Jag tänkte att jag skulle skissa ett hus i något 3D-program typ som Maya eller Blender och leka lite med programmet innan jag går vidare och anlitar en riktig arkitekt.

Markytan vid tomten är dessvärre inte flack utan den är kraftigt kuperad och ligger vid ett berg. Så hur går man tillväga för att scanna in terrängen så att man kan leka med den i valfritt 3D program? Finns det något särskilt verktyg för detta eller finns det terränginformation man kan tillgå hos kommunen?

Tomten är på kanske 3000 kvm varav kanske 1/4 av detta utgörs av någorlunda byggbar mark. Min budget är lite tajt, men om jag lyckas få till något som är fint och väcker intresse så kan jag med lite tur kanske locka investerare (typ ta lån i bank etc). Det är i nuläget endast ett hobbyprojekt.

Edit: Jag vet att det finns programvara som bygger på s.k. fotogrammetri, där man genom vanliga bilder och troligtvis GPS koordinater lagrade i EXIF taggarna bygger upp 3D modeller. GPS är inte så precist på vanliga konsumententheter (+/- 20 meter precision). Det behöver visserligen inte vara exakt på millimetern men det måste ju skala rätt, för annars blir det galet. Någon som har erfarenheter?
 
Redigerat:
Det bästa du kan göra är att köpa laserdata från den nya nationella höjdmodellen, den har en noggrannhet på ett par cm, den kan du sedan importera till vilket program du vill,
 
  • Gilla
g00ey
  • Laddar…
Jag gjorde en grov 3D modell över höjderna på min tomt för att beräkna fyllnadsmassa.
Höjderna som jag använde var från nybyggnadskartan.
Jag använde mig av sketchup genom att bara rita upp tomten och höjdpunkterna.
Jag vet ej hur exakt en gps kan visa höjder men det är ju möjligt att göra på samma sätt om du vill komma undan så billigt som möjligt genom manuellt arbete. Det förutsätter ju visserligen att du kan låna en gps om du inte redan äger en.
 
Tack för tipset. Har nu laddat ner laserdata för aktuell tomt. Filen är på c:a 500 MB och är i ett format kallat ".las" och genererat av TerraScan, återstår att se hur jag skall konvertera punktmolnet till en mesh som specifik 3D programvara vill läsa in.

Jag är tacksam för tips, annars söker jag vidare på egen hand ...

Jag leker lite med fotogrammetri program också. Principen är ganska enkel; du markerar ett gäng punkter på ett foto och sedan uppger var samma punkter återfinns på ett annat foto som är tagen från en annan vinkel. Till hjälp kan även tas EXIF data som position och bildriktning (den inbyggda kameraappen lagrar endast GPS oftast och inte riktning, men så finns det ju "Open Camera"). Man kanske behöver ta ganska många foton, kanske en bit över 100 foton, gärna med riktigt hög upplösning, ju fler megapixlar, desto bättre. Sedan blir man sittande där i några timmar för att länka samman punkter på alla dessa 100-tal foton. Därefter skall man säga åt datorn att räkna ut alltihop och bygga 3D modellen och det tar tid ... riktigt lång tid om man inte har en superdator med 200 kärnor och massor av jiggahertz :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
GPSerna kanske har fått högre precision än sist jag läste om dem. Annars finns det GPS utrustning som ger cm precision, men då jag läste om dem så var det dyra saker. De synkroniserade mot basstationer som är utplacerade med kända koordinater genom någon form av radiovåg. Sådant är kanske billigare nu, det var ju ett antal år sedan ...
 
Nu har jag jobbat ett tag med laserdatat från lantmäteriet. Jag vet inte om jag skall gå med på att punkterna är särskilt exakta. Problemet med laserdatat är att många av punkterna kommer från träd och buskar. Laserdatat gäller inte för specifik region som man har valt på kartan utan hela området, så det gäller att hålla koll på vilket som är vilket.

Programmet Autodesk Recap kunde läsa in las filen, utvärderingsversionen av programmet låter en att exportera mätpunkterna till andra format som kan läsas in av andra program. Vill man har fullversionen så låter programmet en att göra fullvärdig fotogrammetri med där las datat kan kombineras med tagna foton.

I programmet klippte jag bort de ointressanta områdena samt satte och rensade bort mätpunkter på träd och buskar. Är man bekant med terrängen och sitter en stund med mätdatat så ser man vilket som är terräng och vilket som är vegetation. Det tar bara en massa tid att rensa. Det finns en boundary box som låter en att tillfälligt maskera/begränsa redigeringsområdet så att man inte tar bort fel punkter av misstag. Genom att systematiskt flytta runt denna box kunde jag plocka bort alla felaktiga punkter manuellt.

