Håller själv med ett likadant projekt på våran 30kvm källare, men har gjort bort det värsta, jag är inte avis på dig! :)
 
Och jag ska erkänna att jag är lite avis på dig, ifall du fått ut alla massor.
Det är bra trist.
Vad kör ni på för golvkonstruktion?

Men imorgon kommer han som ev ska gjuta golvet och kikar lite. Hoppas priset håller sig på en bra nivå.
7cm eps och 30mm flyt är planen som det ser ut.
 
Jag grävde ur och sänkte golvet så mycket det gick. Jag har 100mm isodrän och 100mm cellplast och på det platta med ingjuten golvvärme.
Har lagt in klinker i pannrum och förrådsrum så kvar är ytskikt i tvättstuga/relax.
Tyvärr var inte grundmuren så djup men det blev ändå drygt 210cm takhöjd.

Vi gjöt själva, allt blandades i planblandare och bars ner i murarhinkar. Skönt att ha allt det bakom sig :)
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Åhh så pass. Hur lång tid tog det att gjuta?
Vi tänker pumpa ner det som skall ner i källaren.

Vi är i samma situation och hamnar också på 210cm i takhöjd, så vi är väldigt mån att hålla ner konstruktionshöjden.
Har du några inspirerande bilder?
 
Jag har gjort en golvsänkning med 50 cm i en källare och gjutit under grundmuren. grävde ur 90cm golvkonstruktionen jag valde var markseparationsduk...leca som avjämning till 100 sedan 2x100 eps och 100 betong med ingjuten golvvärme...

en erfarenhet jag gjort är att de undergjutningar som inte hålls varma året runt transporterar fukt sommartid så därför måste golv värmen gå året runt... och grund muren kan inte ha inklädnad utan avluftning vilket inte är ett problem alls nu när vi är medvetna om fuktransporten..

Du kan alltså hamna i min situation i dina bärande källarväggar vilket gör att du kommer se fukt om du stänger av golvvärmen...därför kan det vara en finess att lägga ner värme elkabel med tempsensor så att du sommartid håller värmen på lägsta möjliga och att du inte använder täta matrial eller organiska golv samt luftar
Det är inget problem alls om du kör värmen året runt i golvet!
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Älskar dessa trådar! Saknar källare något grymt! Bara att kämpa på och ladda upp mycket bilder!
 
Vi gjöt allt på en helg, delade upp det i två omgångar. Hade en utvändig källartrappa vi bar ner / upp allt genom för att slippa gå genom huset. Den är igenmurad nu samt att jag dränerade källaren efter det att jag gjutit golven där nere, så det sitter isodrän även på utsidan nu.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Största anledningen till att bila bort golvet var för att byta avlopp, det gamla avloppet gav ett stopp ungefär varannan vecka vilket är lite för ofta...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Markduk under isodränet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjutning


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinker i pannrum, första gången jag provat lägga men det gick fint.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klinker i "hallen" i källaren.


Det går sakta framåt, tar källaren då och då mellan andra projekt men den ska slutföras nu innan vintern.
Finns mer bilder men ska inte kladda ner din tråd för mycket!
 
  • Gilla
Jotsat och 6 till
  • Laddar…
Det där ser precis ut som vår källare (y) iaf under arbetet

Idag kom det tre paket med golvvärme-saker
Tyvärr så beställde jag några fel kopplingar, så de går i retur. Hållaren till fördelaren var helt sne så jag ska ringa de imorgon och höra hur de löser det.

Blev en hel del gjort idag, bilade fram röret i snickarboden som ska bytas, tog även upp golvet där golvbrunnen ska monteras. Känns bättre med en golvbrunn vid värmepumpen än att få torka upp allt själv.
Köpte även lite avloppsdelar för att ha hemma. Tanken var att ifall jag bilar av nåt avloppsrör så finns alla saker på plats för att göra ett akut byte, även om det inte är optimalt.
Hann med två lass med lera till ÅVC. Tror de börjar känna igen bilen snart.
Är det någon som behöver lite fyllmaterial så är det bara att komma och hämta :cool:
 
  • Gilla
Othahaiti
  • Laddar…
fgo skrev:
Det där ser precis ut som vår källare (y) iaf under arbetet

Idag kom det tre paket med golvvärme-saker
Tyvärr så beställde jag några fel kopplingar, så de går i retur. Hållaren till fördelaren var helt sne så jag ska ringa de imorgon och höra hur de löser det.

Blev en hel del gjort idag, bilade fram röret i snickarboden som ska bytas, tog även upp golvet där golvbrunnen ska monteras. Känns bättre med en golvbrunn vid värmepumpen än att få torka upp allt själv.
Köpte även lite avloppsdelar för att ha hemma. Tanken var att ifall jag bilar av nåt avloppsrör så finns alla saker på plats för att göra ett akut byte, även om det inte är optimalt.
Hann med två lass med lera till ÅVC. Tror de börjar känna igen bilen snart.
Är det någon som behöver lite fyllmaterial så är det bara att komma och hämta :cool:
Vet hur de känns att bli igenkänd på ÅVC. Rev och slängde en hel ladugård (gick tyvärr inte rädda). Bil och släpkärra i princip varje tisdag, torsdag och söndag i 5 månader.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Jag ska ta en bild på avloppsdragningen som ligger i huset just nu.
Nu vet jag varför vi får stopp i köket var och varannan dag.
Säkervatten fanns nog inte på 30-talet
 
Idag kom det ett skyfall över falun och tyvärr i min källare, där jag grävt upp.
5cm vatten där vi grävt ut, så jag ska hålla lite koll på ifall det sjunker undan. Annars blir det att pumpa bort skiten.
Blev lite less hur som helst.
 
fgo skrev:
Idag kom det ett skyfall över falun och tyvärr i min källare, där jag grävt upp.
5cm vatten där vi grävt ut, så jag ska hålla lite koll på ifall det sjunker undan. Annars blir det att pumpa bort skiten.
Blev lite less hur som helst.
Usch, ogilla på den!
Jag är less pga dräneringsbrunnen till poolgropen som flöt upp, var ut och pumpade det tomt nu på kvällen, ska se om det får att använda en handoljepump till de sista imorgon.. verkar ju regnat klart här nu för ett tag.
Men! det är ändå inget mot att ha vattnet i källaren, även om den är urbilad.
 
Men vi har ju båda nåt att se fram emot när allt är klart (y)
Håller tummarna att det har sjunkit undan tills imorgon. Någon fördel ska man väl ha för att bo i en backe
 
Allt vatten hade runnit undan när jag var ner i morse. Tipp topp!
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Tydligen tittade jag inte tillräckligt noggrant, det ligger ca 1cm vatten kvar i ena rummet.
Huset ska vara dränerat under 2007, så antagligen ligger dräneringen 5cm högre än vad jag grävt.
Så planen är att lyfta in 1,5kbm grus innan isodärnen läggs på plats.
Vill inte gärna chansa. Någon annan som råkat ut för samma problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.