bygga_bo skrev:
Rätt, du hittar den på [länk].
Jag kanske har missat något men jag hamnade hos en operatör som kallar sig OpenVPN och som kommer att mäta min trafik och som jag inte vet ett dugg om vilka villkor som kommer att droppa in så småningom. Vad gjorde jag för fel?
Vill direktkommunicera med min RPI
 
Makalöst kul det här! Det första prylen jag installerade var en dimmer placerad i badrummet på övre plan. Med RPi:n på nedre plan var mottagningen i princip alltid för dålig, så jag fick nöja mig med "vetskapen om att det funkade". När jag fick tummen ur och installerade 2-reläsbrytaren i hallen maskade den helt plötsligt in badrumsdimmern i nätet, (vilket jag iof. redan hade räknat med).

Har nu lagt in lite timers på utomhusbelysningen och ett event för hallbelysningen baserat på rörelse och lux.

Härnäst tror jag det blir lite rullgardinsmotorer från m.nu. Funderar på att montera en i TV-rummet, och köra den enligt; TV på samt Lux > XXX = rullgardin ner.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Flugbuljong skrev:
Makalöst kul det här! Det första prylen jag installerade var en dimmer placerad i badrummet på övre plan. Med RPi:n på nedre plan var mottagningen i princip alltid för dålig, så jag fick nöja mig med "vetskapen om att det funkade". När jag fick tummen ur och installerade 2-reläsbrytaren i hallen maskade den helt plötsligt in badrumsdimmern i nätet, (vilket jag iof. redan hade räknat med).

Har nu lagt in lite timers på utomhusbelysningen och ett event för hallbelysningen baserat på rörelse och lux.

Härnäst tror jag det blir lite rullgardinsmotorer från m.nu. Funderar på att montera en i TV-rummet, och köra den enligt; TV på samt Lux > XXX = rullgardin ner.
Ja, det handlar en hel del om att bygga i "rätt ordning". :) När det blir tillräckligt många enheter är det ytterst sällan det blir kommunikationsproblem. Men jag har lärt mig att det aldrig skadar att "Kurera nätverket" ibland så länge man bygger. Enheterna hittar bättre och bättre vägar.

//Henry
 
HenFre skrev:
Jag kanske har missat något men jag hamnade hos en operatör som kallar sig OpenVPN och som kommer att mäta min trafik och som jag inte vet ett dugg om vilka villkor som kommer att droppa in så småningom. Vad gjorde jag för fel?
Vill direktkommunicera med min RPI
Det ligger förmodligen en config för deras kommersiella tjänst i installationsfilen som ligger på förstasidan. Bara för att testa (har bara kört Android-versionen innan) laddade jag ner installern från deras OSS-sida: https://openvpn.net/index.php/open-source/downloads.html. Den har ingen default config. Hittade en liten instruktion hur du kopierar in din egen config och kopplar upp dig: https://www.asus.com/support/faq/1004469/

Testade att koppla upp mig mot min egen router (Asus) från en Win-maskin och det gick bra, eller någorlunda bra i varje fall. I all korthet kom jag inte åt nätverksresurser trots att routern har en inställning för detta när man kör TUN, vilket är default (routern borde skicka routinginfo/iptables till klienten, men det verkar inte funka som det skall) Problemet är sannolikt kopplat till min router och inte OpenVPN - det kan alltså mycket väl funka med din Linksys. Med TAP funkar det klockrent.

(TUN jobbar på L3/IP-nivå, vilket innebär att broadcast etc inte funkar. Man måste alltså använda IP:nr istf resursnamn mm. TAP jobbar på L2/Ethernet vilket i praktiken innebär att allt funkar som om man satt kopplad direkt på hostnätet (routern), men baksidan är att kommunikationen blir betydligt "pratigare", vilket inte alltid är önskvärt när kör VPN på distans).
 
bygga_bo skrev:
Det ligger förmodligen en config för deras kommersiella tjänst i installationsfilen som ligger på förstasidan. Bara för att testa (har bara kört Android-versionen innan) laddade jag ner installern från deras OSS-sida: [länk]. Den har ingen default config. Hittade en liten instruktion hur du kopierar in din egen config och kopplar upp dig: [länk]

Testade att koppla upp mig mot min egen router (Asus) från en Win-maskin och det gick bra, eller någorlunda bra i varje fall. I all korthet kom jag inte åt nätverksresurser trots att routern har en inställning för detta när man kör TUN, vilket är default (routern borde skicka routinginfo/iptables till klienten, men det verkar inte funka som det skall) Problemet är sannolikt kopplat till min router och inte OpenVPN - det kan alltså mycket väl funka med din Linksys. Med TAP funkar det klockrent.

(TUN jobbar på L3/IP-nivå, vilket innebär att broadcast etc inte funkar. Man måste alltså använda IP:nr istf resursnamn mm. TAP jobbar på L2/Ethernet vilket i praktiken innebär att allt funkar som om man satt kopplad direkt på hostnätet (routern), men baksidan är att kommunikationen blir betydligt "pratigare", vilket inte alltid är önskvärt när kör VPN på distans).
Ja, jag fick igång kopplingen. Men får inget upp någonstans.
Det enda jag lyckades med var Putty mot Raspberryn. Inget mer. Verkar vara dåligt anpassat för W10. GUI rullar som en bakgrundsservice och inget fönster kommer upp. Det som kommer upp är denna dialog.

