Installationsskikt är väl rätt vanligt i byggsammanhang numera. Alltså att ångspärrsplasten sitter t.ex. en 45 mm regel in i vägg/tak. Men även installationsskiktet ska ju isoleras. Sätter folk någon duk eller papp för att hålla isoleringen på plats till dess att skivor/paneler är på plats? På väggar med rätt cc-mått är detta inget problem, men i tak däremot...

Jag har installationskilt i tak att hantera just nu och i ett gammalt hus är det långt ifrån standard cc-mått. Dvs isoleringen vill absolut inte hänga kvar i taket. Taket ska kläs med träpanelstak. Hur gör "folk"? Glesar alla sina tak även om det inte behövs för bärigheten skull (jag har ca cc 600 redan och takplank)? Jag vill ogärna tappa takhöjd, eftersom detta snedtak redan är ganska lågt ute vid yttervägg/takfot.
 
Ett alternativ är montera ångspärren sedan sprutisolera i efterhand via mindre hål som du sen tejpar med åldersbeständig tejp.
 
S
Slå i lite spik i sidorna på facken och dra sen snöre emellan som håller upp isoleringen.
 
Det har fått bli modellen, "sätt ett par tre varv takpanel och skjut sedan in isoleringen". Alla försök att ha isolering i taket på plats innan har fallerat, träribbor, snören mm. Antingen faller det hela ned, hänger ner eller fastnar i sponten när takpanelen ska knackas på plats. Kanske beroende på att jag har ett rätt så låglåtande tak (ca 20 grader).

13653327_924992974278510_4213831971660282868_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.