Mors,

Jag ville ha ett spabad men var för snål så jag byggde mig en minipool / badtunna istället. Väldigt uppskattat både på sommaren och vintern av familjen och vänner. Frågor och funderingar mottages tacksamt. Poolen har jag haft i drift dygnet runt i 1.5år nu utan problem.

Murad med 15cm leca.

Mått, invändigt, ca 1,9x1,9x1m.

Bänkar på 3 sidor. Vi har badat 8 vuxna utan problem, är man 5 är det gott om plats.

Circkulationspump, sandfilter och 3kW elpatron.

Isolerad 50mm på utsidan. Plattan isolerad 100mm. Lock av 120mm Kingspan-skivor.

Ledbelysning

Styrning för värme, dränering, och cirkulation är byggd med hjälp av en Arduino enkortsdator med egenskrivet program. Steglös inställning av badtemperatur med potentiometer. Luft och vattentempsensorer, samt flottör för dräneringspumpen.

Nedan är lite bilder med beskrivning. Mycket nöje.


Grävde ett djupt hål för dränering där jag satte ner en vägtrumma som jag gjort massor med hål i. Grävde sedan med lite fall på blåleran så att vattnet rinner genom bärlagret och ner i hålet/vägtrumman. I vägtrumman sitter en dränkpump och flottör som pumpar bort vattnet som samlas där. Markduk på leran sedan bärlager som paddats.
20131102_122125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutram och 100mm isolering
20131116_114148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygjutet
2014-03-08 13.28.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första skiftet Leca
2014-04-18 10.27.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdigmurat och slammat på utsidan
2014-04-19 13.44.19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bänkar på plats
2014-05-18 17.20.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tagit upp hål och gjutit in rör för cirkulationen
2014-07-18 20.13.53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svarvade en bottenventil i syrafast rostfritt som bultades med en expander i plattan. Gängade en anslutning för en vanligt PEM-koppling. Det laserskurna nätet träs på själva cylindern (är mindre diameter högst upp) och gjöts in i botten.
2014-08-30 08.24.14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte sandfilter, cirkulationspump och 3kW-värmare på badtunna24.se. Gått 24/7 i 1.5år utan problem.
2014-10-24 20.50.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutning av slangarna på utsidan av poolen. Alla slangar och rör är isolerade efter att bilden togs.
2014-11-01 11.27.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltema tätskikt. All duk är limmad med gummit och sedan skarvremsor och hörn. Ytterligare et lager gummi på ovansidan på utsatta ställen.
2015-08-16 17.12.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskikt
2015-08-16 17.12.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ingen bild på sista steget på bänkarna men överhänget är gjort av vanliga 50x50 betongplattor som sattes med murbruk. Sedan är allting kaklat med frostsäker, genomfärgad garageklinkers. Svart fogmassa
2015-08-30 19.05.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nykaklat
2015-08-30 19.05.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Belysningstest. Slingan är en RGB-slinga så man kan välja färg.
2015-09-21 19.49.25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TV måste man ju ha så man kan ligga i blöte och kolla sport. Dock är staketet lite ombyggt nu i och med ny lockkonstruktion så placeringen av TVn är ändrad. Uppdaterar med bilder på lock och det runt om kring senare.
2015-11-14 14.27.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på displayen på styrningens låda. V = Värmare D = Dräneringspump C = Cirkulation. I min senaste version så är temperaturen justerbar och displayen visar mera information. Bilder på detta senare.
2015-11-22 20.34.05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elskåpet för styrning. Monterat i en Brevlåda, väldigt IP-klassat. Arduino som styrdator, Kretskortsmonterade 230v reläer styrda med 12vdc för start och stopp av värmare, cirkulationspump och dräneringspump. Tillfälligt ditmonterad potentiometer för justering av badtemperaturen.
20160717_133201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sahra Strandberg och 42 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat! Hur är den att sitta i när väggarna är så raka? Vad har projektet kostat ungefär?
 
Otroligt fint!
Frugan tjatar om bubbelbad, men jag är inte så sugen på en ful plastbalja för en halv förmögenhet. Man kanske kan lägga en beställning hos dig istället? :)
 
  • Gilla
LeffeMejsel och 1 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Snyggt jobbat! Hur är den att sitta i när väggarna är så raka? Vad har projektet kostat ungefär?
Tack! Det är inga problem. Man blir så lätt i vattnet. Bänkarna är tillräckligt djupa så man kan hasa fram arslet och luta sig bakåt. Det har nog kostat 12 000 skulle jag tro. Men har fått lite material gratis osv. Dyrast var filter, värmare och pump. Kostade runt 4000 har jag för mig.
 
