Ska sätta in en dubbel altandörr 210x140 i mitt hus. De är ett gammalt timmrat hus från tidigt 1900 tal. Öppningen kommer nära hörnet på huset och blir på långsidan.
Är de bara o såga upp eller behövs de förstärkas nått? Har läst lite olika en del säger de är bara o såga och nån säger att de måste göras svärd/gåt ??? Vet inte vad de betyder....

Mvh Anders
 
Nej det är inte bara att såga upp. Speciellt nära en knut, kolla runt i orten där du bor om det finns någon timmerman eller byggnardsvårds firma som kan komma och titta eller göra jobbet åt dig.
 
Har rivit av panelen utvändigt nu och ser att de har suttit en dörr där tidigare. Fast min blir ju bredare. Vet inte om de finnes nån timmerman i närheten. Men om ja öppnar upp den gamla så kanske man ser om de är förstärkt på nått vis innan. Kommer ju o bli 3-4 stockar kvar över öppningen åxå.

Mvh Anders
 
Jag tycker att du skall låta dörröppningen vara den storleken den är!

Kring en öppning i en timmervägg finns dels svärd som är stående plankor infällda i spår i stockändorna och dels dymlingar som är inslagna i stockarna uppifrån och ned några tiotals centimeter från öppningen.

Timmerväggar fungerar i allmänhet så att man kan såga upp hur stora öppningar man vill hur som helst men efter någon tid börjar väggen bulna eftersom den inte får stöd av något svärd och så brukar knuten börja glida utåt eftersom dymlingarna som hindrade stockarna från att glida på varandra är borttagna. Det där fortgår i sakta mak och småningom börjar någon stock krypa ur väggen.
När några olika ägare har förverkligat sina visioner och tagit bort den bärande stommen bit för bit går det inte längre att renovera huset. Många fina hus som skulle ha hållit i 200 år till har blivit fördärvade på det viset.

Jag har arbetat som timmerman och lappat ihop gamla timror så jag vet hur illa det kan gå. Dessutom har jag en ingenjörsutbildning i grunden och kan hållfasthetslära.
Senaste projektet var ett hus där någon hade förstorat alla fönsteröppningar. Då jag kom dit bars övre delen av huset på halva huslängden enbart av fönsterkarmarna och någon plankstump som var insatt som fyllning vid sidan av karmarna. Stockväggarna mellan fönstren hade kollapsat totalt och de utstickande stockarna hade någon bilat bort halva tjockleken av för att kunna sätta upp skivor invändigt.
Enda sättet att reparera var att lyfta upp övre delen av huset och timra om mellan fönstren delvis med nya stockar. Dymla och sätta in svärd. Det var mycket arbete. Bara för att någon hade känt att de ville a större fönster.

Nu har du redan en dörröppning som fyller den praktiska funktionen. Då skall du inte såga sönder mer.
 
  • Gilla
snowsoul och 1 till
  • Laddar…
Ja de lät ju inget vidare....men måste väll gå att bredda öppningen på nått sätt om man förstärker riktigt. Har ju redan köpt alrandörren åxå. Om man tar bort svärdet på båda sidor och sen sätter plank på utsidorna av öppningen på både ytter och innervägg och skruvar eller bultar ihop så kan väll inte väggen kalva. Sen fäller in en ram av plankor i själva öppningen eller gör nya svärd o sätter dit?
Är detta helt fel eller? Och är knuten på huset känsligaste stället o göra öppning vid?
Tycker inte de borde orka kalva ut är ju flera stockar kvar över öppningen åxå men....
Kom gärna med synpunkter o förslag.

Mvh Anders
 
Då du tar en öppning nära knuten så blir den andra väggen utan styrning.

Visst kan man bulta stående 5x5 som följare på insidan och utsidan med genomgående bult i avlånga hål som tillåter rörelser i timran men vi vet ju alla att det är rimfrost på bultarna invändigt när det är kallt ute. En sådan köldläcka vill man inte ha i ett boningshus om man inte är absolut tvungen. I verkstäder och liknande är det inte hela världen med några genomgående 16 mm bultar så där kan man kapa litet friare i timran.
Säkert går det att hitta på någon lösning men det blir varken enkelt eller billigt om det skall bli bra.....skulle det finnas en enkel och billig och bra lösning så skulle jag inte sitta här och leka olyckskorp.

