Hej
Jag har beställt ett Sundance Edison som jag skall ställa direkt på ett trädäck. Frågan är om jag skall isolera något under trädäcket eller mellan trädäcket och spat? Är det lönt?
 
Isåfall mellan badet och trädäcket.

Är trädäcket dimensionerat för badet? Annars måste du förstärka det.
 
Trädäcket är nog inga problem. Bygger med ordentliga reglar och 60cc direkt på marken. Normalt dimensionerad trall skall klara ett vad jag förstått, detta då vikten fördelas ut på en stor yta. (Det har jag iallafall läst både här och på poolforum.se)

Frågan dock är om det är lönt att isolera något mellan trall och spabad? Poolkungen sa själva att skillnaden borde bli ytterst marginell. Kollar man hur andra gjort så verkar dessutom de flesta ställa badet direkt på trallen. Jag vill dock gärna höra från flera experter :).
 
Vad är det för spa?
 
Ett Sundance Edison (som jag skrev i första inlägget ;-))
 
Ja men jag frågade vad det är för spa, inte vad det heter. För är det ett upplåsbart sparad så kan du ha det på trädäcket men är det ett riktigt isolerat spabad på 2*2 meter som väger 2-3 ton så kan du inte ställa det där.
 
Det är ett stort tungt spa, helt riktigt. Hur skall man bygga då? Måste det vara tätare mellan reglarna? Har läst att en vanlig dimensionerad altan skall klara detta, har även läst om folk som klarat det utan problem. Men det kanske inte stämmer då?
 
En annan fundering, är det nödvändigt att använda rostfri trallskruv på trallen närmast utespat?
 
Finns det nån anledning att låta bli? Ej rostfritt utomhus låter som en dålig idé.

Vad har du för anledning att inte isolera? Spara ett par hundralappar?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad gäller trallskruv brukar man ju bara köra rostfritt vid bryggor, nära havet etc. Jag har tex hittills kört med Essve torpedo max på altanen, den är ju inte rostfri, men håller ändå C4. Duger den till ett spa?

Anledningen till att jag frågar om isoleringen är att jag inte hittat nån info om det och nästan alla verkar ställa sitt spa direkt på tralldäcket. Jag är bara nyfiken och undrar.
 
Ska du bygga trädäcket eller finns det redan? Använder du trädgårdsplattor som plintar?
 
Ett uppblåsbart spa för 4-6 pers kommer väga fullt säkert minst 1,5 ton.
 
I detta fallet kommer spat att väga som mest ca 2 ton.

Jag har inte byggt trädäcket ännu och jag har tänkt använda plattor som plintar under regelverket. Min fundering är hur jag skall dimensionera reglarna. Har fått bud på allt från 30cc till 60cc.

Som det ser ut nu kommer jag nog köra på 30 cc, det måste väl räcka?
 
Redigerat:
Tror även cc60 räcker men kör rejäla reglar. Men är du osäker är det väl bara att köra cc30!
 
Jag kör 30cc med 145x45 reglar, det torde väl räcka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.