Ska precis iväg och införskaffa lite verktyg inför altanbygget (och framtida hus-/trädgårdsfix) och efter en del googlande och mycket läsande i detta eminenta forum så har det kokat ner till Bosch eller Dewalt. Jag kan betala nån slant extra för kvalitet.

Vad rekommenderas av nedanstående modeller, är i valet och kvalet så kan behöva lite hjälp (rangordna gärna).
Listar dubbletter med pris mest som intresseflagga vad de olika butikerna tar för dem:

Bauhaus:
3 645:- UTDRAGSSÅG BOSCH BLÅ GCM 8 SJL ELDRIVEN
1 895:- KAP/GERINGSÅG BOSCH PCM 8 S 2016 ÅRS MODELL

Hornbach:
1 695:- KAP/GERSÅG PCM 8
1 889:- KAP/GERSÅG PCM 8S
3 295:- DEWALT DWS777 1800W

Jula:
2 699:- BOSCH PCM 8S
2 999:- Dewalt DW770

CLAS OHLSON:
1 999:- Bosch PCM 8S

BEIJER:
3 995:- KAP & GERSÅG GCM 8 SJL

NetOnNet:
3 049:- Dewalt DW777
 
GCM 8 i kombination med GTA 3800. Förnöjsam kombination!
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
T
Hej!

Jag skulle ta en Bosch GCM 8 SJL av de föreslagna om du kan tänka dig att lägga de extra slantarna. Definitivt värt de extra pengarna mot den gröna PCM 8S(som jag har själv) med bättre noggrannhet, större kapacitet, större geringsvinklar(både horisontellt och vertikalt).

Min erfarenhet av DeWalts maskiner är begränsad men de jag haft(skruvdragare, vinkelslip) och provat(kap/gersåg) har jag upplevt som lite mindre exakta än Bosch blåa maskiner.
Skruvdragaren gav upp utan att jag använt det så mycket och vinkelslipen vibrerade väldigt mycket.

Det jag skulle titta på är dels effekt, 16-1800 W är avsevärt mycket bättre än 1200 W dels på vinkelinställningar i båda "led".
Så stora vinklar som möjligt för att slippa krångla med att vända bitar och såga från baksidan etc.

Ska jag rangordna så blir det nog
1. Bosch GCM 8 SJL - bäst vinkelinställningar, bra kapacitet på dimensioner
2. DeWalt DW777 - bra effekt, bra kapacitet på dimensioner, lite billigare än Boschen
3. DeWalt DW770 (trots allt en "proffsmaskin" mer än gröna Boschen, men sämre kapacitet på dimensioner)
4. Bosch PCM 8S

Sen skulle jag titta på spånuppsamling, handhavande, passar den din hand, finns möjlighet att spänna fast träbiten du sågar i etc
 
Har bara erfarenhet av PCM 8 S, och det önskar jag att jag inte hade!

Äger den och den funkar väl till grövre jobb, kapa reglar och panelbrädor mm men det är ingen höjdarmaskin om du vill ha precision. Tar du bort den ur ekvationen ökar nog chansen att du blir nöjd.

Lycka till med valet!
//Ronnie
 
Jag har en Bosch GCM 8SJ+GTA 3800 stativ, skulle aldrig byta bort den mot nån annan.
Har dewalter och milwaukee gersågar på jobbet men dom är inte i närheten av boschen.
 
Bosch har ett gott rykte på detta forum men man ser väldigt väldigt sällan yrkesmän använda Bosch. Mina egna erfarenheter av Bosch är inte alls bra så jag är lite partisk, GCM 8 har fått mycket positiv feedback här.

Själv skulle jag aldrig riskera köpa Bosch utan hade kört på Dewalt av de alternativ du räknar upp. Hade jag velat ha kvalitet på riktigt hade jag kört på Makita. Ville jag ha en halvprofessionell maskin som duger till det mesta hade jag köpt Dewalten eller hellre en Metabo.

En annan sak att tänka på är att den mindre klingan (200 nånting mm?) inte räcker till att arbeta med på riktigt. Lite altan bygge och några lister men inte mycket mera. Försöker du kapa och gera en åtta tums planka med den i 45 grader så märker du snabbt att den inte räcker nånstans alls. Ska man flytta den väldigt ofta så är den smidig och bra men menar man ha en mera stationär såg så är nog 254 klingan att föredra.
 
  • Gilla
Makro123456
  • Laddar…
Har haft min gcm 10s i tio år nu. Skulle utan minsta tvekan köpa en blå bosch igen. Grön bosch är inte rolig. Dewalt, säkert ok men varför? Har ingen funktion som lockar.
 
  • Gilla
dannej83
  • Laddar…
Tack för all input. Det lutar åt den blå boschen. Velig som jag är så börjar jag genast fundera på om det finns likvärdiga/bättre sågar i det prissegmentet. Men för att någonsin komma till skott så åker jag nog och inhandlar en sådan imorrn. *ta i trä*
 
Jag har inte så bra koll på just dessa sågar men skulle vilja flika in att när det gäller just kap/gersågar är effekten i mitt tycke in så viktig, det krävs så lite effekt för att kapa att det mesta räcker mer än väl. Stor skillnad mot klyvning där det är svårt at få för mycket effekt.
 
Tycker nog att GCM 8-sågarna alltid varit prisvärda i sitt segment. Du kommer inte bli missnöjd.
 
Jag skulle ha valt blå bosch.. Har en Metabo KGS 216M med Makitas 60 tänders klinga som jag tyckte funkade rätt bra. Men när jag testade grannens GCM 8, och den var i en helt annan klass än min. Känns mer noggrannare och följsam. Dewalt vet jag inget om, men många snickare kör med små Dewalters vad jag sett.
 
Helt klart gcm 8 sjl med Gta 3800 .
Kör dewalts största kap på jobbet och dewalt är riktigt bra men den skulle vara alldeles för stor hemma.
Kör själv Bosch hemma det ända jag saknar är att man inte kan kapa av mycket mer än 70 mm , dewalten på jobbet klarar strax över 120mm.
Hornbach har både blå Bosch och dewalt och dom har prisgaranti mot allt som har en .se adress .
 
Ja förespråkar ofta dewalt, anledningen är att mina verktyg har tuktats efter konstens alla regler, och bara funkar år efter år. Kap gersågen är inne på sin 3;e totalrust och visar inget intresse av att ge upp, visst saknar den laser och annat lull lull, men den visar sitt värde genom att i ur och skur fungera,

Blå Bosch är också bra grejer såklart, ja hade köpt den kombo som ger mest för pengarna. För ett riktigt bord till är ett måste
 
Man behöver inte ha det absolut bästa av precis allt.
Det kostar ju att ligga på topp också :p

Så för vanliga amatörjobb som altanbygge och enkla renoveringar skulle jag säga att en BOSCH PCM 8 räcker mer än väl.

Har en sådan själv sedan 8-10 år, och den har hittills räckt till mer än väl.
Har inte märkt några problem alls med precisionen i vinkelinställningarna, tvärtom är den förvånansvärt stabil.
All heder åt Bosch som gör sådana kvalitetsgrejer (y)

Och, ni verktygsnördar, ärligt talat, vad är det för krav på noggrannhet när man lägger en altan?

Mvh// Den Glada Amatören
 
100% precision är alltid målet 👍 tycker man proffsverktyg är för dyrt, och man vet med sig att man ska bygga mycket, finns alltid alternativet med begagnat. Hellre en beggad proffssåg, än nytt junk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.