Lostmoose skrev:
Måste man verkligen använda speciella centraldammsugarrör när man förbereder, eller klarar man sig med vanliga avloppsrör?
Vi klurar nämligen på en utbyggnad och. Även om jag inte riktigt övertygat sambon om centraldammsugare ännu så vill jag åtminstone förbereda för det.
Rören är väl ändå det billigaste i sammanhanget och det lär väl bli omständigt att göra anpassningar vid sugdosor och centralenhet om man inte använder standardrör. Jag har fördelen att ha nära till ABC i Bromma och de brukar vara generösa med återlämning av överblivna rördelar.

Stopp har jag aldrig haft. Det måste bero på fel i installationen. 90-gradersvinklarna vid sugdosorna stoppar eventuella pennor och liknande från att hamna ute i rörledningarna, där skarpa 90-gradersböjar ska undvikas.
 
pelle242 skrev:
Om jag byggde nytt skulle jag bygga ett diskret robotgarage på varje våning. Att jaga dammråttor manuellt är vi klara med.

Visst, man behöver en vanlig dammsugare också men för det lilla är en centraldammsugare inte försvarbart.
Mina robotar kommer varannan torsdag och har inte haft några synpunkter på om slangen är för lång eller om jag har en vanlig dammsugare eller inte. Ej heller vill dom bo i ett garage.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
I mina föräldrars gamla hus byggde jag två centraldammsugare, en till huset och en till garaget. Använde mig av motordelen från gamla nilfiskdammsugare (de där fina runda i metall) 3 till varje centralenhet. Sedan 50 respektive 75mm till 50mm avloppsrör beroende på längd till uttagen (Vinkelhus enplans med källare - stora avstånd). Köpte sedan en konisk slang från nån tysk industridammsugare och en radiostyrd strömbrytare. De blev både tysta och effektiva till en billig peng. Som andra skriver med rätt slang så är en centraldammsugare tystare och smidigare, bara man har en bra upphänging till slangen.
 
Enda nackdelen som jag ser det är att vår AllaWay 30(?) är lite bökig att tömma då vi inte har nån påse.
Det blir lätt lite damm på golvet.

Men annars så är den oumbärlig när man har 5 hundar & 2 katter, ung. var 3:dje vecka så är det päls till minst en hund till i behållaren.
 
Snailman
Ska skaffa lite sugdosor för att montera i väggarna, senare skaffa centralenhet, var är billigast att handla?

http://dammsugardoktorn.se/

http://www.dammsugaren.se/

Verkar billigare hos den nedre av dem. och då ett paket, då får man i princip rören på köpet.

Nån annan som säljer?

Har en husky sen tidigare så tänkte ta en sån igen.
 
Snailman
Jag har handlat av dammsugaren.se 2010 och 2014, de har levererat utan knorr.

Bra att veta är att många av de där installationspaketen och är exakt samma låda med exakt samma grejjor fast med väldigt olika prislapp, beroende på vilket märke man bläddrat fram i menyerna. Värt att fundera på innan man klickar på köpknappen.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jag har tidigare bott i två hus med centraldammsugare.
Min högst personliga åsikt är att det är en onödigt komplex lösning till ett enkelt problem. Ett dyrt och invecklat system och minst lika mycket krångel med en lång boaorm till slang att brottas med.
Jag kan tänka mig att ett hus med extremt mycket etage eller andra mer speciella planlösningar gör att en centraldammsugare blir en smidigare lösning än en vanlig dammsugare,
 
Snailman
Jag är allergisk av mig så det är en fördel med centraldammsugare med utblåset utomhus.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
HashtagPL400 skrev:
Jag har tidigare bott i två hus med centraldammsugare.
Min högst personliga åsikt är att det är en onödigt komplex lösning till ett enkelt problem. Ett dyrt och invecklat system och minst lika mycket krångel med en lång boaorm till slang att brottas med.
Jag kan tänka mig att ett hus med extremt mycket etage eller andra mer speciella planlösningar gör att en centraldammsugare blir en smidigare lösning än en vanlig dammsugare,
Då får jag kontra med att slangen är bra mycket enklare att hantera än den lilla skrikande klumpen vi hade förut. Förutom att ljudnivån är bra mycket lägre nu, slipper man dessutom blåsa omkring det minsta dammet inne i huset. Dyrt är det knappast heller, eftersom den lilla merkostnaden för installation och den mer kostsamma centralenheten lätt vägs upp av livslängd.

Men en sak är säker: rekommendationerna om få uttag håller jag inte med om. Det är ju vanligt att "man" rekommenderar ett uttag per våningsplan, vilket då ska kompenseras med längre slang. Vi har satt uttagen tätare och kan istället ha en kortare slang, tror vår slang är åtta eller nio meter och har aldrig varit några problem att hantera.

Även vid val av märke på centralenheten kan det vara värt att fundera lite extra. Husky tillverkades fram tills nyligen av Canvac, med samma delar som flera av de billigare märkena. Vem som tillverkar dem idag vet jag inte, men vårt val föll på Beam, då det vid tillfället var den som var billigast av Canvacs alla burkar. Färgen på plåtburken spelar ju mindre roll...
 
Snailman skrev:
Jag är allergisk av mig så det är en fördel med centraldammsugare med utblåset utomhus.
Har inte alla moderna dammsugare Hepa-filter idag?
 
MathiasS skrev:
Mina robotar kommer varannan torsdag och har inte haft några synpunkter på om slangen är för lång eller om jag har en vanlig dammsugare eller inte. Ej heller vill dom bo i ett garage.
Dammsugs det bara varannan torsdag hemma hos dig ?
 
Hmm, ja nästan. Det blir någon stöd-sugning då och då i vissa utrymmen men sedan vi skaffade robotar så har vi själva blivit lite bättre på att ge fasen i att skita ner också. Totalt sett har vi det MYCKET renare inomhus nu jämfört med när vi själva vispade runt med dammsugaren ett par gånger i veckan...
 
Ropia skrev:
Har inte alla moderna dammsugare Hepa-filter idag?
Precis. Vi har också allergi i familjen och planerade därför också centraldammsugare. Men det blev problem med rördragningen (man måste som sagt ha betydligt fler än ett uttag per våningsplan) och sedan vi köpt dammsugare med HEPA-filter så försvann motivationen. Det blev inte värt krånglet.

Har idag en "silent" modell av dammsugare, så den låter inte farligt heller, och är som sagt inte jobbigare att släpa omkring på än en lång slang (har erfarenhet av hus med centraldammsugare sedan innan).
 
Snailman
Ropia skrev:
Har inte alla moderna dammsugare Hepa-filter idag?
Det har de troligen, men nu har jag redan gjutit in rör i plattan för en massa uttag här och där, så det lär sättas dit en centraldammsugare vare sig den kommer att användas eller ej.:)
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.