Det blev c:a 40000 mätpunkter kvar efter rensningen. Jag exporterade filen som en .pts, bytte ändelse på den exporterade filen från "pts" till "asc" och importerade filen i MeshLab som är open source. Här exporterade jag den till ply, markerade att "normal data" skall inkluderas och importerade den återigen i programmet. Sedan filtrerade jag mätpunkterna med en Poisson disk och 250 000 (under Filter->Sampling) samplingar. Sedan beräknade jag normalerna (under Filter -> Point Set) med base mesh vald och valde ett passande antal grannar i förhållande till antalet mätpunkter. Genom Render->Normals/Curves vald kunde jag testa olika värden på grannar och valde ett värde som gjorde att alla normalvektorer pekar uppåt och att det inte ser konstigt ut. Sedan gjorde jag "Surface Reconstruction: Poisson (under Filter -> Point Set), valde Octree Depth: 10, Solver Divide: 8 och skapade ytan. Man kan välja 12/8 istället för 10/8 om man vill ha det bättre.

Därefter tog jag bort områden på den genererade ytan med de verktyg som finns i MeshLab och exporterade som en .obj som jag kunde läsa in i Maya eller Blender.

Edit: Jag ser på lantmäteriverkets sida att laserdatat innehåller någon form av metadata som särskiljer mellan mätpunkter som mäter på terräng och mätpunkter som mäter på byggnader/vegetation, s.k. oidentifierade mätpunkter. Dock lyckades inte ReCap kategorisera mellan dessa typer av mätpunkter. Undrar vad det är för programvara det är tänkt att denna data skall läsas in med... Precisionen är 0,1 meter dvs noggrannheten ligger på 1 decimeter, inte centimeter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
intressant, har du några bilder på hur kartan såg ut innan och efter din rensning?
 
Redigerat:
Eller så beställer man en baskarta från stadsbyggnadskontoret på kommunen...
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Har frågat kommunen (Knivsta) och fick svar: "3D kartor är skulle vi nog kunna göra till dig, vi har höjdkurvor och höjdpunkter som man skulle kunna använda. Vi använder inte SketchUP så jag är osäker på vilka fil-format som du använder i det programmet. Men om du tar reda på vilka import alternativ som finns så kan vi nog lösa det."

De verkar grymt servicevänliga på kommunen, varje gång jag har pratat med dem har de varit trevliga och sakliga. :)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Y
Redigerat:
Mark0 skrev:
Har frågat kommunen (Knivsta) och fick svar:

...

De verkar grymt servicevänliga på kommunen, varje gång jag har pratat med dem har de varit trevliga och sakliga. :)
...så brukar kommunala kartavdelningar vara....

//inte-alls-partisk 😜
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Fick karta från kommunen nu, den kom som .pdf och de skickade även med en dwg fil.
Topografisk karta i PDF med höjdkurvor, vägar och markeringar som skickats från kommunen för byggprojektplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste dock köpa pro-versionen av Sketchup för att kunna importera filen rakt av, ska se ifall jag kan göra en work-around och få in den på ett annat sätt.
Men detta är vad jag tänkte göra: https://www.youtube.com/watch?v=EDjwkVXq5Ek
 
Hade lite tid och leka med kartan från kommunen i Sketchup

ursäkta kvaliten, fotade skärmen eftersom jag gör det på en annan dator
3D-terrängmodell i Sketchup med höjdkurvor, fotograferad från en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av 3D-karta i Sketchup med terränglinjer och en fotograferad skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår det lite färgsättning etc.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Qgis är ett bra (om än lite knepigt) verktyg för detta. Man laddar helt enkelt in lantmäteriets databas (som numer är öppen) och på så sätt kan man få fram alla möjliga kartor med olika alternativ på vad som ska synas osv.
 
Efter rensning ser det ut så här i mitt punktmoln:

Färgkodat punktmoln som visar terrängtopografi i Autodesk ReCap 360 programvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ett gratisprogram som heter CloudCompare som en australiensare använt för att importera till Autodesk Revit, ett Arkitektinriktat CAD program. Skulle gissa att det är en spinoff till AutoCAD men användargränssnittets layout och beteende är snarlikt SolidWorks. Hur han gör visas här:


Jag kunde inte få en vettig yta med hans metod på lantmäteriverkets laserdata. När jag importerade min mesh i CloudCompare som jag gjort i MeshLab såg det ut såhär:

Skärmbild av 3D punktmoln i CloudCompare efter rensning, avsedd för import till CAD-program.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där går ju att läsa in i ett 3D-program såsom Blender eller 3DSMax men det är väldigt svårt att göra någon vettig bedömning av ytans dimensioner. Ett försök att importera in det i Revit ser ut så här:

Skärmbild av ett punktmoln i Autodesk Revit som visar komplex terrängmodellering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir ingen bra topografi. Åtminstone stämmer väderstrecken. Verkar svårt att använda lantmäteriets laserdata. En dwg-fil kan man ju däremot importera i Revit, beror lite grann på vad för information som finns i den. Man vill ju gärna att den har en 3D modell av terrängen.

De som jobbar med laserdata i Revit har samlat in den från markbundna laserscanners. Sådana som sitter på trepodar och tillverkas av Leica, Topcon eller FARO. Dessa punktmoln är väldigt täta och innehåller även färginformation.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.