Sambon håller på att starta eget (ögonfransförlängning).

Hon behöver en luftfuktigheten runt 45‰.
Hon har "salongen" i ett rum i källaren på 10kvd.

När hon inte har kunder kör hon avfuktare vilket hjälper. Dock låter den endel så den kan inte köras när hon har kunder. Och när hon har tre kunder på en dag med 15minuter paus mellan så räcker inte avfuktaren för att sänka luftfuktigheten.

Nu när det e varmt ute så ligger värmen på 22grader vilket är lagom för limmet.

Tips vad som kan förbättra detta?
 
O
Bättre ventilation? Investera i ftx...
 
Jag skaffade ftx för ett år sedan men drog aldrig ner till källaren 😢
 
En luftvärmepump!
Kör den i "torka luften" lägen. Tyst och effektiv.
 
O
Kanske ska fundera på att dra ner den till källaren?
 
En kraftigare luftavfuktare, monterad i rummet intill och ansluten till hennes lokal via lite ventilation.
 
Tack för alla svar.

*Dra ner ftx vore smidigt (bättre luft e alltid bra) men hur funkar detta. Drar jag ner till och från luft? Ganska mycket arbete men blir bra när det e klart.
Jag har garaget under huset också. Hur funkar detta? Ibland lackar jag och det blir mycket lukter i huset. skulle ftx hjälpa lite eller blir det tvärt om och vi suger in lukterna och blåser ut de i huset?

*Avfuktare monterad i rummet bredvid. (enkelt men finns det avfuktare man kan koppla på en slang på så man kan dra in i rummet bredvid)

*Värmepump lite jobbigt att installera men plus att den ger lite värme höst och vår då vi inte eldar med pellets och måste ha el element i hennes rum.

Något som skulle ge lite värme är ett plus men viktigaste är just fuktigheten., värmen kan alltid ett el element fixa.

Vad säger ni?
 
Om du lägger upp planlösningen över källaren så kan vi föreslå placeringar av till- & frånluftsdonen, normalt kör man mest frånluft i källaren, det är nästan bara i gillestuga som det är tilluft, men i ditt fall även i salongen där kan det även behövas frånluft.
 
Ska fixa detta senare. Vet någon just mer lukten från garaget upp i huset . Skulle ftx i källaren göra saken bättre eller sämre tro?
 
Garaget ska inte anslutas till FTX-systemet.
Jag har garage i souterrängdelen, och i anslutning till det en sluss med övertryck från FTX'n.
 
Källarplan flöden dragning dim v2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att ftx inte ska monteras i garaget förstår jag.
Men när jag tex har lackat något så luktar det starkt i hela huset i ett dygn. Ändå e dörren stängd mellan garaget och trapphuset.
Luktar mest från dörren upp till bo våningen.

Så funderar mer på om detta kunna göra allt värre. Eller om detta kommer missa då luften går runt bättre i källaren om jag skaffar ftx.

Samtidigt sugen jag ju då in lukten i källaren sen blåser ut det i huset. Eller tar systemet bort sånt tro?
 
Det är det slussen är till för, är det övertryck där så kan inte luften från garaget gå vidare ut i huset.
Har du ingen sluss så kommer luften sugas från garaget istället!!!

Sätt en paxfläkt eller motsv i garaget som du kan skapa ett lätt undertryck med vid behov (y)

Generellt tror jag FTX kommer vara bra för ev lukter från garaget då det blir större luftombyte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.