Fast det är väl just därför du har en bärlina, för att slippa lägga stöd under varje golvbjälke, eller? Lägger du stöd under varje golvbjälke behöver du ju ingen bärlina alls (om takreglar och stående reglar går i samma linje)?
Tittar man i lathunden för dimensionering av "golvbjälkar i bostad" med ett råspontsgolv ovanpå (vad ska du ha?) så klarar en 45x195 golvbjälke 3.03 meter spännvidd vid CC 60, så någon bärlina mitt under borde då inte behövas för golvbjälkarnas skull, de ska ju bara bära själva golvet. En ev. bärlina i mitten bär ju ändå inte själva boden, utan tar bara en del av lasten på golvet och avlastar på så sätt de yttre bärlinorna till viss del. Det är bärlinorna i ändarna som dels bär själva boden med snölast etc (eftersom det är på dessa som takreglarna vilar) och dels lasten på golvet. Så tänker i alla fall jag utan att veta något om dimensionering och hållfasthet. Någon som vet borde kanske säga något istället för att jag babblar...
Jag har ingen aning om hur tätt du behöver lägga stöden med enbart bärlina längs varje långsida på 45x220, men inte ska det väl behövas under varje golvbjälke (i så fallbehövs ju som sagt inte bärlinan alls)? En helt okvalificerad gissning är att med fyra stöd fördelade på 4,2 m (hörnorna + två till) så skulle jag känna mig trygg.
Jag skulle nog gräva ut lite under stöden och bottna med 0/18 bergkross (inte naturgrus) för att få ett stabilt underlag.
 
Redigerat:
jonne72 skrev:
Fast det är väl just därför du har en bärlina, för att slippa lägga stöd under varje golvbjälke, eller? Lägger du stöd under varje golvbjälke behöver du ju ingen bärlina alls (om takreglar och stående reglar går i samma linje)?
Tittar man i lathunden för dimensionering av "golvbjälkar i bostad" med ett råspontsgolv ovanpå (vad ska du ha?) så klarar en 45x195 golvbjälke 3.03 meter spännvidd vid CC 60, så någon bärlina mitt under borde då inte behövas för golvbjälkarnas skull, de ska ju bara bära själva golvet. En ev. bärlina i mitten bär ju ändå inte själva boden, utan tar bara en del av lasten på golvet och avlastar på så sätt de yttre bärlinorna till viss del. Det är bärlinorna i ändarna som dels bär själva boden med snölast etc (eftersom det är på dessa som takreglarna vilar) och dels lasten på golvet. Så tänker i alla fall jag utan att veta något om dimensionering och hållfasthet. Någon som vet borde kanske säga något istället för att jag babblar...
Jag har ingen aning om hur tätt du behöver lägga stöden med enbart bärlina längs varje långsida på 45x220, men inte ska det väl behövas under varje golvbjälke (i så fallbehövs ju som sagt inte bärlinan alls)? En helt okvalificerad gissning är att med fyra stöd fördelade på 4,2 m (hörnorna + två till) så skulle jag känna mig trygg.
Jag skulle nog gräva ut lite under stöden och bottna med 0/18 bergkross (inte naturgrus) för att få ett stabilt underlag.
Nog jag som är otydlig (och okunnig). Första bygget:)
Har tänkt en ram med dimension 220, sedan golvreglarna med dimension 220 spikade mellan ramen, cc60.
Har det som jag kallar Ram någon nytta? I mina ögon bär den upp konstruktionen så att jag inte behöver stötta upp varje golvregel.
Lägger jag 4st murblock på varje långsida så blir det ett fritt häng mellan blocken på 65cm ca.
Byggmax skriver att man ska lägga en impregnerad regel ner som bärlina mellan blocken, så jag la till det i ritningen. Men gör den någon nytta?
Golvet ska vara 20mm spikad råspont.
Började gräva ut idag, fungerar stenmjöl 0-8 (ska ha till annat på tomten)?


