O
thomasx skrev:
Jag skulle gärna vilja se en lite mer ingående kalkyl från de av er som hävdar att summan av plus och minus blir noll. Jag har då mycket svårt att se att tiden för att justera ritningarna skulle motsvara kostnaden för allt material till en komplett färdig vägg + mantid för att bygga väggen + maskintid för att bygga väggen + frakt och logistikkostnader för väggen + mantid för att montera väggen.
Jag anser att du blandar i lite väl mycket saker i soppan...
Du glömmer bort även kostnaderna för att göra om bjälklag.
 
O
thomasx skrev:
Jag tycker att det är många som "jumps to conclusions" här.

Beskrivningen av det som skett ger upphov till några frågor för min del, som kan vara avgörande.

Du skriver att husleverantören var ansvarig för bygglovshandlingarna och har känt till detta med väggen sedan beviljat bygglov. Du nämner också att ni avtalat om och köpt ett "fristående" hus, alltså ett där en vägg inte är nedgrävd antar jag. Men också att inga ritningar har behövts göras om. Det skulle ju i så fall innebära att ritningarna har skapats först efter att denna begränsning blev känd, och inte fanns vid tillfället för avtalsskrivningen, vilket känns lite konstigt.

Hur och av vem blev du informerad om denna begränsning, och när?
Vem har tagit fram ritningarna på väggen som hamnar under mark?
Vem har genomfört den delen av arbetet, och på vems uppdrag?
Fanns det vid avtalets ingående ritningar på huset som visar en vägg som skulle ha levererats av husleverantören, där det nu är en vägg under mark?
Tja ja har tagit förgivet att de ritningar som ligger till grund för avtal är uppdaterade för att anpassas efter bygglov. Det framgår att de inte tagit betalt för ändringar av ritningarna. Grunden är ts ansvar. Alltså då även väggen som är så omtalad då den tillhör grunden.
 
thomasx skrev:
Jag skulle gärna vilja se en lite mer ingående kalkyl från de av er som hävdar att summan av plus och minus blir noll. Jag har då mycket svårt att se att tiden för att justera ritningarna skulle motsvara kostnaden för allt material till en komplett färdig vägg + mantid för att bygga väggen + maskintid för att bygga väggen + frakt och logistikkostnader för väggen + mantid för att montera väggen.
Jag tror att särkostnaden för att tillverka en vägg eller inte i fabrik, i princip bara är materialkostnaden.

Jag har för många år sedan sett väggproduktion i en husfabrik. Det tog då ca 5 minuter att bygga en hel 5m lång vägg. Reglar släpptes ned från taket på en stålskiva, upp ur den kom hydrauliska armar som fixerade/justerade läget för reglarna. En man gick ett varv runt väggen med spikpistol och sköt ihop den, skivor kom ned från taket, och drogs fast, osv. Detta är ca. 40 år sedan. Jag förutsätter att det är ännu färre manuella moment idag.

I de format som husfabrikerna köper material, så gissar jag att deras materialkostnad ligger på 15 - 20% av vad vi vanliga människor är vana vid.

Maskintiden tror jag inte att man räknar på för en enstaka tillverkad enhet, utan det är den totala ledtiden i fabriken som kostar. Alltså om ett hus går igenom fabriken på ex. 2 dagar, så räknar man fabrikskostnad per hus som tillverkas per dag. Det är bara om just den här väggen råkar ligga på tidskritiska axeln som maskinkostnaden är intressant, alltså om hela huset kan lämna plats för nästa hus i kön 10 minuter snabbare för att de slipper tillverka en del av en vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
TS skriver att de har en "helentreprenad" med hustillverkaren gällande huset ovan grund. Jag antar att det betyder att huset ska överlämnas till TS med färdiga ytskikt.

Då är frågan om det Innebär det att det ingår att hustillverkaren reglar upp den murade väggen och om så behövs isolerar, sätter skrivmaterial, spacklar samt målar/tapetserar? Eller vad som nu krävs för en innervägg enligt specifikation. Om så, förstår jag att det inte blir någon prisskillnad, eller en så liten prisskillnad att det inte spelar någon roll.

Om det däremot inte ingår i deras åtagande och det blir en merkostnad för TS ska det upp på bordet för diskussion.
 
O
Bart skrev:
TS skriver att de har en "helentreprenad" med hustillverkaren gällande huset ovan grund. Jag antar att det betyder att huset ska överlämnas till TS med färdiga ytskikt.

