Y
Det är hårda flag på några av magasinets dörrar, endel skrapade jag bort igår men mycket kvarstår.

Jag tog med ett flag till färgbutik och det spekulerades lite att det kanske var slamfärg blandat med linolja. Dom kunde göra ett test men orkade inte.

Frågan är om jag vågar måla över med slamfärg eller om jag ska måla med något annat?
(med lite ekonomisk hänsyn, flera stora dörrar)

DSC_1302[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1301[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av dörrarna har några brädor som inte har flag på sig, där är det säkert svart slamfärg.
DSC_1303[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M
Skrapar och borstar du dem ordentligt så är det nog inget problem.
Den mängd linolja som kan ha varit i träet är förmodligen urlakat ändå så det viktigaste är nog att borsta bort ytskiktet ordentligt.
 
Y
Mja det som sitter kvar nu sitter ganska så bra :/
 
Yrrol skrev:
Mja det som sitter kvar nu sitter ganska så bra :/
Du skulle också kunna måla den i tjärfärg. Rödtjära om du vill fortsätta med rött.
 
M
Yrrol skrev:
Mja det som sitter kvar nu sitter ganska så bra :/
Tyvärr måste du nog ner till rent trä för att kunna använda ren slamfärg.

Eller ta reda på vad det är för färg via färgbutiken om dem nu kunde det.

Slamfärg kan väl blandas med 5-8% linolja så det borde väl vara något sådant man har använt. Borde ju därför gå fint att använda samma färgtyp igen.

Anledningen till att ren slamfärg förmodligen inte kommer fungera är att linoljan förmodligen har skapat ett ytskikt som är för hårt för att slamfärgen ska få fäste.

Ytan på den första och andra bilden ser nog ut att funka fint om den borstas med mässing-/stålborste först. Högra delen av den tredje ser ut som att den har någon yta på sig. Men det är så klart svårt att bedöma enbart genom bilder.
 
Redigerat:
MultiMan
En gammal gubbe på en färgaffär tipsade mig om att ha i extra linolja i slamfärgen men samtidigt också en skvätt såpa för att förbättra emulgeringen. Jag har inte provat än själv, men låter som en bra och tåligare blandning.

Personligen använder jag alkyd (eller varför inte linoljefärg) på dörrar och annat som ska tåla större slitage.
 
Sommartorparn skrev:
Du skulle också kunna måla den i tjärfärg. Rödtjära om du vill fortsätta med rött.
Bra tips om tjärfärg i denna tråden.
https://www.byggahus.se/forum/farg-mala-tapetsera/279034-nagon-som-provat-rodtjara.html
(Kan till och med vara så att portarna har varit tjärade en gång i tiden)
Fråga hos tillverkaren om det funkar att måla ovanpå de färgflagor som är kvar!

Annars är ju linoljefärgsmålning ett alternativ. Det är inte dyrt, men en hel del merjobb att stryka ut jämfört med slamfärg o tjärning. Har du många portar så blir det en del jobb.... Å andra sidan håller det längre....

Vad är det för slö färgaffär som vägrar testa dina flagor!?
 
Claes Sörmland
Jag hade geggat svart roslagsmahogny på dem, dvs dalbränd tjära + svart linoljefärg (kimrök el. järnoxidsvart) + terpentin. En riktigt smetig smörja som geggar fast på det mesta och konserverar portarna.
 
Y
När jag köpte färgen så nämnde jag tjära men han svarade något negativt om det.

Han tyckte "alco modern oljefärg, täckfärg trä" var bättre för mina vita ramar med lite röd slamfärgspill på. För denna färgen band ihop allt som bäst. Bara att det var mycket dyrare.

Funderar lite på att byta in mina svarta slamfärgburkar mot svarta "moderna oljefärger"
 
('Moderna färghandlare' har oftast något negativt att säga om traditionella färger, så det är inte förvånande....)

Eftersom träet är gammalt och uttorkat skulle jag hellre ta linoljefärg än 'moderna oljefärger'. Tränger in bättre o fyller ut sprickor. Vad gäller antal strykningar blir det samma sak, dock måste du jobba lite mer med penseln om du stryker linoljefärg.....
 
Jag tror, för Ts skull, att alla tankar på linoljefärg är en dålig idé. Det är ju mer än en tråd där Ts beklagat sig över hur tråkigt han tycker det är att måla och letar efter andra sätt att förkorta pinan.

Sorry Yrrol men jag tror verkligen inte att linoljefärg är något för dig. ;)
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vanlig hederlig trätjära. Ju sämre/billigare kvalitet desto svartare blir det.

Roslagsmahogny är också utmärkt.

Roslagsmahogny ska inte smeta som ren tjära kan göra. Dock efter att nyligen ha målat med rödtjära kan jag konstatera att alla partier jag tagit på känns helt torra. Kan ev bero på att jag inte lagt på så tjockt med tjära än.

Tjära och roslagsmahogny är liksom slamfärg de absolut enklaste att måla med. Bara att måla. Om man inte vill och inte kräver ett "köksluckeblankt/slätt" resultat av färg på gamla träbyggnader utomhus så är det perfekt.
Ommålning är lika enkelt. Bara att slabba upp ett nytt lager. Ingen avborstning eller rengöring behövs, om inte fasaden/dörren är något alldeles ohemult nedgrisad av lera o dyl.
 
Y
Ja, det ska vara lätt, bli svart och inte ruinera mig. :)

Min far hade en stor burk "portfärg" men jag slängde den. Förvånad att det inte finns något liknande idag.



Jag målade röd slamfärg på den vita färgen vilket sades inte skulle bita.. men det bet, vilket inte var tanken egentligen... Funderar på testa måla svart slamfärg ovanpå dom flagen och se vad som händer.


Antal råd:
* tjära
** linolja
* akryd
* roslagsmahogny
 
Redigerat:
M
Har man aldrig provat har man aldrig misslyckats & ingen kommer ihåg en fegis ;)
 
Y
Fast... Det kan ju inte vara speciellt roligt att öppna dörrar målade med slamfärg och få färg på händerna hela tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.