PVC för min del.. Underhållsfritt, lite risky med att om fönstret går sönder är det svårbytt, men vill köra det ändå! ;)
 
Vet inte om mitt svar kom med, men letar alltså efter PVC-fönster! ;)
 
Snailman
PVC ja,
 
Varför öppnas de flesta pvc fönster inåt?
Tror jag bara hittat en leverantör som säljer fönster som öppnas utåt.
 
ausgang verboten skrev:
Varför öppnas de flesta pvc fönster inåt?
Tror jag bara hittat en leverantör som säljer fönster som öppnas utåt.
Det är det vanliga utförandet nere i Europa.
Och det är ju därifrån kompositfönstren kommer.
Det är ingen svensk uppfinning.

(Jag har inåtgående träfönster. Från Polen :) )

PS
Men varför är de inåtgående egentligen?
Min gissning: I syd- och Mellaneuropa, och särskilt runt Medelhavet, har man ofta yttre fönsterluckor i trä för att kunna stänga ute middagshettan och -ljuset under siestan :)
Och då funkar det inte med utåtgående fönster, de måste helt enkelt öppnas inåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alpha1 och 2 till
  • Laddar…
magnus.andersson skrev:
Jag har precis beställt nya fönster,

5 st 2050 x 1300 mm - dreih-kipp
2 st 1050 x 1300 mm - fasta
3 st 690x690 mm frostade - dreih-kipp
1 st 800 x 2100 mm - fast
2 st altandörrar, helglas, säkerhetsglas.

Fönstrena går på ca 55 000 inkl moms och arbetet för ca 29 000 kr (efter root)
Har fått ett fast pris på *allt*, inkl fönstersmygar i mdf - lackas av leverantören, lackade lister på insidan, fönsterbleck och fönsterfoder på utsidan.

Letade först på billiga polska fönster, men insåg snart att jag inte skulle orka / ha kunskapen om att montera fönstrena, så det får bli ett proffs som gör det. Fönstrena känns riktigt bra, snygg profil etc.

Runt den 17:e Augusti ska fönstrena komma och installationen beräknas ta ca 5 dagar, då är även kakling av fönstersmygen i badrummet inräknat.

Inlägget ovan skrev jag för snart 4 år sedan. Tyvärr har jag glömt bort mitt lösenord och e-postadressen jag använde vid registreringen har jag inte längre tillgång till. Så nytt alias - men samma fönster. :)

Tänkte ge en liten sammanfattning så här 4-år senare som ägare av PVC-fönster, om någon är intresserad.
Vi hade 2-glas fönster från 70-talet och vi märker en stor skillnad nu, både på inomhusklimatet och elräkningen. Vi har halverat antalet kWh/år jämfört med de tidigare ägarnas förbrukning. Då har vi även installerat en luftvärmepump och braskamin. Så besparingen är ju självklart inte bara fönstrens förtjänst. Den största vinsten är att inomhusklimatet blivit så mycket bättre då vi slipper kallraset vi hade problem med tidigare.

Någon tyckte att vår installationskostnad var för hög. Vi hade ett fastpris på 29 000 kr efter rot-avdraget.
Så här i efterhand tycker jag inte att vi betalade för mycket. Installationen tog längre tid än de 5 dagar de hade räknat med från början. Största boven var att de gamla fönstren hade ruttnat i karmarna - så vi hade fått fuktskador under vissa av fönstren. Snickarna som bytte fönstren bytte ut allt det skadade virket. Den enda kostnaden som tillkom för mig var materialkostnaden på reglar.

Det som imponerade på mig var att det alltid var rent och snyggt när de avslutade dagens arbete. Allt spillvirke, spikar etc var undanstädat från tomten. Golvet var både damsuget och våttorkat. Varje dag. De ställde ett täckt-släp på tomten som de fyllde med byggsoparna. Snickeriarbetet på insidan vart mycket bra med lister etc.

