Hej

Hur doserar man Ariane S för att bekämpa ogräs i gräsmattan?

Det jag behöver veta är:

Blandningsförhållandet mellan Ariane S och vatten

Hur mycket färdigblandad vätska ska spridas per hektar?


Det enda jag hittar när jag googlar är att man ska använda 2,0-2,5 liter Ariane S per hektar. Men hur mycket vatten ska detta blandas med??
 
Du ska blanda med så mycket vatten att du kan sprida hela blandningen jämnt över den avsedda ytan. Så det beror alltså på vilken utrustning du använder är du sprider blandningen. Beskriv den så kan vi nog hjälpa dig.
 
Tack för svaret

Tänkte köra med en vanlig 5 liters tryckspruta

Min gräsmatta är på ca 1000 m2

Så om jag har förstått det rätt så ska jag blanda 2-2,5 deciliter Ariane S med lagom mängd vatten så att jag lägga ut denna blandning jämt över mina 1000 m2
 
Redigerat:
0,5 dl Ariane för 5 liter vatten har jag fått det till.
 
Fått tag i skvätt Ariane S och undrar om någon kan bekräfta gott resultat med ovan förslag om 0,5ml koncentrat per kvm?
 
Läs beskrivningen inklusive säkerhetsinformationen och de allmänna riktlinjerna för att spruta gift. Svårare är det inte.


Eller jo du måste starta ett företag och gå utbildningen men det verkar de flesta strunta i, istället frågar de slumpvis person på nätet om hur de ska hantera giftet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte ens att det med sprutcertificat är godkänt att använda det hemma på privata gräsmattor.

Då ingen annan svarat så har jag nu läst igenom etiketten och kommit fram till att rekommenderad dos för gräsmattor är mellan 0,2-0,25ml koncentrat per kvm.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.