kanonkula skrev:
Värdeminskning är bara beroende på hur länge du ska äga bilen. Köper du ny bil(ex Volvo) och kör 5år så har du garanterat lägre kostnad än att byta din Volvo leasingbil var 2-3 år. (2gånger på 5år)
Du har garanterat inte en lägre kostnad! Mest sannolikt en +-0 situation eller fördel privatleasing beroende på servicekostnader och nya däck mm för den ägda bilen. Plus även att få ta ut en ny bil efter 3 år.
 
Nu pratar vi leasing på 2-3 år, va?
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gick mycket efter såna här listor när vi tog beslutet om vi skulle leasa eller köpa, enkelt sätt att jämföra kostnaderna. Våran leasing är billigare än om man går efter vad den har i värdeminskning enligt dessa tabeller. Hade flera sådana listor men hittar de inte numera.
 
Redigerat:
Jag tror inte det blir billigare, det är ingen firma som gör såna affärer..
Däremot så binder de ju bilar till sina märkesverkstäder, där de som äger sin bil kanske servat hos mekonomen eller liknande.

Värdeminskning är även nått som hänger ihop med så många faktorer så att jämföra med listor är ju ganska svårt, bara en sån sak som att byta in bilen hos bilfirman eller sälja den privat påverkar ju priset, hur du sköt bilen påverkar ju jättemycket, har kollat på många bilar som är 2-3 år gamla, många är jättefina, men det finns många där ägarna sabbat halva bilen invändigt.

Jag tycker man får mest bil av att köpa nått som är 2-3 år gammalt som gått under 10 000mil, brukar vara där jag köper de flesta av mina bilar.
 
Jonatan79 skrev:
Du har garanterat inte en lägre kostnad! Mest sannolikt en +-0 situation eller fördel privatleasing beroende på servicekostnader och nya däck mm för den ägda bilen. Plus även att få ta ut en ny bil efter 3 år.
Servicekostnaden kan inte vara stor på en bil som är mindre än 5år(säg 20000kr, 5service)1 uppställning däck (vi pratade om 1500 /år) 5000:-.
Nypris ca 325 000:- + service och däck
Leasing på Volvo v60 d4 kostar 4650 kr /månad i 36månader vilket ger 167 000.
Just nu ligger bilen på 158 000. Säger vi då att vi räknar på 6år så är det + - 0 fast du äger din bil helt.
 
Jag räknar på bilar runt 200-250 tkr i nypris. Månadskostnad ca 3000kr.
 
kanonkula skrev:
Servicekostnaden kan inte vara stor på en bil som är mindre än 5år(säg 20000kr, 5service)1 uppställning däck (vi pratade om 1500 /år) 5000:-.
Nypris ca 325 000:- + service och däck
Leasing på Volvo v60 d4 kostar 4650 kr /månad i 36månader vilket ger 167 000.
Just nu ligger bilen på 158 000. Säger vi då att vi räknar på 6år så är det + - 0 fast du äger din bil helt.
Fast grejen är ju att man inte vill ha samma bil i 6 år,utan 2 eller 3 och sen enkelt och smidigt byta till en ny bil...
 
anders07 skrev:
Fast grejen är ju att man inte vill ha samma bil i 6 år,utan 2 eller 3 och sen enkelt och smidigt byta till en ny bil...
Jaha men jag hade också leasat om jag inte hade kunnat sitta i samma bil mer än 3år.
Men man ska inte tro att det är ekonomiskt att göra så.
 
Att äga/använda bil är som jag sagt aldrig en bra affär.
Jag vill byta bil med 3 års mellanrum och då är privatleasing klockrent OCH har för mig varit mer förmånligt än att äga och sälja privat.
 
anders07 skrev:
Att äga/använda bil är som jag sagt aldrig en bra affär.
Jag vill byta bil med 3 års mellanrum och då är privatleasing klockrent OCH har för mig varit mer förmånligt än att äga och sälja privat.
Att äga en bil kan vara mer eller mindre bra affär(sett till vad alternativen är). Ofta behöver man ju ett färdmedel.Det handlar mer om hur mycket det kommer kosta dig att köra en viss bil. Det är väl som med allt annat, man har vissa krav. Är ditt krav att byta bil var tredje år så är nog leasingbil ett bra alternativ för dig MEN det är ett dyrt krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.