52 268 läst · 48 svar
52k läst
48 svar
Oisolerat förråd, behöver tips och råd
Fast det är väl just därför du har en bärlina, för att slippa lägga stöd under varje golvbjälke, eller? Lägger du stöd under varje golvbjälke behöver du ju ingen bärlina alls (om takreglar och stående reglar går i samma linje)?
Tittar man i lathunden för dimensionering av "golvbjälkar i bostad" med ett råspontsgolv ovanpå (vad ska du ha?) så klarar en 45x195 golvbjälke 3.03 meter spännvidd vid CC 60, så någon bärlina mitt under borde då inte behövas för golvbjälkarnas skull, de ska ju bara bära själva golvet. En ev. bärlina i mitten bär ju ändå inte själva boden, utan tar bara en del av lasten på golvet och avlastar på så sätt de yttre bärlinorna till viss del. Det är bärlinorna i ändarna som dels bär själva boden med snölast etc (eftersom det är på dessa som takreglarna vilar) och dels lasten på golvet. Så tänker i alla fall jag utan att veta något om dimensionering och hållfasthet. Någon som vet borde kanske säga något istället för att jag babblar...
Jag har ingen aning om hur tätt du behöver lägga stöden med enbart bärlina längs varje långsida på 45x220, men inte ska det väl behövas under varje golvbjälke (i så fallbehövs ju som sagt inte bärlinan alls)? En helt okvalificerad gissning är att med fyra stöd fördelade på 4,2 m (hörnorna + två till) så skulle jag känna mig trygg.
Jag skulle nog gräva ut lite under stöden och bottna med 0/18 bergkross (inte naturgrus) för att få ett stabilt underlag.
Tittar man i lathunden för dimensionering av "golvbjälkar i bostad" med ett råspontsgolv ovanpå (vad ska du ha?) så klarar en 45x195 golvbjälke 3.03 meter spännvidd vid CC 60, så någon bärlina mitt under borde då inte behövas för golvbjälkarnas skull, de ska ju bara bära själva golvet. En ev. bärlina i mitten bär ju ändå inte själva boden, utan tar bara en del av lasten på golvet och avlastar på så sätt de yttre bärlinorna till viss del. Det är bärlinorna i ändarna som dels bär själva boden med snölast etc (eftersom det är på dessa som takreglarna vilar) och dels lasten på golvet. Så tänker i alla fall jag utan att veta något om dimensionering och hållfasthet. Någon som vet borde kanske säga något istället för att jag babblar...
Jag har ingen aning om hur tätt du behöver lägga stöden med enbart bärlina längs varje långsida på 45x220, men inte ska det väl behövas under varje golvbjälke (i så fallbehövs ju som sagt inte bärlinan alls)? En helt okvalificerad gissning är att med fyra stöd fördelade på 4,2 m (hörnorna + två till) så skulle jag känna mig trygg.
Jag skulle nog gräva ut lite under stöden och bottna med 0/18 bergkross (inte naturgrus) för att få ett stabilt underlag.
Redigerat:
Nog jag som är otydlig (och okunnig). Första byggetjonne72 skrev:Fast det är väl just därför du har en bärlina, för att slippa lägga stöd under varje golvbjälke, eller? Lägger du stöd under varje golvbjälke behöver du ju ingen bärlina alls (om takreglar och stående reglar går i samma linje)?
Tittar man i lathunden för dimensionering av "golvbjälkar i bostad" med ett råspontsgolv ovanpå (vad ska du ha?) så klarar en 45x195 golvbjälke 3.03 meter spännvidd vid CC 60, så någon bärlina mitt under borde då inte behövas för golvbjälkarnas skull, de ska ju bara bära själva golvet. En ev. bärlina i mitten bär ju ändå inte själva boden, utan tar bara en del av lasten på golvet och avlastar på så sätt de yttre bärlinorna till viss del. Det är bärlinorna i ändarna som dels bär själva boden med snölast etc (eftersom det är på dessa som takreglarna vilar) och dels lasten på golvet. Så tänker i alla fall jag utan att veta något om dimensionering och hållfasthet. Någon som vet borde kanske säga något istället för att jag babblar...
Jag har ingen aning om hur tätt du behöver lägga stöden med enbart bärlina längs varje långsida på 45x220, men inte ska det väl behövas under varje golvbjälke (i så fallbehövs ju som sagt inte bärlinan alls)? En helt okvalificerad gissning är att med fyra stöd fördelade på 4,2 m (hörnorna + två till) så skulle jag känna mig trygg.