Grannarna monterade fönster samtidigt som oss. Deras tomt såg ut som ett bombat-skithus med byggsopor och cigarettfimpar utspridda på hela tomten under hela tiden bytet tog. Med småbarn som var hemma är servicen med städningen något jag uppskattade mycket.

En glaskassett fick en stor spricka när jag råkade ställa den varma gasolgrillen för nära väggen. Jag beställde en ny kassett av samma firma som jag köpte fönstren utav och de kom och bytte den inom två veckor.

Det enda problemet jag haft under de här fyra åren är att ett av handtagen strulat lite.
När man vrider på handaget så finns det ett par olika "klick" / lägen man kan ställa handaget i för att öppna vädringsfunktionen - vinkla fönstret inåt - eller öppna det helt. I våras märkte jag att ett av handtagen i ett rum vi sällan använder saknade "klicken" det gick fortfarande att använda det som tänkt och de olika lägena fungerade.
Jag frågade firman om detta och de kom ut igår och bytte ut handtaget utan kostnad. Att få den servicen fyra år efter att man köpt något tycker jag var bra service.

Fönsterramarna har blivit lite skitiga och solkiga på utsidan där regn och sol legat på. Men i våras tog jag en svamp med lite såpavatten och fick bort allt. Efter rengöringen ser de fortfarande nya ut.

I början bar jag lite orolig att köpa PVC-fönster. Dels efter alla olika inlägg man läst om här på byggahus.se om folk som blivit lurade - fått dålig service etc. Så här fyra år senare med en mängd olika renoveringsprojekt i bagaget så är faktiskt fönsterbytet det som fungerat bäst.
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
Visst funkar plast bra men utseendet, jag vägrar säga att det ser bra ut....
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Här tar jag upp utsende. har alla pvc bredd karm/båge? på fönster känske syns inte så mycket men såg att altandörr blir väldigt lite glas yta!! så frågan är vad är minsta bredden då?
 
Någon som handlat ifrån vänerfönster och kan rekommendera dem? Eller om man ska beställa direkt från polen vad ska man ta då? Dobroplast?
 
magnus-a skrev:
Tänkte ge en liten sammanfattning så här 4-år senare som ägare av PVC-fönster, om någon är intresserad.
Jag är intresserad! Tack för att du tog dig tid att skriva en sammanfattning!

Om jag förstår det rätt så är det företaget som idag heter Regent Fönster (http://regentfonster.se/) som levererat, och installerat, dina fönster. Stämmer det?
 
Någon som vet vilken typ av fönster vänerfönster säljer? Drutex,aluplast eller något annat?

Hur ser ni på 2 glas pvc vs 3 glas.

Bor i Örnsköldsvik, är det värt att gå på 3 glas? Har 2 glas kopplade fönster nu. Huset byggt 1965 och är en tegelvilla
 
Skickat en offert förfrågan till en firma som heter szachmat nu, 10 fönster varav 6 st öppningsbara och 4 fasta och 3 altandörrar
 
Snailman
Alva10 skrev:
Skickat en offert förfrågan till en firma som heter szachmat nu, 10 fönster varav 6 st öppningsbara och 4 fasta och 3 altandörrar
De hänvisade mig till Laganfönster för nåt år sen eller två, när jag kontaktade dem.
 
Har marknaden förändrats mycket på senaste tre åren?
Jag beställde mina PVC fönster från "svensk" firma (Rehau) eftersom det då var sjukt rörigt med de utländska leverantörerna tyckte jag. Ofta fick jag svar på polska trots att de sålde i Sverige eller så fick jag fraktpris till Schweiz istället för Sverige...
Behöver ett par nya fönster och nu tyckte jag min tidigare leverantör tog rövarpriser så jag tänkte titta efter något annat...

Och öppningsbart innåt med "vipp/kipp" är ju suveränt för vädring. Fungerar även i hällregn!
 
Var köper man idag de billigaste pvc-fönsterna? Är på jakt efter två fönster och två utåtgående fönsterdörrar. Ska vara till en stuga på 30 kvm så det behöver inte vara något märkvärdigt, utan priset är ganska avgörande. Nån som har några förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.