matsv skrev:
Någon här som använder sig av Apples Homekit kompatibel APP för att kommunicera med Domoticz?
[länk]

Hur har ni löst fjärråtkomsten?
Jag kör telefonbrowsern. Fungerar utmärkt Har bara lagt en länk som ikon.
Inga krånglande program inblandade. Anpassar sig fint till telefonskärmen.

//Henry
 
Nej har tyvärr inte hunnit titta på det. Men berätta gärna hur du fick till det om du fixar det 👍
 
Någon som vet vad som skiljer "Inkludera nod" och "Inkludera nod säkert" åt??

//Henry

2016-07-24 Inkludera nod säkert.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte "säkert", men skulle gissa att den med säkerhet är för noder som stödjer Z-wave Plus (Gen5). Dessa kan ju kommunicera krypterat (antar att autentisering och integritetskontroll också stöds). Men det förutsätter att alla dina noder stödjer Plus, annars faller nätet tillbaks till icke-säker kommunikation. Annars kan ju äldre icke-Plus noder inte vara med i leken...
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
bygga_bo skrev:
Vet inte "säkert", men skulle gissa att den med säkerhet är för noder som stödjer Z-wave Plus (Gen5). Dessa kan ju kommunicera krypterat (antar att autentisering och integritetskontroll också stöds). Men det förutsätter att alla dina noder stödjer Plus, annars faller nätet tillbaks till icke-säker kommunikation. Annars kan ju äldre icke-Plus noder inte vara med i leken...
Tack!
Jag har gissat det också men hittar det inte dokumenterat. Har bara Z-Wave +. Men jag ogillar att använda saker som inte kan bekräftas. :) Lätt att tro att man har andra funktioner än man har. Skriv gärna här om ni hittar bevis/dokumentation för funktionen.

Frågan är hur det funkar om inte allt är inkluderat med den metoden. Vad händer då? Vad händer med de enheter som inkluderats med lös sticka? Där finns inget val.

//Henry
 
Det verkar vara dåligt med dokumentation kring detta… och dessutom verkar det som att man inte skall förvänta sig att några säkerhetsfunktioner är aktiverade out-of-the-box när det gäller OZW. Jag kollade min egen Domoticz-config, och mycket riktigt är det inte aktiverat. Det räcker alltså inte att trycka på "include secure" för att det hela skall funka.

Denna sida på OZW wiki ger svar på en del av dina frågor: https://github.com/OpenZWave/open-zwave/wiki/Adding-Security-Devices-to-OZW

Några observationer som relaterar till dina funderingar (ursäkta svengelskan):

  • Security behöver aktiveras manuellt i options.xml
  • Default key är typ 123456… och måste förstås ändras
  • Secure inclusion kan inte göras via knappen på Z-stickan
  • Nyckeln förhandlas under inkluderingen, alltså måste noder som är inkluderade på ”vanligt” sätt tas bort och sedan inkluderas på nytt

Läs gärna också Q&A på slutet. Där står bla att man skall räkna med runt 1 s extra fördröjning pga overheaden, och ännu värre att vissa funktioner inte kommer att vara tillgängliga. Det var iofs mer än ett år sedan sidan uppdaterades så det kan ju ha hänt en del på denna fronten… men jag har en känsla av att man inte skall förvänta sig en smärtfri process om man vill köra med säkerhet...
 
bygga_bo skrev:
Det verkar vara dåligt med dokumentation kring detta… och dessutom verkar det som att man inte skall förvänta sig att några säkerhetsfunktioner är aktiverade out-of-the-box när det gäller OZW. Jag kollade min egen Domoticz-config, och mycket riktigt är det inte aktiverat. Det räcker alltså inte att trycka på "include secure" för att det hela skall funka.

Denna sida på OZW wiki ger svar på en del av dina frågor: [länk]

Några observationer som relaterar till dina funderingar (ursäkta svengelskan):

  • Security behöver aktiveras manuellt i options.xml
  • Default key är typ 123456… och måste förstås ändras
  • Secure inclusion kan inte göras via knappen på Z-stickan
  • Nyckeln förhandlas under inkluderingen, alltså måste noder som är inkluderade på ”vanligt” sätt tas bort och sedan inkluderas på nytt

Läs gärna också Q&A på slutet. Där står bla att man skall räkna med runt 1 s extra fördröjning pga overheaden, och ännu värre att vissa funktioner inte kommer att vara tillgängliga. Det var iofs mer än ett år sedan sidan uppdaterades så det kan ju ha hänt en del på denna fronten… men jag har en känsla av att man inte skall förvänta sig en smärtfri process om man vill köra med säkerhet...
Tack!
Det var mycket jobb du la på det.
Verkar inte vara något jag ska lägga tid på. Har inte börjat bygga och lompilera själv. Och så bra som de färdigbyggda versionerna går så lär det inte bli av för min del.

