Även med 9000 varv i munuten ligger vi ganska lågt och så finns det ingen varvtalsreglering för olika bettdiametrar.

Jag har ju för vana att köra allting så länge som det går men ändå känns den där överfräsen föråldrad.......
 
Som jag förstår det från katalogen så finns det bara 4 olika stål som passade. Samma i horisontalborren, väldigt specifika stål.
 
Du är ju mera museumsinriktad än jag är och det får du naturligtvis vara men som jag tänker så måste maskinerna fungera väl med normala standardbett om de skall vara värda att släpa hem eller renovera. Det är betten som skär trä och tjänar pengar. Dessutom är betten förbrukningsvaror som måste gå att förnya utan att produktionen stannar alldeles för länge. Dessutom behöver det finnas tillgång på nya bett i olika fasoner för olika slags uppdrag.

Nu verkar ju du sikta in dig på att tjäna en del pengar på att visa upp ditt halvmuseum för turister och då kan förståss kalkylen vara annorlunda...... men sådär resonerar jag i alla fall.
 
Jo, jag är helt inne på hur du tänker, jag har ingen avsikt att visa min verkstad för turister. Det enda jag tänkt är att när det är stor turistverksamhet i regionen så kan man ha produktionstopp.
Anledningen till att ha överfräsen är för att den hör dit. Vill göra så liten åverkan på dom ut över att dom fungerar bra.
 
Idag kom Fanérpressen hem. :) Bilder kommer upp efter hand, inte mycket att se mer än en hög med balkar och nån skruv.
 
För att uppdatera tråden så har jag nu fått tag på en stämborr som passar bra. Trist att den är ombyggd för motordrift men det går att lösa med lite tur. P7090002.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går helt säkert att lösa! Inga problem.

Fin maskin förresten....... fast jag föredrar motordrift framom remdrift.....som du ju vet.
 

Bästa svaret

Köpte lite böcker och fick med ett par kataloger om äldre maskiner. En från Ernst Carstens specialmaskiner i Jönköping som presenterar Hess överfräsar tryckår 1944.

P7190261.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En från Askersunds Mekaniska Verkstad A-B med deras maskiner och annat för träbearbetning, tryckår 1908-11.

P7190259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker att dessa med sina fantastiska bilder är som små konstverk.

P7190257.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man tydliggör också fördelarna med den nya rundkuttern:)

P7190258.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Kul att dom Olivers bild rakt av. Kul att det sedan kom att visa sig att den där clam-shell muttern som förespråkas för säkerhet var mycket farligare både för operatörer och maskiner...
 
När jag ser sådana kataloger så undrar jag alltid hur stor marknaden på den tiden var. Någon sitter och ritar en bild för hand man trycker upp kataloger. Måste sålts ett antal av varje maskin för att det skulle löna sig. Undras hur många gamla maskiner som finns där ute i landet.
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Jag tror att de flesta är skrotade, det va visst nått med nå nya regler som kom på 60-70 -talet
 
remdrivet nu har jag scannat och skickat PM.
 
  • Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Jag kan uppdatera alla som är intresserade av gamla maskiner att jag nu har följande maskiner med centraldrift:
Klyvsåg - Robinson & Son
Stämborr - Osbyverken
Stämborr av trä - Jonsered
Pelarborr av typen "Camel back"
"Pelarborr" från Aahus
Dekopörsåg från Tyskland
Fräsmaskin FM2 - Jonsered
Fräsmaskin FME2C - Jonsered
Fräsmaskin (Fräsbeslag) Nr1 - Askersunds Mek.
Långhålsborr Nr1 - Askersunds Mek.
Rikthyvel - Hvetlanda Mek.
Planhyvel - WACO
Planhyvel - E.V. Beronius
Bandsåg - Jonsered
Bandsåg, vägghängd prototyp - Jonsered
Långbandsputs - Malmö Motorfabrik
Cylinderputs - Hjortöströms Mek.
Universalfräsmaskin - SAJO
4 olika slipmaskiner
Bandsågsbladsfilmaskin
Mfl.

Har säker missat nått
 
Känns lite som att bilder och helst videos är ett krav efter en sådan lista.....:)
 
  • Gilla
katos och 3 till
  • Laddar…
Jag ska fixa lite bilder, just nu är min verkstad i spillror, har inget tak, så alla maskinerna står i högar i lager ;) Men så fort taket är på och centraldriften lyft upp igen så ska det bli videor :)
 
  • Gilla
johanfa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.