Hej,

Ska sätta upp OSB och gips på träväggar med isolering där elektrikern satt ganska många doser. Doserna är av både 1 och 1.5 variant.

Har köpt ett Hole-in-one på Jula men fungerar detta verkligen med 1.5 dosor? Kan man sätta fast magneten, borra och sen borra igen men på mer frihand utifrån tidigare hål?

Här kan man se hur det ser ut :

GoV1fIi.jpg
http://i.imgur.com/GoV1fIi.jpg
 
Redigerat:
snowjim skrev:
Hej,

Ska sätta upp OSB och gips på träväggar med isolering där elektrikern satt ganska många doser. Doserna är av både 1 och 1.5 variant.

Har köpt ett Hole-in-one på Jula men fungerar detta verkligen med 1.5 dosor? Kan man sätta fast magneten, borra och sen borra igen men på mer frihand utifrån tidigare hål?

Här kan man se hur det ser ut :

[bild]
[länk]
Det följer inte med i paketet men det finns specialmagneter http://www.elbutik.se/product.html/magnetsok-15-dosa-hole-in-one
Annars kan du sätta skivan med typ 2 skruva med magneten i toppen och borra, sen lossa skivan och sätta magneten i botten och borra igen.

Tänk på att inte köra med magneterna genom flera lager, då har man plötsligt en magnet mindre.. :(
 
  • Gilla
Uldis och 1 till
  • Laddar…
oj, 500 kr till! Hmm, får nig fundera på det. Men man tycker ju att om man borrar 1 så kan man borra 1/2 manuellt när det första hålet är färdigt?
 
Det beror ju på hur noggrann man vill vara.
Jag brukar göra som jag föreslog när jag kör dubbeldosor eftersom min ena magnet är trasig efter latmaskens bravader
 
Tack, borrmallen verkar bra, då borrar man ett hål med hole in one och sen ett med mallen. Tråkiga är att ingen verkar ha den hemma i Kristianstad så jag får vänta en dag med att sätta upp väggarna. Tack ändå!!
 
L
Annars kan du göra som jag brukar göra. För jag har ännu inte köpt några hole in one.
Jag filar till en mall av en träbit som jag sätter i dosan. I denna har jag borrat ett hål som är centrerat.

Sedan är det bara att mäta och rita på skivan du ska montera. Borra upp ett 25 mm hål (eller liknande) med en mindre dosfräs. Där du ritade och märkte. Montera skivan när alla hål är borrade och klara. Nu kan du ta dosfräsen och borra klart, för borren i dosfräsen passar då i hålet till mallen. Ja, allt blir lite samma sak som att borra med en vanlig mall av plast.
 
Sticksåg om man vill vara noga eller hammare brukar funka bra med om man ändå ska gipsa utanpå och dosorna är väl fastsatta.

Gipsen borde funka att ta på frihand med hålsågen, går även att karva upp med en vass kniv om man gjort ett hål.
 
Redigerat:
Prova sätta Hole in one 8.22 i 1 1/2 dosan men den satt tyvärr inte så stabilt, ska man använda den så måste man troligen tejpa fast den. Storleken verkar annars rätt förutom att den inte klämmer som i standarddosan.

Har beställt borrmallen från classe men troligen måste jag ändå bygga på Hole in one sättet, den har ju endast 2 st 8.22 som vad jag förstår är 75 mm dosa. Vi har ganska mycket el draget i käket så i vissa fall kan det krävas 3 st. Såg att man kunde köpa till 8.22 men 180 kr, kanske man borde köpa 2 grundpaket av Biltemas version istället!? Dock medföljde det en borrstop i det hole in one orginal som jag köpte, ingen aning vad den ska vara bra för men den verkar fungera som en extra insats för 85 doser.

Vad ska man borra/såga med? Tyckte jag läste något om att man skulle använda en storlek större i hårda material ex OSB? Så om det är 75 mm så ska man ha en hålsåg som är 80 mm. Efter som jag först har OSB och sen gips så bör det betyda att jag behöver 75, 80, 85 och 90 mm hålsåg? Finns de i justerbar modell eller måste man köpa 4 olika?
 
B
Enklaste jag kommit fram till, det är att mäta en koordinat på centrum, och sen borra med 74mm (kopplingsdosborr) i Plyfan (eller OSB), då har du lite marginal, eftersom Hole-In-One blir förstörd lätt i andra material än gips, eftersom borret styrs in i centrum, och i plyfa så håller trät emot så det inte går..

sätt upp OSB, med de lite för stora hålen, och kör sen Hole-In-One på gipsen. blir kanonbra.
 
Nu har du ju redan en hole-in-one men jag har tillverkat en egen som är "anpassningsbar".
En rund MDF på 22 mm som jag lägger in i botten på dosan och på den har jag limmat fast en bit kardborreband. Sen har jag en mindre rund MDF bit på 12 mm med motsatt kardborre som har en skruv med vassa ändan utåt.

Så först trycker jag in den runda 22 mm i el-dosan som då sitter rätt tight, sen fäster jag den lilla runda MDF biten i mitten med kardborrebandet så skruven sticker ut. När jag sen trycker OSB (eller plyfa) skivan mot och slår lite på den mot så fastnar skruven och när jag tar bort skivan lossnar kardborrebandet och skruven visar var centrum på hålet är.
På gipsskivor blir det bara ett hål eftersom den är för mjuk för att dra loss kardborrebandet men hålet från skruven syns ändå tydligt.
 
  • Gilla
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Har försökt få tag på hole-in-one för 1 1/2 genom lokala butiker utan framgång :( Den där sågmallen kan jag dock köpa men lite osäker på hur det går till att pricka in den? Från utsidan ser man ju bara ett runt hål som är gjort med hole-in-one, man vet egentligen inte hur den ska lutas för att ge perfekt hål.

Tycker era förslag på hemmasnickrade hjälpverktyg låter intressanta men de kräver en hel del jobb låter det som.

En bekant tyckte att jag skulle smeta färg på doserna, sätta upp väggarna(utan skruv) och sen ta ner dem och använda sågborren för att köra upp hålen? Låter hyfsat enkelt, nackdelen är dock att man måste ta ner plattan igen och att det kan vara svårt att hålla till plattan rätt direkt utan att färgen blir utsmetad?

Har förövrigt varit på Biltema och köpt följande :

20-306_l_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsag-2000016902/
20-307_l_1.jpg
20-397_l_1.jpg
2 st sådana i 85 och 75 mm, är det rätt?
 
Inspirerad av Lolights inlägg tidigare ska jag testa med hålband där några hål satt cc 60mm med ett centrerat hål som möjligen är lite för stort för hålsågens borr. Detta skulle kräva en inmätning med ett mindre sikthål i gipset.
Hålband fäst på en cirkulär anordning med skruvar, mot en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvar är att ansa hålbandet så det går att montera gipset och sedan ta loss arrangemanget. Obs - bara ett oprövat koncept ännu! Billigt i åtminstone någon bemärkelse i alla fall.
 
Om man siktar in sin krysslaser så att krysset blir mitt i dosan, så kan man sätta dit gipsskivan och borra där krysset är.
 
  • Gilla
Level9 och 11 till
  • Laddar…
O
F Fred vom Jupiter skrev:
Om man siktar in sin krysslaser så att krysset blir mitt i dosan, så kan man sätta dit gipsskivan och borra där krysset är.
funkar det? Jag sitter precis och letar efter den enklaste lösningen och detta låter verkligen som det. Mitt problem är att jag inte kan använda dossökare så som "Hole in one" för mina uttag är "ockuperade". Som jag förstår det så fungerar bara magneter på uttag som är tomma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.