Då är frågan om det Innebär det att det ingår att hustillverkaren reglar upp den murade väggen och om så behövs isolerar, sätter skrivmaterial, spacklar samt målar/tapetserar? Eller vad som nu krävs för en innervägg enligt specifikation. Om så, förstår jag att det inte blir någon prisskillnad, eller en så liten prisskillnad att det inte spelar någon roll.

Om det däremot inte ingår i deras åtagande och det blir en merkostnad för TS ska det upp på bordet för diskussion.
Själva väggen muras upp av grund företaget. Hustillverkaren gör resten har jag fått för mig. Vad det exakt innebär det överlåter jag till de som kan den biten.

Jag antar att dessa kostnader som blir för grunden har säljaren berättat för TS. Så tillsvida inte säljaren "glömde" berätta....
 
Redigerat:
5 minuter för en komplett yttervägg och 15% för materialkostnad och ingen overhead.

Ja, tänk om det var så enkelt, då hade det varken funnits någon bostadsbrist eller några bostadsbubblor.

Jösses.
 
O
thomasx skrev:
5 minuter för en komplett yttervägg och 15% för materialkostnad och ingen overhead.

Ja, tänk om det var så enkelt, då hade det varken funnits någon bostadsbrist eller några bostadsbubblor.

Jösses.
Du har inte funderat över poängen i hempularens inlägg?
Dessutom är jag övertygad om att det stämmer... Varför skulle det ta längre tid när du har maskiner som hjälper till?
 
Odjuret skrev:
Du har inte funderat över poängen i hempularens inlägg?
Dessutom är jag övertygad om att det stämmer... Varför skulle det ta längre tid när du har maskiner som hjälper till?
Jag tror nog snarare att ni har en hel del att lära om produktion, om ni tror att den beskrivningen ens tangerar verkligheten.
 
O
thomasx skrev:
Jag tror nog snarare att ni har en hel del att lära om produktion, om ni tror att den beskrivningen ens tangerar verkligheten.
Tja.... Hempularen berättade om vad han såg själv.... Men det kanske var fel? Du kanske vet bättre?
(Vi pratar om en vägg) virkespriset kan säkerligen vara så lågt som hempularen skriver... Inte alls omöjligt. Med tanke på den mängden virke de köper. Men återigen du kanske även där har andra siffror?

Du får väldigt gärna berätta då för oss hur lång tid det tar att bygga en yttervägg på en fabrik, samt hur mycket de betalar för virket. För jag antar att du vet, eftersom du verkar vara väldigt insatt i det hela!

(Jag gissar med tanke på hur du skriver att det tar säkert minst 3 timmar att snickra ihop en yttervägg, med virkespriser som ligger precis runt byggmax priser....)
 
Jag skall kanske tillägga att jag såg inte hur det gick till att kapa de reglar som kom ned från taket. Men man får väl anta att det inte sitter någon där med fogsvans och sliter...
 
  • Gilla
kanonkula
  • Laddar…
Om ni tror att det man ser av ett moment i en produktion är allt det handlar om, och att man i en produktionsanläggning inte behöver ta hänsyn till något annat än direktmaterial i sina kalkyler, så har ni uppenbarligen så dålig koll på hur det i praktiken fungerar, att jag inte ens skulle tänka tanken att börja försöka berätta, för det är väldigt mycket mer komplext än så.

Om du sen vill försöka göra en sak av att du inte tror att jag har hyfsad koll på vad det faktiskt innebär, för att du tror att allt det tar att bygga en komplett husvägg är 5 minuter och lite direktmaterial, så varsågod, be my guest.

Men låt oss göra ett kort överslag. Myresjöhus, en av de större husleverantörerna i Sverige omsätter runt en miljard per år, så de bygger väl ungefär 4-500 hus på ett år. Räknar man på 10 enheter per hus a 5 minuter så skulle de bygga hela sin årsproduktion av hus på två månader, och det med en enda monteringsstation i produktion till vilken färdigt ingående material trollas fram. Att dom sedan har över 50 olika husmodeller där varje enhet har olika utseende och den enda stationen därmed måste ställas om för varje, är bara en enda liten detalj ni inte tycks ha tänkt på. Eller, det kanske ni gjorde, vad vet jag, men ansåg att tiden för det är så liten att den kunde anses vara noll. Ställtider och ställkostnader är kanske okända begrepp?
Skulle man bryta ner produktionen ordentligt skulle ni upptäcka att det säkert är mer än 1000 olika delmoment att hantera från ax till limpa bara för en komplett vägg,
 
  • Gilla
hushem
  • Laddar…
hempularen skrev:
Jag skall kanske tillägga att jag såg inte hur det gick till att kapa de reglar som kom ned från taket. Men man får väl anta att det inte sitter någon där med fogsvans och sliter...
Men man kanske kan anta att det faktiskt var någon som gjorde något?
Var det kanske något mer som du inte såg?

