• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Fler verktyg man inte kan vara utan när man väl har köpt dem:

1. Ska man ha "ett" verktyg brukar jag säga att man ska ha Bahcos minihylssats 2058/S26. Sen dagen min arbetsledare på mitt förra jobb glatt kom in och gav mig det (hade sett det i en katalog och han tyckte att det var något som skulle passa mig) är det ett av mina absoluta grundverktyg.
http://www.swedol.se/bits-hylssats-2058-s26-26-delar.html
2. Nästa absolut grundverktyg, om man kan kalla en ficklampa för ett verktyg. Minificklampor från Fenix lightning, nu en LD15 som alltid ligger i byxfickan.
http://www.fenixlight.com/ProductMore.aspx?id=53&tid=10&cid=1
3. Skjutmått Mitutoyo digitala självkalibrerande. Ofta bäst priser på Farnell.
http://se.farnell.com/mitutoyo/500-...10186480080|&gclid=CNyI-Lf13s0CFQXecgodY4kHQg
4. Multimetern Fluke, Själv har jag en 112.

Det här var min absoluta topp 4, men jag har fler tips som kommer senare. Den här tråden måste få liv i sig igen!
 
heimlaga skrev:
Kofoten Tove av största modell.

Jag köpte en på Järnia i Bjurholm då jag var i Sverige för några år sedan och den var värd varje öre av priset. Den blev mycket lättare att riva och demontera kontrollerat utan att förstöra allt.
Då vill jag passa på att slå ett slag för Hultafors minsta kofot! Jag har den alltid i fickan nuförtiden och den är suverän för att bända lister dra ut spik och dyckert bända loss plastdetaljer. Och för enbart 49:- om man letar lite :)
20160706_165959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
L
Multiverktyg med rasp verktyget. Oerhört enkelt att justera träbitar.
 
Mattias_Eson skrev:
Då vill jag passa på att slå ett slag för Hultafors minsta kofot! Jag har den alltid i fickan nuförtiden och den är suverän för att bända lister dra ut spik och dyckert bända loss plastdetaljer. Och för enbart 49:- om man letar lite :)
[bild]
Kan inte mer än hålla med, har nog 2-3stycken i olika stadier av fördärv :)
 
  • Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Mattias_Eson skrev:
Då vill jag passa på att slå ett slag för Hultafors minsta kofot! Jag har den alltid i fickan nuförtiden och den är suverän för att bända lister dra ut spik och dyckert bända loss plastdetaljer. Och för enbart 49:- om man letar lite :)
[bild]

Jag garvade åt min förra chef när jag såg ett sånt i hans verktygsväska.. Sen såg jag det in-action och undrade varför det inte låg ett likadant i min väska..
 
Haha jag var exakt likadan. Ser ju mest ut som en ploj-grej eller nyckelring innan man provat den själv
 
Lilla kofoten i all ära, men jag föredrar den här varianten:

0000000031462.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Haft den rätt många år och den har tagit mkt stryk, men är ta mig tusan nästan nyskick fortfarande. Riktigt nätt för demontering av foder mm, men kan också utan problem lossa rejäla spikar, iaf upp till 4" utan problem. Änvänt den många gånger för att lossa spikar som suttit illa till/djupt/etc, för att sedan dra ut med en större kofot/hammare. Fått nån sned blick när man hjälpt grannen som gick bet på att dra ut (främst få tag på) en spik med sin "vanliga" stora kofot när man fäller kommentaren " -Vänta lite ska jag hämta mitt brytjärn.." och kommer tillbaka med den lillen :D

EDIT:
Noterbart att jag tror det behöver vara en SharkGrip (eller motsvarande kvalitet om det finns nån liknande?) för att storheten i verktygen skall infinna sig. Haft tag i nån billig variant av okänt märke ett par gånger och de kan lika gärna åka direkt i metallåtervinningen. Har för mig det är "made in Japan" stämplat på det jag har (SharkGrip).
 
Redigerat:
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Cheesen
thomasx skrev:
Men tjejverktyg finns, här är t.ex. en tjejskruvmejsel ;)

[bild]

Men visst har du rätt. Dock är det ofta så att det finns bättre verktyg som ger mycket mer kraft, men de är också mycket dyrare och hittas bara i proffsbutikerna.
Den mejsel har jag bara hittat i proffsbutiken. Den är för övrigt den enda mejseln som får komma med i mitt verktygsbälte, passar alla eldosor nämligen.
 
Var på Mekonomen häromdagen och hittade nedan pryl vid kassadisken. Rätt smidig för 70:-'ish.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter med magnet och


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tänder vid kontakt (inget vidare på elektrikermejslar om man inte har lite folie med ...)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.