Jag vill gärna att familjen ska åka säkert så jag kollade på att privatleasa en ny XC90. Knappt 9000kr/mån skulle det ha kostar.

Det blir att puttra vidare i Cittran, som fortfarande är 20% säkrare än medelbilen enligt Folksam.
 
Utan att specificera bil och utrustning blir kostnaden "hur långt är ett snöre".
Och detta med utrustning är inte enkelt utifrån olika paket och även temporära erbjudanden.
Så 3000 i leasing kan vara dyrare än för den som betalar 6000 beroende av vad man jämför med, dvs vad motsvarande kostar vid köp. En bilmodell kan ha ett område på xxxxxx-tusen i skillnad beroende på utrustning.
 
AndersS skrev:
Utan att specificera bil och utrustning blir kostnaden "hur långt är ett snöre".
Och detta med utrustning är inte enkelt utifrån olika paket och även temporära erbjudanden.
Så 3000 i leasing kan vara dyrare än för den som betalar 6000 beroende av vad man jämför med, dvs vad motsvarande kostar vid köp. En bilmodell kan ha ett område på xxxxxx-tusen i skillnad beroende på utrustning.
Självfallet. Ville bara visa på att det finns alternativ till 8000/9000 också. Men slutsatsen blir hur som helst att det är precis som det brukar - leasing passar vissa människor och vissa passar det inte alls.
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Känner många som inte bryr sig direkt om bilen, det är nått som ska fungera och finnas där men inget man står och putsar på under helgerna, då är det ju ett ganska bra alternativ, du betalar din månadskostnad och allt funka, pajar bilen så är det inte ditt problem, det är ju också ett allternativ när man inte har råd/orkar spara till att köpa bilen, men då är man ju inne på ett tveksamt spår, är alltid skeptiskt till alla de som tar en massa lån hit och dit och sen säger sig investera de pengarna de påstår sig ha på börsen istället.
 
Pumba skrev:
...när man inte har råd/orkar spara till att köpa bilen, men då är man ju inne på ett tveksamt spår, .
Väldigt få köper en ny bil kontant, och just bilen är en så pass central grej i hushållet att jag, som är motståndare till lån, tycker att det är en sak det är helt ok att låna till. Eller leasa :)
 
Robert63 skrev:
Väldigt få köper en ny bil kontant, och just bilen är en så pass central grej i hushållet att jag, som är motståndare till lån, tycker att det är en sak det är helt ok att låna till. Eller leasa :)
Det kanske är det som är kärnan, gäller definbitvit inte alla, men att man köper en ny bil som man egentligen inte har har ekonomi för men via lån eller leasing så får man en månadskostnad som ser "bättre ut" än vad den är för ekonomin.
Men det var kanske inte frågan i tråden ;)
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
AndersS skrev:
Det kanske är det som är kärnan, gäller definbitvit inte alla, men att man köper en ny bil som man egentligen inte har har ekonomi för men via lån eller leasing så får man en månadskostnad som ser "bättre ut" än vad den är för ekonomin.
Men det var kanske inte frågan i tråden ;)
Nej, det var ju inte frågan i tråden, men jag är med på hur du tänker :D
 
Nu vet jag inte hur dagens privatleasingavtal är upplagda.

Men en sedelärande historia från 80 - talet.

Då kom Fiat med en variant på privatleasing, som de sålde med dundrande reklam.

De erbjöd ett osannolikt billigt leasingavtal. Det var bara det att de räknade med ett restvärde på 70% efter 3 år. Leasingavtal är normalt konstruerade så att man hyr alltså bilen under 3 år, och förbinder sig att köpa loss bilen från leasingbolaget till ett förutbestämt pris efter 3 år. I praktiken köper man inte bilen, utan värdet regleras så att om marknadsvärdet är högre än restvärdet så får man pengar tillbaka (du "köper" bilen till restvärdet 100 000, och säljer den därefter genast till markndsvärdet 120 000 som exempel). Eller får betala om marknadsvärdet är lägre än restvärdet.

Men en 3 år gammal Fiat kan omöjligen ha ett marknadsvärde i närheten av 70% av nypriset.

Detta insågs lätt. Så därför kryddade Svenska Fiat erbjudandet med en restvärdesgaranti. De garanterade att bilen skulle vara värd minst 70% efter 3 år.

Efter typ ett år så gjorde svenska Fiat konkurs. Då visade det sig att ett leasingbolag hade leasingavtalen, som alltså stipulerade 70% restvärde. Men resvärdesgarantin låg hos svenska Fiat som hade gjort konkurs. Många fiatägare fick betala en saftig mellanskillnad när leasingavtalet löpte ut.
 
