Hej

Håller med ovanstående, kul att göra själv, och snyggare!

Har du nån koll på ev förbrukning för att hålla den varm/år? Eller sänker du tempen när du ej badar?
 
Excel
Imponerande att du har ju progammerat detta. Skulle man kunna bygga en enklare typ av styrning med hjälp av z-wave komponenter? Det är ju ett alternativ för oss som inte kan programmera.

Är det något mer än uppvärmning och cirkulationspump som behöver styrning?
 
anders07 skrev:
Imponerande! :)

Jag ska bygga något ganska liknande i vår källare som ska bli SPA bara jag får tid och pengar någon dag... :)
Jag har tittat på exakt samma sandfilter och 3kW värmare så bra att höra att det fungerar!
Hur är ljudnivån på den?
Ger pumpmotorn mycket värme?
(Jag har tänkt lägga pump och filter på ytterväggen i en isolerad låda som ju då inte får bli för varm på sommaren och inte för kall (minus) på vintern...)
Ja filtret, värmaren och pumpen har varit igång 24/7 (värmaren går ju när det behövs) utan problem. Jag har placerat allt i en låda som är byggd av 80mm cellplast. Bara lufthål vid motorfläkten sen är den ju inte supertät vid locket. Har gått bra i alla väder +30 till -30.

Jag fick lite resonans i lådan som gav ett brummande ljud. Men höngde upp motorn i en egen konstruktion som inte var fäst i lådan då försvann det. Inga gäster har tänkt på ljudnivån i alla fall.
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Håller med ovanstående, kul att göra själv, och snyggare!

Har du nån koll på ev förbrukning för att hålla den varm/år? Eller sänker du tempen när du ej badar?
Tack,

Ingen direkt koll än. Men har kopplat in en sån mätare på fasen som matar hela anläggningen nu. Så efter vintern har man nog en bra bild av hur det ser ut. Men borde absolut inte bli dyrare än ett vanligt spabad. Med locket på så sjönk tempen från 37 till 36.3 på 4 dagar när utetempen var ca +15.

Jag sänker inte när jag inte badar. Dels tar det för lpng tid att värma upp plus att jag vill ha den varm direkt när man kommer från jobbet :) Bättre att isolera mera. Med locket på kostar det inte mycket att ha den igång


Så kostnade borde bli rimlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Draven
  • Laddar…
Excel skrev:
Imponerande att du har ju progammerat detta. Skulle man kunna bygga en enklare typ av styrning med hjälp av z-wave komponenter? Det är ju ett alternativ för oss som inte kan programmera.

Är det något mer än uppvärmning och cirkulationspump som behöver styrning?
Ja man tycker ju det är roligt att krångla till det.

Egentligen är det ju bara värmaren som behöver styrning. Men dom har inbyggda termostater justerbara mellan 5 och 40 grader.

Men jag ville ha steglöst justerbar utan att behöva öppna lådan till filtret samt ha en display som visade faktisk temp. Anledningen att jag mäter yttertemp är för om jag vill köra den i viloläge. Dvs med kanske 10 grader för att hålla från frysning och ha låg kostnad. Då startar styrningen cirkulationspumpen någon timme om dygnet istället för att gå hela tiden. Men om yttertempen sjunker under +5 så startar cirkulationspumpen och går hela tiden för att det inte ska frysa i slangarna.

Något som jag också styr är min dräneringspump. Jag har ju en pumpbrunn dit dagvatten och det som stänker över rinner till. Där sitter en flottör som startar en dränkpump när det är vatten där i.
 
  • Gilla
lovisa-64 och 1 till
  • Laddar…
Excel
LeffeMejsel skrev:
Ja man tycker ju det är roligt att krångla till det.

Egentligen är det ju bara värmaren som behöver styrning. Men dom har inbyggda termostater justerbara mellan 5 och 40 grader.

Men jag ville ha steglöst justerbar utan att behöva öppna lådan till filtret samt ha en display som visade faktisk temp. Anledningen att jag mäter yttertemp är för om jag vill köra den i viloläge. Dvs med kanske 10 grader för att hålla från frysning och ha låg kostnad. Då startar styrningen cirkulationspumpen någon timme om dygnet istället för att gå hela tiden. Men om yttertempen sjunker under +5 så startar cirkulationspumpen och går hela tiden för att det inte ska frysa i slangarna.