bod5.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bod6.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Blir säkert superstabilt! Eftersom du har murblock som stöd (istället för plintar/motsvarande) så får du ju stöd nästan hela bredden ändå, kanske tom hade räckt med tre block, vem vet. Men när man är ovan är det ju bättre att ta i lite extra, det hade nog jag med gjort. :)
Vill man ha extra hängslen och livrem kan man ju även ta ett block i mitten längs respektive gavel, även om jag inte tror det tar så mycket last egentligen.
Mellan bärlina och murblock vill du ha en fuktbarriär. Jag skulle lägga en bit syllpapp mellan, då kan jag inte se att den där tryckta regeln gör någon nytta ur fuktsynpynkt. Däremot kanske den kan ge lite extra stöd under golvreglarna så de inte bara hänger i skruvarna/spiken.
0/8 funkar säkert som underlag, det är nollfraktionen man vill åt tror jag.
 
Grävde ur för murblocken igår, stenig mark är tungarbetat men ett jordspett gjorde susen. När jag var klar upptäckte jag att ena spåret var grävt på fel sida markeringen. Skyller på värmen:) blir att fixa till imorgon förhoppningsvis, plus snygga till marken runtom.
Idag la vi ordern på materialet. Leverans måndag. Hoppas på bra väder så jag kan bygga!
Igår kom dessutom ett last med 0-18 kross att ha i botten och runt om.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ang själva ramen/bärlinan, skyddar man den på något sätt? Från sidan täcker fasaden men underifrån? Ska använda syllpapp mellan block och virke som nämndes här tidigare, men annars inget mer skydd? God ventilation blir det eftersom förrådet står 10cm ovanför mark, eller ska jag öka markfrigången ännu mera? Finns nog 5-10cm tillgodo innan vi överstiger 3meter från mark till top.
 
Ingen aning, men jag skulle bara grävt bort allt organiskt och se till att det är god ventilation under, det borde väl räcka? Några cm extra mellanrum kanske inte är fel, om den extra instegshöjden är ok med tänkt funktion för boden.
 
Redigerat:
L
Du målar lämpligen med något bra som motverkar röta.
 
här följer några dagars arbete

Förberedd byggplats med utspridda betongblock, grus och avmärkta hörn, omgiven av naturlig skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog bort allt organiskt och snyggade till under och runtom. Så fort ramen är placerad Och inmätt så ska jag fixera blocken med mer grus runtom.

Grundarbete för byggprojekt med gruslagd yta och två träramar vilande på betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggning av träram för byggprojekt på grusunderlag med skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram för byggprojekt på grusunderlag omgiven av skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundläggning med träram på grus och pappsyll med 5mm överhäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pappsyll, räcker det med 5mm överhäng på alla sidor. Det var den bredaste jag hitta.

Byggprojekt utomhus med en träram täckt av en presenning, säkrad med stenar på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen kom regnet igen:( han börja med ena kortväggen men han inte ta någon bild.

En kartong full med nya metalliska takreglar i olika storlekar redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Införskaffade även dessa. Lämpligast att skruva eller spika i takregeln?

http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Om jag förstår det rätt ska det inte behövas något underhåll, men man ska kolla över det med jämna mellanrum så det inte har bildats mögel. Ska kolla över lutningen på marken en extra gång så inte vatten blir stående.
 
  • Gilla
jonne72
  • Laddar…
Heja heja!
Jag skråskruvade bara mina takreglar (45x120) direkt i hammarbandet med rejäla skruv, en på varje sida, har hållit hittills... . Nu bygger jag ett uterum med 45x145 takreglar, denna gång blir det 90x90 vinkeljärn på varje sida och ankarskruv. Gaffelankarna på bilden fäster men nog också enklast med ankarskruv skulle jag tro.
Ser fram mot nästa uppdatering :)
 
Färdiga träkortsidor på en grusunderlag med stående stomme i bakgrunden, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är kortsidorna klara.