  • Gilla
vapppe och 2 till
  • Laddar…
Tog en bild idag vid morgondoppet. Locket är i ett stycke och går på hjul. Man skjuter bort hela locket på "räls" gjord av 120x28. Där locket är i sitt rätta läge är det urkapat för hjulen så att locket faller ner och sluter tätt mot poolen.
20160720_104241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jennie Furu och 35 till
  • Laddar…
Mycket snyggare och förmodligen bättre än kinesisk plasta-skit !
 
  • Gilla
AnneliAndreasson och 4 till
  • Laddar…
Wow!
Imponerande o kul med lite egna lösningar! Ja lite lockande är det ju men ligger lågt så länge frugan inte bestämt att det ska görs tror jag;))
Går det köra saltvatten i pumpen eller anv du klor?
 
  • Gilla
Karobi
  • Laddar…
Riktigt snyggt tror jag gör ett plagiat av din istället för att köpa delar :)
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Hur är ljus-slingan monterad ?
 
slaskman skrev:
Hur är ljus-slingan monterad ?
Det är kardborre som är limmad med kontaktlim i poolen och sen sitter kardborren fast med små buntband på slangen som slingan ligger i.
 
  • Gilla
Altanklanten
  • Laddar…
jimmyboy_666 skrev:
Wow!
Imponerande o kul med lite egna lösningar! Ja lite lockande är det ju men ligger lågt så länge frugan inte bestämt att det ska görs tror jag;))
Går det köra saltvatten i pumpen eller anv du klor?
Tack, tror inte den är avsedd för saltvatten jag kör med brom-veckotabletter för underhåll (jag har ju normalt sett 37-38 grader i och det är lite bökigt med stabilt phvärde med så liten vattenvolym så brom passar bättre än klor) och snabbklor efter bad. Har fungerat bra.
 
Redigerat:
Excel
En exakt sådan tänkte jag bygga, jag har börjat fundera ut vilka delar jag behöver. Detta är ju 100 gånger snyggare och bättre än ful och dyr plastbalja.


Har du möjlighet att speca upp delarna, speciellt elektroniken?
 
Har en pensionerad näckrosdammi trädgården, känns som den har potensial
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Excel skrev:
En exakt sådan tänkte jag bygga, jag har börjat fundera ut vilka delar jag behöver. Detta är ju 100 gånger snyggare och bättre än ful och dyr plastbalja.


Har du möjlighet att speca upp delarna, speciellt elektroniken?
Jag har inte mängderna som har gått åt men detta består den av

Poolen:
100mm cellplastisolering i botten
70mm betongplatta
Lecablock 15cm tjocka 19cm höga
Trädgårdsplattor 500x500x50 till bänkarna
PEM-slang till inlopp och utlopp + kopplingar

Cirkulation, rening, värme:
Sandfilter pro från badtunna24.se inkl.
250w cirkulationspump
Sandfilter
3kW-elpatron

Elektroniken:
230->12vdc nätaggregat från ebay

Arduino Uno enkortsdator från kjell.com

2st Vattentäta temperaturgivare från kjell.com (lufttemp + vattentemp)

3st kretskortsmonterade reläer som tål 16A. Spolen dras med 12v. Köpta på elfa.

100ohm potentiometer för att justera temperaturen. från kjell.com

+ div komponenter för att få det att fungera rent elektriskt (motstånd, transistorer, kopplingsplintar osv.

Uppskattningsvis 30 timmar programmering och testning av det hela. Är allmänt teknisk och duktig på elektronik men inte programmeringsexpert så det blev mycket man fick lära sig.

Vid tillfälle kommer jag att rita upp ett kopplingsschema och göra komponentlista så man vet vad man har gjort nör npnting går sönder. Har bara lite anteckningar nu.

/Markus
 
  • Gilla
lovisa-64 och 14 till
  • Laddar…
Imponerande! :)

Jag ska bygga något ganska liknande i vår källare som ska bli SPA bara jag får tid och pengar någon dag... :)
Jag har tittat på exakt samma sandfilter och 3kW värmare så bra att höra att det fungerar!
Hur är ljudnivån på den?
Ger pumpmotorn mycket värme?
(Jag har tänkt lägga pump och filter på ytterväggen i en isolerad låda som ju då inte får bli för varm på sommaren och inte för kall (minus) på vintern...)
 
  • Gilla
Rto
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.