Något som jag också styr är min dräneringspump. Jag har ju en pumpbrunn dit dagvatten och det som stänker över rinner till. Där sitter en flottör som startar en dränkpump när det är vatten där i.
Utespa i plast går ju inte att tömma på vatten det går ju rör till förbannelse.

Det borde ju gå att montera bort pumpen och hälla ett par liter sprit i poolen vintertid om du inte tänkt bada i den.
 
Excel skrev:
Utespa i plast går ju inte att tömma på vatten det går ju rör till förbannelse.

Det borde ju gå att montera bort pumpen och hälla ett par liter sprit i poolen vintertid om du inte tänkt bada i den.
Räcker ju att köra cirkulationspumpen och sänka tempen. Har inga planer på att tömma nånting. Är ju mest om man drar på längre semester eller så. Annars står den på 37.5 :)

Så vill man inte vill ha massa styrning och inte ska bada så är det ju bara att man sätter tempen på 5 grader och kör cirkulationen 24/7
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
LeffeMejsel skrev:
Ja filtret, värmaren och pumpen har varit igång 24/7 (värmaren går ju när det behövs) utan problem. Jag har placerat allt i en låda som är byggd av 80mm cellplast. Bara lufthål vid motorfläkten sen är den ju inte supertät vid locket. Har gått bra i alla väder +30 till -30.

Jag fick lite resonans i lådan som gav ett brummande ljud. Men höngde upp motorn i en egen konstruktion som inte var fäst i lådan då försvann det. Inga gäster har tänkt på ljudnivån i alla fall.
Låter ju alldeles strålande!
 
220 v ?
 
slaskman skrev:
220 v ?
Antar att du menar va den kräver för matning?

230v 16a matar jag värmaren med. 230v 6a till pump och styrning.

Vi har 25A in i kåken och hittills har huvudsäkringen klarat sig :)

Då har vi ändå luft-luft + el som uppvärmning så man har nog haft mest tur när det är riktigt kallt :)
 
Räcker det med isolering enbart mot botten?
 
AndersPS skrev:
Räcker det med isolering enbart mot botten?
Glömde skriva det i sista specen men står i första inlägget. Det sitter 50mm XPS cellplast på ytterväggarna. Mer tror jag ibte gör så stor skillnad. Lecan isolerar ganska bra i sig också.

Men det absolut viktigaste är ett bra lock.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Räcker det med isolering enbart mot botten?
Isolering i botten ger inte mycket, det är uppåt (=lock) som är viktigast och därefter väggarna.
Man brukar ange formeln 5-20-75% för värmeförlust i pool där det är botten-väggar-vattenyta.
 
  • Gilla
Pyleros och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Isolering i botten ger inte mycket, det är uppåt (=lock) som är viktigast och därefter väggarna.
Man brukar ange formeln 5-20-75% för värmeförlust i pool där det är botten-väggar-vattenyta.
Låter rimligt. Jag isolerade mest botten ifall den nån gång skulle stå tom över en vinter så man minskar risken för tjäle lite grann då vi inte grävde till frostfritt. Men annars har man ju märkt att det helt klart är locket som är viktigast. Jag körde oisolerade väggar första vintern och det höll värmen bra. Men man såg att väggarna blev torra efter en stund och att isen de närmsta milimetrarna mot poolen smälte efter ett tag. Så jag kompletterade med 50mm isolering.
 
  • Gilla
Nimell
  • Laddar…
Mycket snyggt och imponerande bygge!

Dock, biltemas tätskikt är inte alls tänkt att användas som du har gjort. Det är inte gjort för konstant vattentryck, för utomhusbruk, tåla relativt höga temperaturer eller de kemikalier man har i spabad. Det är stor risk att det inte kommer hålla tätt och att du får vattengenomträgning med frostsprängning som följd.

Det finns särskilda tätskikt för spabad (det är inte ens samma som för en vanlig pool pga högre temperaturer och kemikaliehalter) men dessa är ganska komplicerade och dyra och hittas i fackhandel.

Nu är du ju där du är och jag hoppas verkligen du har tur och att det håller men om någon tänker ge sig på något liknande så använd rätt tätskikt.
 
  • Gilla
Therese von Hackwitz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.