Nu är det nära.
Ett pass i morse innan jobbet och ett ikväll gjorde att vi tog ett steg i rätt riktning.
Är förbaskat less att gräva nu, men det är inte så himla mycket grävande kvar nu. Uppskattar det till max 3 lass till tippen kvar. Imorgon köper jag med lite grus när jag åker från tippen.
IMG_0402.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0403.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Målet är att på måndag så tar jag det sista spadtaget för att få ut leran ur källaren :beer:
 
  • Gilla
Gimner och 1 till
  • Laddar…
Blev två pass idag med.
Nu anar jag varför vi får stopp i avloppet.
Här är den gamla rördragningen:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret som kommer från höger och sicksackar över rummet är från köket, och det blir alltid stopp i det.
Det som kommer nerifrån är från badrum och funkar perfekt.
Från vänster kommer en golvbrunn bara, funkar sisådär.
Men snart försvinner allt gammalt junk, och fler rensluckor sätts på plats.

Hittade också en hel del grus runt den nyare delen av avlopp. Tyckte det var onödigt att kasta ut. Så jag la den som avjämning i hallen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det tack och godnatt!
Resten av leran åker imorgon
 
  • Gilla
Othahaiti och 3 till
  • Laddar…
Fick iväg det som gick att gräva loss idag. Så allt är i princip utgrävt nu. Avjämning av leran kvar. Tänkte dra avloppet senare i veckan.
Skicket på rören var ok men insidan var riktigt illa, detta är från golvbrunnen.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kontakta en arkeolog, du kan sitta på en kulturhistorisk skatt där, hehe. Andas med munnen....
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Du jobbar på bra och har en bra målbild! Du kommer att få en källare som blir en njutning att vistas i! Det är tungt nu, men det blir så bra när det är klart. Det du gör nu, är det värsta, sen blir det bara bättre och roligare.

Jag gjorde min källare för flera år sedan nu. Kallade in de yngre bröderna, tillsammans lyfte vi ut drygt 50 m2 källargolv på en dag. Vill inte göra om det igen.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Idag blev alla avloppsdelar utbytta emot plast (y)
Usch vilket skitgöra det var, tur att Byggmax ligger nära, blev panik ett tag med böjar som saknades.
Men mot kvällen så var allt inkopplat och tvättmaskinen kunde köras igen.

Rörmokaren kommer på måndag så då ska allt vara avjämnat, isodrän på plats, och frigoliten samt utkastaren monterad.
Veckan är räddad helt enkelt.
 
Senior skrev:
Du jobbar på bra och har en bra målbild! Du kommer att få en källare som blir en njutning att vistas i! Det är tungt nu, men det blir så bra när det är klart. Det du gör nu, är det värsta, sen blir det bara bättre och roligare.

Jag gjorde min källare för flera år sedan nu. Kallade in de yngre bröderna, tillsammans lyfte vi ut drygt 50 m2 källargolv på en dag. Vill inte göra om det igen.
Jag förstår att du inte vill göra om det. Det är ett roligt projekt dock måste jag säga, framförallt märker man att kroppen får arbeta lite extra.
 
  • Gilla
Senior
  • Laddar…
Effektiv dag idag. Hann med att skotta in två släp med grus för avjämningen, gräva ut ett släp med lera som låg kvar. Sen skotta ut ett halv släp med grus eftersom jag hade kastat in för mycket :surprised:
Man blir lite less ibland.

När barnen kommit i säng så avjämnade vi källaren och la in isodrän i 70% av källaren. Nu händer det grejer iaf. Luktade lite suspekt om isodränet men det borde försvinna.
Nu är det lite mer isolering som ska på plats, sen är det gjutning!
 
Idag har rörisen varit här. Allt gammalt galvaniserat är nu borta. Tänk att man dricker vatten som kommer ur sånt skit

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tänkt lite annorlunda med plattan.
Vi kör nog 100mm betongplatta med ingjuten golvvärme. Blir betydligt billigare, men vi får vänta två månader innan beläggning. Men tid har vi, så det är ok.
Stressar vi under veckan så gjuter vi på fredag. Vill vi ta det piano så blir det om några veckor.
Får se vad min bättre hälft säger.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Nu har vi även varmvatten ute. Känns lite lyx!
 
D
1000 inlägg nu ;) grattis. Härligt att det flyter på! :)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
fgo skrev:
Idag har rörisen varit här. Allt gammalt galvaniserat är nu borta. Tänk att man dricker vatten som kommer ur sånt skit

[bild]

Har tänkt lite annorlunda med plattan.
Vi kör nog 100mm betongplatta med ingjuten golvvärme. Blir betydligt billigare, men vi får vänta två månader innan beläggning. Men tid har vi, så det är ok.
Stressar vi under veckan så gjuter vi på fredag. Vill vi ta det piano så blir det om några veckor.
Får se vad min bättre hälft säger.
HAHAHA dricka ur kallgalv ser läskigare ut än vad att dricka ur plast o koppar...men vad som är läskigast får framtiden utvisa...

Ditt köksavlopp var en rysare...skinkspad...och rakad grisull blir fina stopp med fett i köksavloppet...bra med korta raka avlopp med bra fall och som har renslucka o att du kan spola även avloppet i trädgården
 
Blev en heldag i källaren. Tätade skarven mellan gamla muren och isoleringen, byggskum verkar funka perfekt till det. Fyllde större håligheter med epscement för att det inte ska rinna in betong i isodränen.
Armering är på plats, najad och klar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorgon ska golvvärmeslangen på plats, sen är det gjutning och semester 😎😎
 
Ser bra ut skapa en glidfog mot källarväggen med eps
 
Jag står i valet och kvalet med en fog.
Nya plattan kommer att hamna på kanten av sulan och över delen av sulan sluttar ca45grader så jag tror tyvärr inte fogen kommer ha någon funktion.
Valde att stoppa armeringen lite längre ner i plattan för att minska risken för sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.