Microkatten
DennisCA skrev:
Brukar inte sånadära fogar som i videon limmas också, dvs man kör med båda metoderna.
Det tror jag nog att så är fallet, verkar som pluggar idag ofta är där för estetiska orsaker. Men jag är ju ingen expert...

Såg förresten en intressant kommentar på Youtube till Sellers video:

"This bloke really knows how to use his tools and total respect to him bu....ut I can't help thinking he has really made a big performance out of something simple. English joiners use round dowels for their M&Ts, but in a lot of Europe the joiners always use square pegs. It isn't a fancy technique, it's done on any old bit of M&T or panel and frame work. The technique is to saw (or cleeve) square pegs the same width as the round hole or a touch thicker, give them a slight taper and round the forward end then just drive them in with a hammer so they sit diagonally to the grain. a little practice will give you a good tight fit. Then saw off the extra length and finish with a chisel to a raised diamond. It's quick and simple, unlike what you see above."

En till synes enkel sak som att köra en plugg i ett hål har sina nördiga detaljer...
 
Den stora fördelen med pluggade bågar är att de är mycket lättare att renovera och reparera. Då skall det inte vara något lim i fogarna.
Försök byta nederbåge i en limmad fönsterbåge så får du se att det är ett helsikes arbete.

Moderna masstillverkade fönster är alltid limmade utan pluggar men om man tillverkar små serier och någon vill betala för de minuter extratid som det tar per båge så är pluggade hörn utan lim absolut bäst. I alla fall på ytterbågar som inte är alldeles för stora.
 
Microkatten skrev:
Det tror jag nog att så är fallet, verkar som pluggar idag ofta är där för estetiska orsaker. Men jag är ju ingen expert...

Såg förresten en intressant kommentar på Youtube till Sellers video:

"This bloke really knows how to use his tools and total respect to him bu....ut I can't help thinking he has really made a big performance out of something simple. English joiners use round dowels for their M&Ts, but in a lot of Europe the joiners always use square pegs. It isn't a fancy technique, it's done on any old bit of M&T or panel and frame work. The technique is to saw (or cleeve) square pegs the same width as the round hole or a touch thicker, give them a slight taper and round the forward end then just drive them in with a hammer so they sit diagonally to the grain. a little practice will give you a good tight fit. Then saw off the extra length and finish with a chisel to a raised diamond. It's quick and simple, unlike what you see above."

En till synes enkel sak som att köra en plugg i ett hål har sina nördiga detaljer...
Håller helt med den som skriver, jag bankar också in och sågar i efterhand.
 
heimlaga skrev:
Den stora fördelen med pluggade bågar är att de är mycket lättare att renovera och reparera. Då skall det inte vara något lim i fogarna.
Försök byta nederbåge i en limmad fönsterbåge så får du se att det är ett helsikes arbete.

Moderna masstillverkade fönster är alltid limmade utan pluggar men om man tillverkar små serier och någon vill betala för de minuter extratid som det tar per båge så är pluggade hörn utan lim absolut bäst. I alla fall på ytterbågar som inte är alldeles för stora.
Detta är ju inte riktigt hela sanningen. Att byta bottenstycke i en limmad båge förekommer en hel del på detta snickeri, ett antal glasmästare och några byggare som lämnar alla sina bågar här. I grunden finns det två varianter - antingen är understycket ruttet på utsidan och fogarna är i bra skick, dvs limmet håller. Eller så har limmet släppt (antingen pga träet runtomkring har ruttnat bort eller pga att det är gamla bågar limmat med sämre lim än idag). I fall A spänner vi upp i sinkmaskinen och fräserbort dåligt trä, i vinkel uppåt för vattenavrinningen och fäller i nytt trä. I fall B är understycket lätt att knacka ut och nytillverka. Då behövs det ofta laskas i trä på nedandelen av sidostyckena, sträcker sig denna del inte upp till bärgångjärn/koppelgångjärn och det ej finns spanjolett så kan det vara lönt att utföra denna operation, annars brukar det vara en bättre lösning att tillverka en nya båge. Det som kan vara segast när limmet har släppt är att få loss en eventuell "stjärnspik" som är i alu och brukar sitta bra och inte vara upprostad. Invändiga hörnjärn kan också vara sega, de är oftast rejält rostiga på baksidan med spårskruvar som sitter hårt.

Att pluggade bågar är bättre än limmade är en alldeles för svepande generalisering som oftast dessutom är helt fel. Med ett modernt tvåkomponent D4-lim får man en starkare båge, med mindre spänningar och anläggningsytorna mellan träbitarna blir helt uppfylld av lim och försluten - vilket hindrar att vatten kan tränga sig in. Bara för att saker är gamla är de inte nödvändigtvis bättre.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Jag undviker att ge mig in i diskussionen om pluggat vs limmat, utan konstaterar bara att i mitt fall blir det pluggat, utan lim. ;)

Nu har jag prov-pluggat några skräpbitar i samma tjocklek som bågen.

