Jag håller på och skall dra om all nätverkskabel i mitt hus på ett mera permanent sätt för att få ett mera robust nätverk. Det kommer att dras i krypgrund och på en del udda ställen - kanske till och med utomhus och vid synlig förläggning klamras. Det kan i vissa fall handla om ganska betydande längder - upp emot 40-50 m i något/några fall.

Frågan är alltså - Vilken kabel skall man välja? Skrämda/oskärmad? Cat 6/7? S/F/U? UTP/FTP? Hjälp mig att reda ut i denna djungel!

En sak till, kablarna från huvudswitchen kommer att landa i kattvindar, garderober och liknande. Finns det någon nackdel att låta den gå in i en fast kopplingsdosa/uttag för att sen via patchkabel antingen ansluta t ex en trådlös accesspunkt, alternativt en liten switch om man behöver ansluta flera enheter eller är det smartare att bara klämma på en kontakt direkt för att minimera antalet kontakter?

Något annat att tänka på?
 
M
Du tappar inget på antal kontakter, däremot skall det inte vara mer än 100m mellan aktiva enheter.

Att sätta ett patchuttag på väggen och sedan en patchkabel mellan switch och uttag samt accesspunkt och uttag är så man gör i normalfallet. Rekommenderar att du gör så på alla ställen då det blir mer dynamiskt så.

Kör oskärmad CAT6.

I övrigt kan jag bara rekommendera att du drar rör som har gott om utrymme för att dra fler kablar, du kommer ångra dig inom en 10-års period annars :)

Glöm inte att märka upp alla kablar innan du drar dem, underlättar väldigt mycket.

Sätt en patchpanel där alla fasta kablar samlas, typ vid switchen.

Köp lite karborrestripes (ska se om jag hittar länk) så kablarna sitter ihop snyggt där så behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
M
Sånna här menade jag: http://m.clasohlson.com/se/Kabelband-med-kardborre/36-5302

Finns smalare som är lite snyggare. Kardborre är praktiskt då den går att öppna och stänga igen till skillnad från plaststripe.

Tänk också på att el och nätverk aldrig får gå i samma rör enligt brandskyddsregler.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
C
krillek skrev:
Finns det någon nackdel att låta den gå in i en fast kopplingsdosa/uttag för att sen via patchkabel antingen ansluta t ex en trådlös accesspunkt, alternativt en liten switch om man behöver ansluta flera enheter eller är det smartare att bara klämma på en kontakt direkt för att minimera antalet kontakter?
Notera att det knappt finns kontakter/"proppar" som är anpassade för (entrådig) installationskabel. Uttag av lämpligt slag är det du skall ha. Nackdelen med att "grena ut" med hjälp av små switchar här och där är naturligtvis att de enheter som hänger på switchen delar på kapaciteten "uppströms". Plus att switchen behöver plats och ström. Om du tror dig behöva flera uttag på något ställe, dra istället flera kablar så att du får en rent stjärnnät. Om du tänkt fel någonstans kan du förstås alltid trycka dit en mini-switch i efterhand vid behov.

Bortsett från uttag för utrustning som placeras där verkar det väldigt opraktiskt att sätta nätverksuttagen i garderober och liknande. Men det kanske inte var så du menade?
 
Redigerat:
Jag tror nog att det inte är brandskyddregler som begränsar vart man får dra sina svagströms och starkströmsledningar utan starkströmsföreskrifterna.
Rätt ska vara rätt ;)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Mikael_L
Marcussjogren skrev:
Tänk också på att el och nätverk aldrig får gå i samma rör enligt brandskyddsregler.
Några brandskyddsregler har jag inte hört om. Dock är det förbjudet i elinstallationsreglerna att låta enkelisolerade kablar med 230/400V (EK, FK RK) gå i samma rör som nätverk eller annan svagströmskabel som inte har isolering godkänd för typ >500V

En 230V kabel (typ EKK, EKKJ, N1XV) är dock tekniskt sett tillåten att dela rör med en nätverkskabel. Men man gör helt enkelt inte så, bl.a. för risken för störningar eller att skador på det förlagda ger stor risk för personskada och/eller sakskada.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
elmont skrev:
Jag tror nog att det inte är brandskyddregler som begränsar vart man får dra sina svagströms och starkströmsledningar utan starkströmsföreskrifterna.
Rätt ska vara rätt ;)
Aj fan, då mindes jag fel, tack för rättningen ;)
 
Tackar för alla tips! Att dra rör överallt är inte helt enkelt i o m att det är ett gammalt hus, men min tanke är att dra fler kablar än jag behöver. Samtidigt antar jag att det inte skadar alltför mycket att peta in en liten switch om man av någon anledning behöver fler uttag. Samtidigt märker jag ju att behovet av fasta anslutningar har gått ner högst avsevärt på senare tid i o m telefoner, paddor, laptops o s v...
 
M
krillek skrev:
Tackar för alla tips! Att dra rör överallt är inte helt enkelt i o m att det är ett gammalt hus, men min tanke är att dra fler kablar än jag behöver. Samtidigt antar jag att det inte skadar alltför mycket att peta in en liten switch om man av någon anledning behöver fler uttag. Samtidigt märker jag ju att behovet av fasta anslutningar har gått ner högst avsevärt på senare tid i o m telefoner, paddor, laptops o s v...
Absolut - gamla hus är knöliga på så vis. Men att försöka få till rör är i min mening bäst så länge det går.
Mellan t ex över och undervåning är det mycket praktiskt med ett grövre rör som alla kablar kan gå i. Du kan ju även gå ända upp på vinden med dem och ta ner dem i innertaket så är det lätt att ta sig till alla rum.

Behovet krymper helt klart, men vissa enheter är riktigt skönt att ha på fast kabel. Så som accesspunker, mediespelare och annat där man alltid vill ha konstant hög kvalité på signalen.
 
Tak och golvlister kan man ev gömma saker i /bakom
 
Kan rekommendera att köpa två 304m lådor att dra från parallellt, så behöver man inte dra ut längder först och hålla på med lösa kabler. Man gör av med mer kabel än man tror, har en del kvar i vårt hus, men beräknar att använda 4 * 304m totalt till 20 dubbeluttag.
 
M
Kolla eventuellt efter kabeln på eBay. Sjuka priser där ibland!
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Ja, jädrar - två 305-meters rullar till priset för vad en halv kostade hos Dustin - klockrent! (y)
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
krillek skrev:
Ja, jädrar - två 305-meters rullar till priset för vad en halv kostade hos Dustin - klockrent! (y)
Som sagt - priserna kan vara helt sjuka där.

Har köpt USB-adaptrar för typ 17:- inkl frakt från Hong Kong, som kostar 300:- på Dustin.

17:- kostar det typ att skicka två vykort till grannkommun. Så hur i helv... Dem får ihop det där ekonomiskt vet jag inte :D
 
Om du köper två 305m kartonger, kolla om du kan få två olika färger. Du måste ändå märka upp dem, men det underlättar själva märkningen.
 
  • Gilla
Mats och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.