Men argumentationen är alltså att - eftersom man troligen inte använder en fogsvans, är det i princip gratis?
 
O
Varför fortsätter jag ens att diskutera med dig? Du missuppfattar allting uppenbarligen. Troligtvis med flit för att skapa en diskussion.
Men innan jag avslutar eventuell diskussion med dig. Så vill jag förtydliga, så att andra förstår.
Vi diskuterar en yttervägg eftersom det är vad tråden handlar om. Vad en yttervägg kostar att bygga. Inte vad ett helt hus kostar. Det är en helt annan sak. En detalj som utelämnas är att vi diskuterar en yttervägg till. Dvs alla maskiner är redan inställda för just det huset.
 
Redigerat:
Ja du har nog helt rätt, för en sak är i alla fall säker, hur det inte kan kosta något att bygga och montera en komplett yttervägg, det förstår inte jag. Eller ja, hur det inte kan kosta mer än att justera en ritning, om det nu var det som var den faktiska kostnaden.

Inte heller förstår jag att det enda som krävs för att bygga en yttervägg, är 5 minuter på en station.

Å inte förstår jag, hur det kan vara så, att företag som Byggmax har ett påslag på 5-600% på sitt virke.

Men Odjuret, du som förstår allt detta, kan inte du förklara det för mig istället då, så att jag förstår!?
 
Mikael_L
ThomasSJ skrev:
...
Jag hävdar att det enda vi ska betala är mellanskillnaden mellan priset på det väggelement vi betalat dem för men inte fått och den nu murade väggen. Vi har bevisligen köpt och betalat för ett hus med fyra kompletta väggelement men det är inte vad husleverantören levererat. Vi har nu fått betala för samma vägg två ggr.

Har jag ett case gentemot husleverantören? Jag anser att jag måste ha det då de inte levererat det jag betalat för.
Jag tycker inte att det är helt uppenbart att ni avtalat om ett hus med 4 levererade väggar i fullhöjd.
Ert kontrakt är nog troligen mer utformat i betydelsen att ni har beställt och ska få levererat 1 styck hus, färdigbyggt och beboeligt.
Och är det nu så, så finns det nog inte speciellt mycket till något case.
Det är lite mer att likna vid ett fastprisjobb än ett jobb på löpande. Och då kan det bli mer eller mindre än vad man först tänkt/insett som ändå inte förändrar den kontrakterade slutsumman.




ThomasSJ skrev:
... Tråkigt då hela projektet lämnar en sur eftersmak i munnen av att ha blivit lurad. Bygga hus ska trots allt vara en övervägande positiv erfarenhet, mycket jobb och strul förvisso men trots allt överlag en lustfylld process att se sitt hus växa fram. Att då se det växa fram och faktiskt vara lurad på en massa pengar är tråkigt.
Det här är en lite annan femma. Jobbar man professionellt med sina affärer så ser man också gärna till att de flesta affärer lämnar glada och nöjda kunder efter sig. Det är långsiktigt hållbart, att däremot regelmässigt lämna missnöjda kunder efter sig leder normalt till allt sämre lönsamhet och till slut att rörelsen måste läggas ned.

Så din husleverantör kan vara beredd på att kompromissa något i sin del av affären, kanske dra av litet eller erbjuda något annat som plåster på såren.
Det är inte fel att prova, du känner dig ju uppenbarligen lite missnöjd och lurad och det är inte fel att ge uttryck för detta. En god företagare bör liksom t.o.m vara glad över sådan feedback som kan användas i den interna förbättringsprocessen (t.ex. att vara tydligare i framtida affärer).

Så om du berättar lite om dina känslor och att du trott att det skulle avräknats lite för det som ej behövde levererades och samtidigt undviker att gå in aggressivt i detta med skyhög svansföring och "hård-konflikt-attityd" så kan det mycket väl vara så att de vill omvända dig ifrån en missnöjd kund till en mer nöjd kund i form av någon eftergift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.