Jag skulle nog gräva ut lite under stöden och bottna med 0/18 bergkross (inte naturgrus) för att få ett stabilt underlag.
Har tänkt en ram med dimension 220, sedan golvreglarna med dimension 220 spikade mellan ramen, cc60.
Har det som jag kallar Ram någon nytta? I mina ögon bär den upp konstruktionen så att jag inte behöver stötta upp varje golvregel.
Lägger jag 4st murblock på varje långsida så blir det ett fritt häng mellan blocken på 65cm ca.
Byggmax skriver att man ska lägga en impregnerad regel ner som bärlina mellan blocken, så jag la till det i ritningen. Men gör den någon nytta?
Golvet ska vara 20mm spikad råspont.
Började gräva ut idag, fungerar stenmjöl 0-8 (ska ha till annat på tomten)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Blir säkert superstabilt! Eftersom du har murblock som stöd (istället för plintar/motsvarande) så får du ju stöd nästan hela bredden ändå, kanske tom hade räckt med tre block, vem vet. Men när man är ovan är det ju bättre att ta i lite extra, det hade nog jag med gjort.
Vill man ha extra hängslen och livrem kan man ju även ta ett block i mitten längs respektive gavel, även om jag inte tror det tar så mycket last egentligen.
Mellan bärlina och murblock vill du ha en fuktbarriär. Jag skulle lägga en bit syllpapp mellan, då kan jag inte se att den där tryckta regeln gör någon nytta ur fuktsynpynkt. Däremot kanske den kan ge lite extra stöd under golvreglarna så de inte bara hänger i skruvarna/spiken.
0/8 funkar säkert som underlag, det är nollfraktionen man vill åt tror jag.
Vill man ha extra hängslen och livrem kan man ju även ta ett block i mitten längs respektive gavel, även om jag inte tror det tar så mycket last egentligen.
Mellan bärlina och murblock vill du ha en fuktbarriär. Jag skulle lägga en bit syllpapp mellan, då kan jag inte se att den där tryckta regeln gör någon nytta ur fuktsynpynkt. Däremot kanske den kan ge lite extra stöd under golvreglarna så de inte bara hänger i skruvarna/spiken.
0/8 funkar säkert som underlag, det är nollfraktionen man vill åt tror jag.
Grävde ur för murblocken igår, stenig mark är tungarbetat men ett jordspett gjorde susen. När jag var klar upptäckte jag att ena spåret var grävt på fel sida markeringen. Skyller på värmen blir att fixa till imorgon förhoppningsvis, plus snygga till marken runtom.
Idag la vi ordern på materialet. Leverans måndag. Hoppas på bra väder så jag kan bygga!
Igår kom dessutom ett last med 0-18 kross att ha i botten och runt om.
Ang själva ramen/bärlinan, skyddar man den på något sätt? Från sidan täcker fasaden men underifrån? Ska använda syllpapp mellan block och virke som nämndes här tidigare, men annars inget mer skydd? God ventilation blir det eftersom förrådet står 10cm ovanför mark, eller ska jag öka markfrigången ännu mera? Finns nog 5-10cm tillgodo innan vi överstiger 3meter från mark till top.
Idag la vi ordern på materialet. Leverans måndag. Hoppas på bra väder så jag kan bygga!
Igår kom dessutom ett last med 0-18 kross att ha i botten och runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ang själva ramen/bärlinan, skyddar man den på något sätt? Från sidan täcker fasaden men underifrån? Ska använda syllpapp mellan block och virke som nämndes här tidigare, men annars inget mer skydd? God ventilation blir det eftersom förrådet står 10cm ovanför mark, eller ska jag öka markfrigången ännu mera? Finns nog 5-10cm tillgodo innan vi överstiger 3meter från mark till top.
Ingen aning, men jag skulle bara grävt bort allt organiskt och se till att det är god ventilation under, det borde väl räcka? Några cm extra mellanrum kanske inte är fel, om den extra instegshöjden är ok med tänkt funktion för boden.
Redigerat:
här följer några dagars arbete
Tog bort allt organiskt och snyggade till under och runtom. Så fort ramen är placerad Och inmätt så ska jag fixera blocken med mer grus runtom.
Pappsyll, räcker det med 5mm överhäng på alla sidor. Det var den bredaste jag hitta.
Sen kom regnet igen han börja med ena kortväggen men han inte ta någon bild.