Jag borrade först ett 4 millimeters hål i skräpbiten, och påmindes om att lägga en träbit under så att det inte blir flisning på undersidan.

Sedan "slicade" jag ut i bordssågen (med en tanke riktad till Daniel som övertygade mig om behovet av en bordssåg...) en tunn bit från ett stycke

Båge2-pluggsågning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


samt körde "slicen" i sågen igen för att få en lämplig kvadratisk pinne. Efter lite testande verkade en dimension några tiondelar större än hålet fungera bra

Båge2-pluggdimension.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man har för stor dimension på pluggen och/eller dåligt virke (eller dålig teknik...) kan resultatet bli så här

Båge2-pluggmisslyckande.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att forma pluggen testade jag först att använda pluggformaren. Den fungerade alldeles utmärkt, men hade gärna velat ha någon tiondel till på diametern för en tät passning i hålet. Jag använde därför inte den mer.

Genom att fördröja att kapa pluggen till lämplig längd förenklades momentet att forma pluggen. För att få en referens markerade jag pluggens slutliga längd (eftersom pluggen kommer att sticka ut på undersidan när man bankat i pluggen markerar strecket dock inte slutet på pluggens ena ända)

Båge2-pluggreferenslängd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ett stämjärn - tycker det ger bättre kontroll än en kniv - täljdes pluggen

Båge2-pluggtäljning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


till ett lämpligt format. I ena änden rund med en dimension något mindre än hålet - för att få en bra start när man bankar i pluggen - och i andra änden behålls den kvadratiska formen

Båge2-pluggformat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pluggen kapas en bit ovanför referensstrecket och bankas med en klubba in i stycket

Båge2-pluggnyinpluggad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen sågas de uppstickade delarna av med en flush cut-såg. För att undvika flisning sågas pluggen från två håll, in mot mitten

Båge2-pluggflushcut.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev resultatet av två pluggningar, från den "runda sidan"

Båge2-pluggningrundasidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och från den "kvadratiska sidan"

Båge2-pluggningkvadratiskasidan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis skall pluggarna i skarpt läge vara snyggt vridna efter varandra. Tyckte pluggandet gick förvånansvärt bra, och stämde bra med Heimlagas rekommenderade procedur! Nu är jag konfident (nåja...) i pluggandets konst!

Nästa - och sista? - övningsmoment är infällning av gångjärn samt koppelhake!
 
Redigerat:
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Har du gjort fönstret i gran ? Rekommenderat är egentligen kvistren furu .. Kärnfuru... Ett tipps innan du gör fler fönster . Gran rör sig mer än furu , furu är mer formstabilt. Att rikta och plana det virket man ska göra fönster av är det bästa och man ska använda väl valda delar. Eftersom det är så mycket jobb.
 
Om du bara pluggar och inte limmar använd då plugg av en .
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Microkatten
cc80 skrev:
Har du gjort fönstret i gran ? Rekommenderat är egentligen kvistren furu .. Kärnfuru... Ett tipps innan du gör fler fönster . Gran rör sig mer än furu , furu är mer formstabilt. Att rikta och plana det virket man ska göra fönster av är det bästa och man ska använda väl valda delar. Eftersom det är så mycket jobb.
Det är inte gran utan furu. Dock ej kärnvirke, eftersom jag inte vill slösa fint virke på mina övningar, som tråden hittills har handlat om. De riktiga fönstrena blir givetvis av kärnvirke

cc80 skrev:
Om du bara pluggar och inte limmar använd då plugg av en .
Den har jag inte hört innan. Varför skall man använda pluggar av en och inte kärnvirke av fur?
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
En händer inget med står sig grymt länge
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Vi gör samtiga fönster själva. Sambon är utbildad möbel och inredningssnickare så han har mycket kunskap som en annan inte har en susning om så jag skriver det han berättar ☺️Men fönstrens vi gör är kopplade 2 luftsfönster med en spröjsen kittade i ytterbågen. Och så är innerfönstret kasett.
 
Var så man gjorde förr. Virket såg ut som gran var därför jag fråga.
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förr då de byggde båtar och skulle häla ihop någonting så täljde de alltid hälarna av en....... men jag provade en gång att plugga fönster med en och det sket sig. Enpluggarna var för hårda så de kilade isär virket runtomkring i stället för att bita fast.

Å andra sidan....... om du cc80 har fått det att fungera så gjorde jag antagligen någonting fel.
 
  • Gilla
matsfaxer1
  • Laddar…
Våra är ej pluggade utan limmade
 
Vi limmar våra fönster 😎 men har många fina saker som är handgjorda hemma bland annat detta
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.