Har skaffat mig en 310 som fått köra i en dryg vecka och är överlag nöjd. Har dock ett par funderingar

1. Klipptider
Har ~450 m2 med gräsmatta. Vad är ett lämpligt klippschema? Klippa lite varje dag (typ som exemplen i manualen) eller längre tid fast färre dagar? Bäst att klippa på kväll, natt, morgon eller dag?

2. Backar
Jag har en del backar som den har lite problem med. En backe ska vi eventuellt bygga om till en rabatt, så den löser sig. Men vi har två till som ska vara kvar. Upp brukar den komma upp genom att ta dem på snedden men den slirar en del. Utför så kanar den mest.
Kan det hjälpa att skaffa ett terrängkit? Någon som satt på terrängkit och märkt någon förbättring?

3. Kör utan att klippa
2 gånger så har den börjat att klippa och sedan stängt av klippaggregatet men ändå kört vidare. Det är inte så att den letar efter laddstationen utan när den kört en stund så startar den aggregatet och klipper vidare. Varför gör den så? Någon inställning som man kan ändra eller logg för att se vad som orsakat det?
 
1: Klipptid är alltid bäst att testa sig fram. Men för bästa resultat ska man försöka klippa när gräset är torrt och daggfritt. Det är inte fel om man kan låta gräset få vila nån dag eller två i veckan om det är möjligt. Men vill man ha gräsmattan ledig på dagen så går det ju utmärkt att klippa nattetid oxå. Dock med dina backar/sluttningar så ska du nog försöka klippa när gräset är så torrt som möjligt för att få bästa grepp.

2: terrängkit låter som en mycket bra idé på din tomt. Det är ju inte särskilt dyrt heller.

3: låter märkligt. Om gräsklipparen lyfts vilket kan hända om det är lite ojämnt så stannar den klippmotorn. Men då stannar även klipparen och backar en bit och svänger undan för att sen dra igång klippningen igen. Du kan kolla om det ligger något fel meddelande under meddelande menyn.
 
Min Automower stänger också av klippningen ibland. Jag har fått för mig att det oftast är i samband med att den är i trånga utrymmen. Då kan den dels stänga av klippningen och dels stå och fundera några sekunder :)
 
Min gör också så någon gång då och då. Den stannar, stänger av klippmotorn, väntar några få sekunder, startar klippmotorn och kör strax vidare.

Jag har fått för mig att den gör så för att byta rotationsriktning på skivtallriken?
 
Hittade inget speciellt under meddelanden. För min del så körde den runt under ett par minuter utan att klippmotorn var igång.
 
Häromdagen så bytte sänkte jag vår 310:a för två snäpp lägre klippning och döm om min förvåning när jag får se den göra punktklippning ett par gånger. Den funktionen ska väl inte finnas på en 310? :x. Elle är det bara menyvalet som inte finns på 310:an?
 
mexitegel skrev:
Häromdagen så bytte sänkte jag vår 310:a för två snäpp lägre klippning och döm om min förvåning när jag får se den göra punktklippning ett par gånger. Den funktionen ska väl inte finnas på en 310? :x. Elle är det bara menyvalet som inte finns på 310:an?
Jodå, funktionen finns när den stöter på ett område med lite högre gräs, men det går inte att manuellt välja att den ska köra spiralklippning som man kan med de större varianterna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ah, då ljög säljaren som ville pracka på mig en 315 istället för en 310 just på grund av den funktionen....
 
Har haft min 310 parkerad ett tag, och då klipper den mycket spiral pga långt gräs. Mattan såg nästan ut som aliens varit framme och gjort mönster (monster?).
Funderade på om det blir extra belastning på ex hjullager om den får klippa mycket i spiral?
 
Alltså, hur bekvämt är det inte med robot? Grannen är på semester och jag lånade ut min gamla klippare till nån av barnen som skulle klippa under tiden. Tyvärr hade hon otur och drog av stoppwiren. Bytte den men sen var tydligen alla bortresta så jag hoppade in som reserv. Det tog tre timmar med två cooling breaks innan jag var klar! Gick hem och klappade Lilla Guppen sen, han går i ur och skur och glödande värme utan breaks, ja, lite ström vill han ju ha ibland. Livskvalitén har höjts ett par snäpp ��
 
Dom här bakre krocksensorerna, är det bara stötdämpare? Sitter all intelligensen i den främre sensorn. Eller finns det någon sändare i de bakre sensorerna?
 
Fwa skrev:
Dom här bakre krocksensorerna, är det bara stötdämpare? Sitter all intelligensen i den främre sensorn. Eller finns det någon sändare i de bakre sensorerna?
Det är bara stötdämpare. Krock och lyftsensor sitter bara i den främre pinnen.
 
Någon som på ett enkelt sätt kan förklara/visa (kanske med en bild eller två) hur jag får bort karossen?
Behöver rensa lite gräs!

Edit: det löste sig, va bara o rycka uppåt i baken, så nu är gräset rensat!
 
Redigerat:
Åhå, intressant. Jag har en som kärvar lite, funderade på hur försiktig man måste vara om man tar loss och gör rent dom. Därav frågan...
 
Hade jag haft en 305:a (som jag tror det är i videon) så hade jag kopierat denna idén rakt av :D :D

[video]https://youtu.be/chk9FnWfUl4[/video]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.