Införskaffade även dessa. Lämpligast att skruva eller spika i takregeln?
http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Om jag förstår det rätt ska det inte behövas något underhåll, men man ska kolla över det med jämna mellanrum så det inte har bildats mögel. Ska kolla över lutningen på marken en extra gång så inte vatten blir stående.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog bort allt organiskt och snyggade till under och runtom. Så fort ramen är placerad Och inmätt så ska jag fixera blocken med mer grus runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappsyll, räcker det med 5mm överhäng på alla sidor. Det var den bredaste jag hitta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen kom regnet igen han börja med ena kortväggen men han inte ta någon bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Införskaffade även dessa. Lämpligast att skruva eller spika i takregeln?
http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
Om jag förstår det rätt ska det inte behövas något underhåll, men man ska kolla över det med jämna mellanrum så det inte har bildats mögel. Ska kolla över lutningen på marken en extra gång så inte vatten blir stående.
Heja heja!
Jag skråskruvade bara mina takreglar (45x120) direkt i hammarbandet med rejäla skruv, en på varje sida, har hållit hittills... . Nu bygger jag ett uterum med 45x145 takreglar, denna gång blir det 90x90 vinkeljärn på varje sida och ankarskruv. Gaffelankarna på bilden fäster men nog också enklast med ankarskruv skulle jag tro.
Ser fram mot nästa uppdatering
Jag skråskruvade bara mina takreglar (45x120) direkt i hammarbandet med rejäla skruv, en på varje sida, har hållit hittills... . Nu bygger jag ett uterum med 45x145 takreglar, denna gång blir det 90x90 vinkeljärn på varje sida och ankarskruv. Gaffelankarna på bilden fäster men nog också enklast med ankarskruv skulle jag tro.
Ser fram mot nästa uppdatering
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv
Ankarskruvar är speciella skruvar som används främst för att fästa och förankra byggbeslag och andra konstruktionskomponenter. Dessa skruvar är kända för deras styrka och stabilitet.
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är kortsidorna klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hela paketet. Prognosen säger sol så förhoppningsvis blir det stomresning idag
Fasaden fanns ej på lager så den fick beställas, tyvärr försenad och ska komma först till veckan. Helst hade jag velat sätta upp fasaden innan taket och gå med cirkelsåg längs rakreglarna för att slippa måtta och snedkapa.
Några tips och tricks som underlättar montering av fasad, något jag ska tänka på?
Har tänkt att ställa allt i en hink med grundolja, så ändträna får suga åt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ändrade utseendet några dagar innan jag la order, fann det smidigare att ha dörren på kortsidan så man kan få in längre grejor.
Redigerat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(@jonne72, Senast jag använde stämjärn måste vart i skolan, fick bli en lösning utan)
Korta strävor, men stommen slutade svaja. Antar att panelen hjälper ytterligare att stadga upp?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är stommen rest, fastskruvad och takbjälkar på plats.
(bilden nedanför får jag inte bort)
Redigerat:
Uppdatering!
Hur sätter man Falsad Spårpanel snyggast? Vi ville att alla spår (om det kallas så, dalarna) skulle möta knutbrädorna med samma avstånd, därför började vi i mitten och jobbade os utåt kanterna. Blev inte helt bra då vissa knutar landade precis över spåret. Är det något man inte brukar bry sig om eller finns det en teknik? Kikade på huset som har likadan panel, dimension större, och den är perfekt (i mina ögon) runt om. Samma avstånd till spåren från varje knut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur sätter man Falsad Spårpanel snyggast? Vi ville att alla spår (om det kallas så, dalarna) skulle möta knutbrädorna med samma avstånd, därför började vi i mitten och jobbade os utåt kanterna. Blev inte helt bra då vissa knutar landade precis över spåret. Är det något man inte brukar bry sig om eller finns det en teknik? Kikade på huset som har likadan panel, dimension större, och den är perfekt (i mina ögon) runt om. Samma avstånd till spåren från varje knut.
Redigerat:
Se där, verkar som om stämjärnet fick åka fram trots allt...
Kan inget om spårpanel, men borde man inte kunna variera avståndet mellan brädorna någon mm under uppsättningen för att hamna rätt i slutet? Spåret har ju viss bredd och någon mm mer eller mindre märks nog inte i slutänden?
Kan inget om spårpanel, men borde man inte kunna variera avståndet mellan brädorna någon mm under uppsättningen för att hamna rätt i slutet? Spåret har ju viss bredd och någon mm mer eller mindre märks nog inte i slutänden?