//Henry
 
Så farligt mycket tid la jag inte på det ;) Ämnet fångade mitt intresse eftersom jag tycker att du satte fingret på en viktig aspekt. Det finns nog många som tror att deras nät per automatik är säkra bara för att de håller sig till Plus, men så är alltså inte fallet med OZW/Domoticz.

Du behöver inte bygga/kompilera själv för att aktivera säkerheten. Det handlar bara om att öppna options.xml i en texteditor och omvandla en kommentar till aktiv kod (ta bort "<!--" och "-->" som omger raden), samt ändra nyckeln.
 
bygga_bo skrev:
Så farligt mycket tid la jag inte på det ;) Ämnet fångade mitt intresse eftersom jag tycker att du satte fingret på en viktig aspekt. Det finns nog många som tror att deras nät per automatik är säkra bara för att de håller sig till Plus, men så är alltså inte fallet med OZW/Domoticz.

Du behöver inte bygga/kompilera själv för att aktivera säkerheten. Det handlar bara om att öppna options.xml i en texteditor och omvandla en kommentar till aktiv kod (ta bort "<!--" och "-->" som omger raden), samt ändra nyckeln.
Lite till att lära sig. Kommer igen med frågor när sommaren är över och jag hinner ägna mig lite mer åt RPIn. Tack så länge.
//Henry
 
Ni som är kunniga och duktiga på el.
Tror ni det finns en chans att det kommer puckar för 3-fas.
Har en sommarstuga med oljefyllda elradiatorer på 1 kW. De är kopplade via en kopplingsdosa bakom radiatorn. Skulle vara perfekt med en puck.
Är det att hoppas på för mycket?
//Henry
 
Använd en kontaktor och en vanlig enfas puck.
 
HenFre skrev:
Ni som är kunniga och duktiga på el.
Tror ni det finns en chans att det kommer puckar för 3-fas.
Har en sommarstuga med oljefyllda elradiatorer på 1 kW. De är kopplade via en kopplingsdosa bakom radiatorn. Skulle vara perfekt med en puck.
Är det att hoppas på för mycket?
//Henry
Vill du enbart växla mellan "hemma-läge" 21gr och "borta-läge" 8gr så finns det en enkel lösning.
Du monterar en puck som i sin tur styr en kontaktor 3fas på elementgruppen.
Kontaktorn kan slås till via puck och då reglerar elementen efter sin egna termostat (21gr).
Kontaktorn kan även slås till/från via en termostat som placeras centralt i huset. Denna termostat ställs till "borta-temperatur" 8gr.

Termostaten kan även den vara trådlös och styra pucken till/från men då krävs det lite mer programmering. När du aktiverar "hemma-läget" behöver du blockera termostaten så den inte slår till/från.
 
R_Strandberg skrev:
Vill du enbart växla mellan "hemma-läge" 21gr och "borta-läge" 8gr så finns det en enkel lösning.
Du monterar en puck som i sin tur styr en kontaktor 3fas på elementgruppen.
Kontaktorn kan slås till via puck och då reglerar elementen efter sin egna termostat (21gr).
Kontaktorn kan även slås till/från via en termostat som placeras centralt i huset. Denna termostat ställs till "borta-temperatur" 8gr.

Termostaten kan även den vara trådlös och styra pucken till/från men då krävs det lite mer programmering. När du aktiverar "hemma-läget" behöver du blockera termostaten så den inte slår till/från.
Så har jag det hemma. Men det går inte här. Är ett gammalt hus utmed Vättern och det blåser mycket. Måste styras rum för rum med termostat. Idag sätter vi ner termostaterna på radiatorerna men då är huset kallt när vi kommer. Vi har fått anledning att använda huset för övernattning vintertid och vill komma till ett uppvärmt hus.
Utan rumsstyrning får vi onödigt dyra elräkningar och dålig komfort.
//Henry
 
Jag förstår egentligen inte ditt problem med att styra det från (1) termostat när du inte är där?
Komforten med rumsreglering försvinner inte utan aktiveras 1-2dagar innan ni ska dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.