Att sälja en bred dörr på blocket och köpa en smalare är helt klart den billigaste lösningen även om du förlorar en del pengar.
 
Vet inte om timmret rör sig så mycket längre heller då huset är över 100år gammalt. Men om jag nu absolut vill göra öppningen bredare är de bättre o ta allt på ena sidan eller lite på varje? Och bredda alltså? Sen är ju huset påreglat och tilläggsisolerat på både in och utsida och sen stående panel på de. Så de går ju att dölja om man bultar ihop.

/Anders
 
Jag skulle inte våga riskera nåt.
Heimlaga har gedigen kunskap i ämnet och jag skulle lyssna på honom och råden han ger. Jag är övertygad om att det blir minst jobb och minst bekymmer och följa dessa tips.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Självklart borde det gå att breda om du fäller in svärd eller gåt eller vad det heter. Men jag tycker verkligen du ska konsultera någon med erfarenhet av timmerhus på plats hemma hos dig.
 
Redigerat:
Hej Abel48! Vanligast på äldre hus tror jag är att man bygger en liten utbyggnad, som man sätter altandörrarna i. Då behövs inga ingrepp i byggnadens stomme. Men utbyggnaden kräver förstås grund, golv, tak och ventilation mm . Så det blir ett mycket större projekt totalt sett. Desto bättre!! MVH, PerOF
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Bara för att huset har stått i 100 år så betyder ju inte det att vikten från tak och ev ovanvåning försvinner.
Var på ett mångmiljon bygge av ett timmerhus, där hade ägaren bestämt att 2 stockar som gick tvärs över huset skulle bort, satt på var sida av ett jätteglasparti från golv till nock på ett 2 plans hus,(troligtvis av estetiska skäl) där började väggen kalva efter mindre än ett år, det löstes med tjocka U-balkar på var sida om glaset.

Det minsta du ska göra är att ta dit en duktig timmerman som får ge ett utlåtande innan du gör nåt tycker jag.

Du kan få namn till iaf 1 duktig i Dalarna om du skickar pm
 
En fråga från en nyfiken bara:
Vad är det som hindrar att man breddar öppningen och fäller in ett nytt svärd bara ?

Det enda som är risken, som jag förstått det, är att det kan finnas dymlingar som idag är infällda på lagom avstånd från den gamla öppningen, och tar man bort dessa kan konstruktionen destabiliseras.

Men det beror ju då på OM det finns sådana, och var dom sitter/hur mkt man breddar ?
Och sen torde det väl finnas andra dymlingar också på väggen, även om man kanske har svårt att veta exakt var dessa är lokaliserade - men en rejäl gåt/svärd borde väl styva upp stockväggen också isf ?

/K
 
Att bygga ut är ingen möjlighet. Halva huset är redan utbyggt sen tidigare och då byggt med vanliga reglar. Men är tyvärr inte i den delen av huset jag vill ha dörren. Tycker att de borde gå fint o bredda då de redan har varit en dörr 90cm där tidigare men nu blir de ju 140. Men sätter man plank på insidan o utsidan brevid öppningen och sätter i gängstång rakt igenom typ var 3e stock och skruvar ihop så de klämmer ihop stockarna då tror ja de ska mycket till om väggen ska kunna kalva ut. De borde ju bli starkare än svärd/gåt.
/Anders
 
abel48 skrev:
...Men sätter man plank på insidan o utsidan brevid öppningen och sätter i gängstång rakt igenom typ var 3e stock och skruvar ihop så de klämmer ihop stockarna då tror ja de ska mycket till om väggen ska kunna kalva ut. De borde ju bli starkare än svärd/gåt.
/Anders
Det blir antagligen starkt nog, men kanske inte så snyggt/energieffektivt som ett gåt/svärd? :)

/K
 
Dymlingar stabiliserar åt bägge håll (både tvärs och längs stocken), svärd stabiliserar väl nästan bara i sidled tvärs stocken och inte i stockens längsriktning? Det innebär då att om dymlingarna ryker så kanske väggen som dörren sitter i inte trillar ut, men väggen som ansluter till den i knuten tappar stödet i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.