Färdigställda träkortsidor av ett byggprojekt, täckt med presenning, i väntan på fasadmontage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hela paketet. Prognosen säger sol så förhoppningsvis blir det stomresning idag :)

Fasaden fanns ej på lager så den fick beställas, tyvärr försenad och ska komma först till veckan. Helst hade jag velat sätta upp fasaden innan taket och gå med cirkelsåg längs rakreglarna för att slippa måtta och snedkapa.

Några tips och tricks som underlättar montering av fasad, något jag ska tänka på?
Har tänkt att ställa allt i en hink med grundolja, så ändträna får suga åt sig.

3D-renderad bild av en trästomme till ett byggnadsprojekt med taket avbildat separat överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ändrade utseendet några dagar innan jag la order, fann det smidigare att ha dörren på kortsidan så man kan få in längre grejor.
 
Redigerat:
Träskelett till en byggnad med uppresade stolpar och liggande takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grundstommen till ett nytt byggprojekt med takbjälkar på plats, uppfört i en skogsglänta med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd trästomme för byggnad i skogsmiljö med takbjälkar på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett pågående byggprojekt av en trästomme för en byggnad i ett skogsområde med takbjälkar på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metalldubbelförbindare som stabiliserar skärningspunkten mellan två träbjälkar i en byggstomme mot blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyuppförd stomme till en byggnad med takbjälkar, en batteridriven skruvdragare och en öppen låda med skruvar i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästommen för ett byggprojekt med fastskruvade takbjälkar och korta strävor, monterad på en betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(@jonne72, Senast jag använde stämjärn måste vart i skolan, fick bli en lösning utan:p)
Korta strävor, men stommen slutade svaja. Antar att panelen hjälper ytterligare att stadga upp?

Trästomme för ett hus under uppbyggnad med takbjälkar på plats i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är stommen rest, fastskruvad och takbjälkar på plats.
(bilden nedanför får jag inte bort)
 
  • Delvis byggd trähustomme utomhus med takbjälkar på plats, omgiven av skog och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
jonne72 och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat! Nu börjar det ju likna något. :)
 
Uppdatering!

Närbild av en falsad spårpanel i trä med synliga sågspår, placerad mot en stint struktur av träbjälkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av trästomme för byggnation med detalj av diagonalstöd och uppmätta markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit falsad spårpanel vid träkonstruktion, med markering för montering som referens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av en pågående byggnation med nyinstallerade falsade spårpaneler i solnedgång, med skog och en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålad falsad spårpanel på husvägg nära en sjö med ojämnt avstånd till knutbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stapel av vitmålade falsade spårpaneler inuti en obehandlad träkonstruktion, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Området framför ett halvfärdigt skjul med vit falsad spårpanel och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörn av hus med falsad spårpanel där spåren inte matchar med knutbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsprocess av falsad spårpanel på ett byggnadsprojekt med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en vit fasad med falsad spårpanel där spåren inte helt matchar knutbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig byggnad med vit falsad spårpanel, ojämnt avstånd vid knutar, omgiven av byggmaterial och natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur sätter man Falsad Spårpanel snyggast? Vi ville att alla spår (om det kallas så, dalarna) skulle möta knutbrädorna med samma avstånd, därför började vi i mitten och jobbade os utåt kanterna. Blev inte helt bra då vissa knutar landade precis över spåret. Är det något man inte brukar bry sig om eller finns det en teknik? Kikade på huset som har likadan panel, dimension större, och den är perfekt (i mina ögon) runt om. Samma avstånd till spåren från varje knut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Silte och 1 till
  • Laddar…
Se där, verkar som om stämjärnet fick åka fram trots allt... :)
Kan inget om spårpanel, men borde man inte kunna variera avståndet mellan brädorna någon mm under uppsättningen för att hamna rätt i slutet? Spåret har ju viss bredd och någon mm mer eller mindre märks nog inte i slutänden?
 
Det kan man absolut göra. Min erfarenhet är att man brukar få lov att variera avståndet lite då och då för alla brädor är inte 100% raka
 
Snyggt jobbat (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.