Vi håller på och gör om garaget till hundrum. Är betonggolv. Sambon har provat att spackla golvet och målat lite men tycker det blir för ojämnt så funderar på att klinka istället. Det går väl att lägga klinker direkt på? Men mitt i golvet sitter en gammal brunn.
Finns det nån typ förhöjning som man sen lägger på klinkern och tätar och sticker ner lite i brunnen så den ändå kan användas?
Jag vet inte hur jag ska förklara bättre, men kan se det framför mig. Typ som så som sil i en dusch men att den inte är platt utan går ner lite med i brunnen så det inte kommer vatten under klinkern?
 
Det är en jätte gammal brunn vi har, kanske gjutjärn.
Det är typ så jag ser framför mig,men hur får man tätt mellan brunn,klinker och betongen. För lägger vi den bara uppepå kan det ju rinna in mellan klinker och betongen.
Vill inte byta brunn det var därför vi bara tänkte måla golvet och ha som det är.
 
S
förstår inte det där med klinker i garaget. hellre då ett två komponent golvfärg
 
D
Nallis skrev:
Det är en jätte gammal brunn vi har, kanske gjutjärn.
Det är typ så jag ser framför mig,men hur får man tätt mellan brunn,klinker och betongen. För lägger vi den bara uppepå kan det ju rinna in mellan klinker och betongen.
Vill inte byta brunn det var därför vi bara tänkte måla golvet och ha som det är.
du sätter den som en vanlig klinkerplatta, med fix under hela ramen, sen trycker du dit den, låter den härda och sedan fogar du den. förstår inte vad du menar med tätt? även klinkerfogarna släpper igenom fukt/vatten.
 
Det ska bli hundrum. Vi tänkte måla golvet men betongen är ju lite gropig el hur man ska säga. Så det känns knepigt att hålla det rent då.
 
Vi funderade från början på klinker men då blir ju golvet högre än brunnen och då fick vi höra att då måste golvet bilas upp och brunnen bytas ut och höjas,så de blir lika höga.
Vi vill inte göra ett så stort jobb så då uteslöt vi klinker.
Men det känns som klinker är lättare att hålla rent än ett gropigt målat betonggolv.
Därför jag tänkte att det kanske fanns en lösning så vi kunde lägga klinker iaf.
För klinker ska ju kunna läggas på betong och det andas och släpper igenom eventuell fukt.
 
Det händer ju egentligen inte nått med brunnen, vattennivån kommer ju inte stiga för ni sätter höjer golvet, det kommer ju vara kvar nere i brunnen, dock så är det väl rekommenderat att byta om det är en så gammal brunn.

Det kommer aldrig bli tätt på nått sätt, då får man ju lägga tätskikt i hela garaget.
 
Pumba skrev:
Det händer ju egentligen inte nått med brunnen, vattennivån kommer ju inte stiga för ni sätter höjer golvet, det kommer ju vara kvar nere i brunnen, dock så är det väl rekommenderat att byta om det är en så gammal brunn.

Det kommer aldrig bli tätt på nått sätt, då får man ju lägga tätskikt i hela garaget.
Jag tolkar som de menar att målar vi golvet så blir det samma som nu och spolar vi på golvet rinner det ner.
Men lägger vi golv så kan det rinna in under golvet och bli fukt.
 
T
Måla inte golvet mera om ni ska lägga klinker utan det ska vara ren betong. Vattnet rinner ju under klinkern och fram till brunnen så jag vet inte varför du oroar dig för det, helt normalt förfarande liksom.

Att lägga klinker på ojämn yta är ingen hit utan ett rent helvete så att säga. Flytspackla golvet jämn och lägg sedan klinker, inga konstigheter. Eller ring in en firma som gör det snabbt och lätt. Jag hade bytt brunnen till en plastbrunn i samma veva i så fall.
 
S
Nallis skrev:
Jag tolkar som de menar att målar vi golvet så blir det samma som nu och spolar vi på golvet rinner det ner.
Men lägger vi golv så kan det rinna in under golvet och bli fukt.
gör man korrekt så blir det en fin och slät yta. med 2 komp
först grund, flytning av golvet, (lager med "sand") sedan lager med färg. eventuellt ett extra slitlager.
 
tank77 skrev:
Måla inte golvet mera om ni ska lägga klinker utan det ska vara ren betong. Vattnet rinner ju under klinkern och fram till brunnen så jag vet inte varför du oroar dig för det, helt normalt förfarande liksom.

Att lägga klinker på ojämn yta är ingen hit utan ett rent helvete så att säga. Flytspackla golvet jämn och lägg sedan klinker, inga konstigheter. Eller ring in en firma som gör det snabbt och lätt. Jag hade bytt brunnen till en plastbrunn i samma veva i så fall.
Jag förstår inte vad du menar med att vattnet rinner under klinkern?

Bara målat halva golvet och ett lager.
 
Den färgen måste bort om du ska lägga klinker. Sen tror jag många funderar på din tro om att vatten under klinkers är nåt farligt? Det är inga problem alls med vatten på ett klinkersgolv då varken plattor eller fogar är vattentäta och inget av dom skadas av vatten heller.
 
Stefan N skrev:
Den färgen måste bort om du ska lägga klinker. Sen tror jag många funderar på din tro om att vatten under klinkers är nåt farligt? Det är inga problem alls med vatten på ett klinkersgolv då varken plattor eller fogar är vattentäta och inget av dom skadas av vatten heller.
För att det inte fäster för att där är lite färg menar du? Det är lite slipat ovanpå och bara ett väldigt tunt lager.
 
Stefan N skrev:
Den färgen måste bort om du ska lägga klinker. Sen tror jag många funderar på din tro om att vatten under klinkers är nåt farligt? Det är inga problem alls med vatten på ett klinkersgolv då varken plattor eller fogar är vattentäta och inget av dom skadas av vatten heller.
För att det inte fäster för att där är lite färg menar du? Det är lite slipat ovanpå och bara ett väldigt tunt lager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.