Dottern ville ha en Rosa delfinlampa på sin födelsedag.
1385109_10152009472514026_1091513267_n.jpg
 
vem vann?
 
D09
Rolle85 skrev:
vem vann?
2 aug

Några dar till 😄👍🏼
 
Har byggt en borg till Spider-Man. Han skulle älska en studsmatta:)

image.jpg
 
Hej!

Facebook har jag inte så inget gillande från mig. Däremot har jag barn, och de ska ju sova någonstans:

CameraZOOM-20150829184912490-815a85_870x870.jpg

Steget kan fällas upp och ner...

IMG_3503-422941_870x870.jpg

...med hjälp av en gammalt motvikt...

IMG_3518-97518a_870x870.jpg

...som hänger vid dörren...

IMG_3514-16aa8b_870x870.jpg

Frihöjden under sängen är 210 cm. Jag betsade sängen med järnättika (stålull i ättiksprit), följt av ett lager linolja och slutligen några lager bivax, alls för att ge den ett 'klassiskt' utseende.

CameraZOOM-20150802174215805-5fc645_870x870.jpg

Väggarna målades med linolja med lite zink- och titanvit, bjälkarna är obehandlade.

CameraZOOM-20151018230034585-74242c_870x870.jpg

Kanske inget 'vanligt' barnrum men hon gillar det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Innan hon fick sitt eget rum delade hon våran, i början även vår säng men senare - när hon fick en lillasyster - en våning högre...

IMG_6332.JPG

IMG_6340.JPG

IMG_6337.JPG

Sängen är bygd av ytterpanel (sidorna och ben), råspont (botten), bärläkt (ben) och några grenar från en gran här i skogen (spjäll). Den oljades med linolja. Samma säng ska nu användas (stående på golvet i hennes eget rum) av lillasyster när hon en gång flyttar ur våran.

(fortfarande inget Facebook och därmed inget gillande...)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det är liten av en tradition att bygga sängar. ...även längre bort i tiden (innan hon föddes faktiskt) byggde jag en spjälsäng till mitt blivande barn...

IMG_6350.JPG

Jag visste inte om det skulle bli en pojke eller flicka, men det gör inget - alla gillar ju vikingaskepp?

IMG_6349.JPG

IMG_6348.JPG

IMG_6346.JPG

...och Facebook, det finns inte här på gården så tyvärr... inget gillande.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
...och när barn inte sover så lekar de, helst ute. En dag när jag lämnade min dotter på förskolan fanns det en sliten trehjuling vid skräpet. Sadeln hade gått sönder så dagisfröknarna tyckte den skulle skrotas, men det tyckte inte jag och jag tog hem den. Jag letade upp en ekkubbe som verkade passa och tog till yxan och dragkniven. Några timmar senare...

img_0348.jpg

Etiketten gjordes med skrivaren på vanligt vit papper och lackades på sadeln med båtlack...

img_0346.jpg

Lite senare, efter att jag målade cykeln med svart hammarlack och skruvade på sadeln...

img_0360.jpg

img_0364.jpg

img_0371.jpg

Dottern fick puttra omkring på den hemma i några veckor innan jag donerade (tillbaka) den till förskolan. 6 år senare var jag tillbaka på samma förskola med min andra dotter, och cykeln fanns kvar...

...men hör nu, det där med Facebook... det gör jag helt enkelt inte. Om Mark Zuckerberg vill titta på bilderna så får han leta upp de alldeles själva, utan min hjälp :)
 
  • Gilla
Kåben och 3 till
  • Laddar…
Lillan behövde en bokhylla då hon börjar få en hel del böcker.
Trädet är gjort i mdf med en stamm som går upp i olika vinklar, grenarna ut är hyllplanen och infästningen i väggen är dold bakom löven.
2016-01-31 10.01.51.jpg
2016-02-24 18.00.34.jpg
 
Böcker... visst, den glömde jag...

Från ett koncept i Sketchup...

bookcase-89e35d_870x870.jpg

...till en bokhylla...

IMG_3314-2779a3_870x870.jpg

...till katten?

'hemmagjorda' hyllor (limfogad furu), sammansatt med skruvöglar och rundträ i kanterna. Hyllplan i gran. Obehandlat.

Inget Facebook...
 
Hoppsan. Det blev visst riktigt sneda och vinda bilder i mitt originalinlägg. För att om möjligt visa att det är fotografen och inte lekstugebyggaren som är vindögd (trots att det förvisso är samma person..) kommer här lite fler bilder. Håll tillgodo.

Lekstuga_snett_framifrån.jpg

Lekstuga inne 1.jpg

Lekstuga inne 2.jpg

Lekstuga inne 3.jpg

Lekstuga taklucka.jpg

Lekstuga vind.jpg

Lekstuga_bakifrån.JPG

Och ja, nästa projekt är att ge tillhörande sommarstuga lite färg också... :/
 
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Byggde en prinsessäng till min prinsessa ❤️ Med PiP-studio tapet och belysning 👍🏼
 
  • image.png
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Av det som planeras till sonen i sitt krypin är bara sängen klar. Med en höggravid fru och många saker ute att göra har det andra fått stå tillbaka. Men den är mycket uppskattad. :)

image.jpg
 
Även om det inte känns som att jag byggde lekstugan helt och hållet för barnens skull så är det nog inte troligt att jag skulle byggt just en lekstuga om jag inte hade barn så jag kanske kvalificerar in i den här tävlingen ändå.

Lekstuga1.jpg

Så här ett år efter färdigställande så känns det som att barnen gillar huset även om de inte är helt överens med mig om alla färgval...

Lekstuga2.jpg

Projekttråd: https://www.byggahus.se/forum/socia...med-inspiration-fran-vart-trettiotalshus.html
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Lekstuga till brorsönderna:
Det började med att jag ville umgås mer med mina brorsöner (Vidar 3år och Viktor 1år) så i julklapp fick dem att vi skall bygga en lekstuga tillsammans.
Denna julklapp var svår att visa för barnen så jag och min sambo byggde ihop ett pepparkakshus, där vi skrev barnens namn och lekstuga. Så de bättre skulle förstå.
IMG_4613.JPG

Viktor & Vidar fick snickarbyxor och en liten verktygslåda. Så de kan hjälpa till ordentligt :)

Tanken var att det skulle vara enkelt och barnen skall vara med så mycket som möjligt att bygga därför en enklare konstruktion samt enklare material.

Vi börjar med att anlägga en liten "uteplats" i sten som den flyttbara lekstugan skall stå på.
IMG_6140.jpg
IMG_6142.jpg

Här står Vidar och sågar 2"x2" till stomen.Självklart skall han använda sin såg som han fick i julklapp..
DSC_0235.jpg

Barnen får vara med att hjälpa till med allt från att bestämma vart fönster och dörr skall vara till att såga, skruva ihop stommen.
IMG_4620.JPG

Uteplatsen färdig och stommen på plats
IMG_6151.jpg

Det är kul att hjälpa till
IMG_0285.jpg

Bygget går framåt
IMG_6193.jpg

Dax att lägga taket
IMG_6194.jpg

Taklagsfest med saft och bullar
IMG_6196.jpg

Färdigt resultat och barnen är så stolta och säger att det är dom som byggt lekstugan och vi fått hjälpa till lite.
DSC_0207.jpg
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.