Jag kollar på mindre trimmers som komplement till min Biltema bensindrivna röjsåg. Den är så stor och bökig att släpa fram om man vara vill trimma lite gräs runt stödmurarna och trädgårdslandet osv...

Jag har tänkt jag ska satsa på en Stihl denna gång, har börjat uppskatta kvalité över saker som Biltema lite mera.... Men vilken storleksklass? Då har jag hittat deras FSE serie. Här i Finland verkar vi sakna FSE 71an men 31,52 & 81 finns tillgängliga.

Eftersom jag har en bensindriven röjsåg så tror jag 81an kan gå bort, 71an hade varit intressant men den finns inte, 31an känns spontant lite för liten, så jag lutar just nu mot 52an.

Finns här någon med FSE 52an eller annan modell av FSE trimmer?

Info

31
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Grästrimmer-och-röjsåg/Eltrimmer/21796-1583/FSE-31.aspx

52
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Grästrimmer-och-röjsåg/Eltrimmer/22574-1583/FSE-52.aspx

81
http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Grästrimmer-och-röjsåg/Eltrimmer/21800-1583/FSE-81.aspx
 
Jag har en FSE71 till att just trimma kanter innan jag tar fram gräsklipparen. Till diken och annat har jag en FS130.

81 är ju rätt lik, väger ett kilo mer och med starkare motor. För kanttrimning har jag aldrig upplevt 71an som svag, tvärtom. Mer kraft än vad som behövs för kanterna och någon större maskin har jag aldrig tänkt att jag behöver.

Innan du ger dig på maskinerna med motorn längst fram, provkör och testa hur du upplever balansen i dessa.

FSE-maskinernas svaghet är den långa svarta sladden som alltid hänger efter, jag funderar allvarligt på att uppgradera till batterinmaskiner, men det är en rejäl investering i batterier, laddare och maskiner innan man är där, speciellt som att sladdmaskinerna nästan är fånigt billiga.

Ta en titt på de allra minsta nya batterimaskinerna, där kanske priset ändå blir ok?
 
Jag har något emot batterier själv så jag hade kollat på sladdmaskiner... Jag vill hålla mig borta från batterier så länge det går.
 
Så mycket enklare i såfall, eftersom maskinerna blir billigare....:)

För egen del har jag tyckt att jag nog ska kunna leva med en sladd dom gånger jag använder maskinerna, men jag konstaterar ändå att det är ett irritationsmoment och att jag ibland avstår för att det är jobbigt att ta fram kabelvinda + ytterligare 20m sladd. Men, initiala investeringen fortsätter att avskräcka mig lite....
 
Varför inte en mindre och enklare maskin när du nu har en "riktig"? Jag har en HQ röjare med trimmerhuvud men det mesta kör jag med en liten Ryobi batterimaskin. Den är inne på 4:e året och tuffar på. Det är ca 15-20min gång på det lilla 1,5Ah batteriet som följer med men det är inga problem att hinna runt hus och murar på den tiden. Plus också för automatisk trådmatning som funkar! Ca 1000-1200kr får du en sådan för med batteri och laddare.

Grannen har en Makita trimmer som han är mycket nöjd med. Den tar 1830 batterierna så har du redan LXT maskiner kan den vara ett alternativ. Ca 1100kr kostar en naken sådan.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Som det nu råkar sig har jag LXT maskiner, enda gången jag tyckt batterier lönar sig, för dom används så ofta.
 
Mina föräldrar har en Bosch batteridriven sen några år. Sjukt smidigt speciellt om man väljer samma batteri som skruvdragaren. Används bara till gräskanter dock.

Som jag ser det är det batteri eller bensin som gäller och det är ganska skönt när det är tyst.
Min erfarenhet är att om det är besvärligt (t.ex. Dra fram sladden) så drar man sig för att göra jobbet.
 
Jag har en Makita DUR181 som jag kör på BL1840 LXT batterier. Fungerar bra till min tomt på knappa 800 m^2.

Numera finns det däremot en lite kraftigare variant som heter DUR182 med borstlös motor. Hade hellre satsat på den idag. Dessutom kändes den mycket bättre balanserad när jag klämde på den på Bauhaus för några veckor sedan.
 
Den är cirka 2000:- här i Finland, dubbelt mera än 181an, för dyrt för min plånbok
 
Blev en DUR181 igår, den funkar bra och jag är riktigt nöjd med den, gör precis det den ska. Provade en Ryobi också men inte alls samma balans.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Har Makita Dur181 någon typ av skydd för att köra nära kanter utan att slå sönder tråden mot dem?
 
Det finns en liten metallbygel man kan dra ut, fungerar men jag använder den sällan.
 
Ok. Funderade på att köpa Ryobin som har en skyddande bygel då det kändes ganska viktigt för mig. Men då har alltså Makitan samma funktion 👍🏼
 
DUR181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden ovan syns bygeln, jag är nästan 100% säker på att den är utdragbar ett par cm. Kan dubbelkolla ikväll när jag kommer hem om ingen annan hinner före.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.