2016-07-08 VPN 01.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Henry

Vet inte vad jag ska förvänta mig hitta. Under nätverk är det tomt.
 
Flugbuljong skrev:
Makalöst kul det här! Det första prylen jag installerade var en dimmer placerad i badrummet på övre plan. Med RPi:n på nedre plan var mottagningen i princip alltid för dålig, så jag fick nöja mig med "vetskapen om att det funkade". När jag fick tummen ur och installerade 2-reläsbrytaren i hallen maskade den helt plötsligt in badrumsdimmern i nätet, (vilket jag iof. redan hade räknat med).

Har nu lagt in lite timers på utomhusbelysningen och ett event för hallbelysningen baserat på rörelse och lux.

Härnäst tror jag det blir lite rullgardinsmotorer från m.nu. Funderar på att montera en i TV-rummet, och köra den enligt; TV på samt Lux > XXX = rullgardin ner.
Jag går i samma tankar angående rullgardinen, uppdatera gärna fortgående! :)
 
@Henry: Vad jag se i loggen har din Linksys valt att köra TUN interface. Det innebär att broadcast inte funkar över VPN-förbindelsen. För att enheter skall dyka upp under "nätverk" måste broadcast fungera. Varje enhet broadcastar i princip "jag heter xxx, och du når mig på IP yyy", och på så sätt kan din Win-dator visa namnen på enheterna.

Du kan alltså inte använda namn, utan måste använda IP-adresser istället. Testa \\192.168.x.y\folder (byt ut mot din RPi:s IP och namnet på den utdelade foldern).

När du kör PuTTY använder du din RPi:s IP-adress, och därför funkar det.

Om du vill att namnupplösningen (och annat som sker under IP) skall funka kan du konfigurera din VPN-anslutning med TAP interface istället. Det kan hända att det är gömt under "avancerade inställningar" eller liknande i din Linksys router.
 
bygga_bo skrev:
@Henry: Vad jag se i loggen har din Linksys valt att köra TUN interface. Det innebär att broadcast inte funkar över VPN-förbindelsen. För att enheter skall dyka upp under "nätverk" måste broadcast fungera. Varje enhet broadcastar i princip "jag heter xxx, och du når mig på IP yyy", och på så sätt kan din Win-dator visa namnen på enheterna.

Du kan alltså inte använda namn, utan måste använda IP-adresser istället. Testa \\192.168.x.y\folder (byt ut mot din RPi:s IP och namnet på den utdelade foldern).

När du kör PuTTY använder du din RPi:s IP-adress, och därför funkar det.

Om du vill att namnupplösningen (och annat som sker under IP) skall funka kan du konfigurera din VPN-anslutning med TAP interface istället. Det kan hända att det är gömt under "avancerade inställningar" eller liknande i din Linksys router.
Jag har något som heter "Multicast" som är avstängt i min router. Har aldrig behövt den. Möjligen inte inblandad?

Som sagt, detta är inte min mammas gata. :)

//Henry
 
Skulle tro att din multicast-inställning har med IGMP att göra. Det har ingen relevans för detta problemet.

Har du provat att nå RPi:n via IP-adressen? Om det funkar kan du mappa upp den som en drive/enhet så slipper du knacka in IP-adr hela tiden.
 
bygga_bo skrev:
Skulle tro att din multicast-inställning har med IGMP att göra. Det har ingen relevans för detta problemet.

Har du provat att nå RPi:n via IP-adressen? Om det funkar kan du mappa upp den som en drive/enhet så slipper du knacka in IP-adr hela tiden.
Nej, just nu är jag på resande fot men återkommer gärna.

Jag testade lite med W10 direkt igår. Tror det borde gå. Kommer igen med vad den svarar. Den hittar servern men har något namnproblem. Ska rota vidare i det också. Vore ju enklare om det gick.
Har en son som jobbar på MS. Han menade att det skulle funka men han är på semester nu.
 
Redigerat:
Någon mer än jag som har dragit ner senaste Beta:n, (3.5299) som upplever stabilitetsproblem? Mina Qubino insatsbrytare lyser konstant rött i Web-I/F.
 
Flugbuljong skrev:
Någon mer än jag som har dragit ner senaste Beta:n, (3.5299) som upplever stabilitetsproblem? Mina Qubino insatsbrytare lyser konstant rött i Web-I/F.
Nej, jag kör en BETA från andra hälften av juni. Efter ett långt liv inom IT-världen så har jag följande strategi.

Går aldrig snabbare fram än nödvändigt. Saknar jag inget så graderar jag inte upp förrän jag måste. Att jag överhuvudtaget kör BETA är att den stabila versionen inte klarade mina devices. Nu tänker jag invänta att den stabila versionen springer förbi det versionsnumret jag kör på och sedan föla efter i maklig takt. Det är ju trots allt bara ett elsystem och när det går så går det ju. Enda undantaget, för min del, blir om jag behöver uppgradera för någon ny enhet som kräver BETA. Idag funkar allt jag vill göra och då ligger jag kvar.

//Henry
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.