten så att hans hade blivit något kilformad hade nog varit en bra idé annars, om det inte varit för den detalj att jag har ett garage som föregående ägare av min fastighet byggt PÅ gränsen i tomtens nordöstra hörn. Säkerligen är denna historik inte helt utan betydelse när det kommer till grannens bedömning av mitt önskemål. Så skall det skapa något värde måste mitt garage rivas. Om det inte varit fallet kanske det varit en framkomlig väg trots allt.

Givetvis är det en faktor att hans tomt är smal. Dock är den drygt 20m, så det finns ändå möjlighet att bygga 11-12m brett hus vilket inte är så värst litet givet hans totalt sett lilla tomt, och att detta ursprungligen är ett fritidshusområde.

När det kommer till brandsäkerhet har jag redan lyft detta, och erbjudit mig att brandklassa hela min fasad (som kommer sakna fönster) i hans riktning, så att han inte kommer påverkas av detta.

Det är oxå så att jag rent tekniskt skulle kunna bygga justerat för just de meter som skrider över 4,5m-gränsen. Jag gillar förvisso inget av de alternativ jag skissat på, men de skulle inte längre överstiga gränsen.

Utifrån detta har jag även försökt föra ett resonemang där jag ber honom försöka fokusera på hur stor skillnad dessa två verkligen gör för honom, när det bara är det ena han rimligen kan hindra. Om det ändå blir en byggnation som han upplever lika illa i båda fallen kanske han ändå inte behöver motsätta sig det som blir otroligt mycket mer värt för mig. Men har inte nått fram med detta heller.

Inte särskilt snyggt, men en framkomlig väg rent tekniskt.
 
  • tomt3.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
jan_martinsson och 2 till
  • Laddar…
Är du säker på att det är 4,5 meter som gäller om det inte finns i Dp för området, brukar väl vara den som reglerar detta?

Om du bygger som ditt andra förslag så lär du ah grannen springande där och göra massor med mätningar.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.