Vi har en privatleasing bil i hushållet samt min tjänstebil och jag måste säga att det är otroligt skönt att åka nya bilar till en fast månadskostnad. Största anledningen till att vi valde privatleasing är just att vi vet exakt vad månadskostnaden är dessa 36 månader avtalet gäller, restvärdet är garanterat service och vinterdäck ingår. Ett problemfritt ägande som vi som småbarnsföräldrar uppskattar.

En annan fördel som jag ser det är att man kan välja en lite uddabil då restvärdet är garanterat, hade vi köpt privat så tror jag att vi hade valt en annan populärare modell då man själv har ansvar för restvärdet.

Extrautrustning brukar vara riktigt dyrt så vill man ha största motor med aut och massa lull lull blir det rejält mycket dyrare än reklampriset. Men klarar man sig med det som är standard tycker jag att det finns en del bra leasingbilar att välja på.
 
Men hur ser avtalet ut för de här moderna privatleasingvarianterna? Jämfört med hur Fiat skötte det på 80- talet? ligger restvärdesgarantin hårt kopplad till leasingavtalet, eller kan ex. restvärdesgarantin försvinna i händelse av konkurs?
 
Bort
 
Redigerat:
Måste lära mig sätta citaten korrekt 😢
 
Redigerat:
Jonaasa skrev:
Vi har en Mercedes E220 cdi 2015. Veho bil föreslog privat leasing. Dom la upp ett kostnadsförslag på 36 månader. Nypriset på bilen var 539000 kr. Månads kostnaden på leasingen skulle bli 8000 kr inkl allt max körsträcka under perioden var 4500 mil. (Där över kostar det 12,50 kr per mil.) 288000 på 3 år. Räknade lite själv på det. Det ingick service etc. Service är oftast på 2500 till 3000 mil eller efter 12 månader. beroende på bilmärke. Normal körning är ca 1500 mil per år. Så det blir 3 st servicar oavsett milantalet. Mercedes stora service kostar 7500 och den är på 8000 mil. Däck idag kan man köra mellan 4-5000 mil på om man inte får punktering dvs. Sen får man betala restvärde eller lämna tillbaks den och ev få en räkning på saker som ska åtgärdas som inte ingår i det finstilta. Har man småbarn så kan det bli dyrt. Fördelen med privatleasing är att man slipper kontantinsatsen på 20% vilket i vårt fall blev 113800 kr. Vi hade en inbytesbil som vi fick 140000 kr för så valet för oss oavsett inbyte så köpte vi bilen på traditionellt vis. Kredit som dom flesta andra. Det hade vi även gjort om vi inte hade inbytesbil. Man får spara till kontantinsatsen. Den kostar oss 4000 i månaden med Danske bank. 200 i halvförsäkring i 3 år. Första servicen kostade 1500 kr år 1 och då hade vi kört ca 1000 mil. Räknar vi kostnaden tills idag ca 1,5 år så blir den ca 77000 kr. Hade vi privat leasat bilen så hade det kostat 144000 på 1,5 år. Man kastar mycket pengar i sjön och för dom pengar vi har "sparat" på att inte leasa bilen åker vi till Thailand i 3 veckor på 5 ⭐️⭐️⭐️⭐️ Hotell över jul och nyår. Jag tycker att man ska tänka över om man har råd att ge bort pengar för att åka en ny fin lånad bil eller om man kan åka en duglig bruksbil och spara till kontantinsatsen. Värdeminskningen får man oavsett du privatleasat eller köper på kredit.

Hur har räknat på värdeminskningen i din kalkyl?
För 4000 per månad kan väll inte täcka räntekostnad och värdeminskning på en ny bil för över 500k, beräknat på 36 månader.
 
Privatleasing innebär ju fortfarande att det är jag som är ägare till bilen. Skillnaden är att firman jag leasar av garanterat att de tar tillbaka bilen efter avtalet löpt ut. Jag betalar av (teoretiskt) på bilen varje månad och kan välja att köpa loss den efter tre år.

Vad de flesta verkar missa är att räkna med värdeminskning. Gör det och så ser du att det är en bra (=minst dålig) affär att ta Privatleasing om du vill ha en ny bil!
 
anders07 skrev:
Privatleasing innebär ju fortfarande att det är jag som är ägare till bilen. Skillnaden är att firman jag leasar av garanterat att de tar tillbaka bilen efter avtalet löpt ut. Jag betalar av (teoretiskt) på bilen varje månad och kan välja att köpa loss den efter tre år.

Vad de flesta verkar missa är att räkna med värdeminskning. Gör det och så ser du att det är en bra (=minst dålig) affär att ta Privatleasing om du vill ha en ny bil!
Värdeminskning är bara beroende på hur länge du ska äga bilen. Köper du ny bil(ex Volvo) och kör 5år så har du garanterat lägre kostnad än att byta din Volvo leasingbil var 2-3 år. (2gånger på 5år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.