Jag är också sån som ska göra allt själv. Blandar utan att sucka ett par kubikmeter betong i tombola istället för betongbil t ex.

Men... när det gäller stora (>25cm) stubbar är gränsen nådd. Alldeles för mycket arbete och slit med slöa kedjor och knäckt rygg.

Stubbfräs f hee ;)
 
Jag säger det igen. Yxa och träningsperspektiv. Skippa turen till gymet och ta det som ett fyspass.

Skor med stålhätta är inte fel när man yxar stubbe.
 
harry73
Och jag säger (igen) telefonstolpe (=impregnerat virke) använd andningsskydd om du ska såga i det
 
Vilka söta, enkla stubbar ni har! Vi har hållit på över ett år med vår. Grensåg och planteringsspade är mina huvudsakliga verktyg. Ingen människa med motorsåg och förstånd kombinerat vill testa det på vår stubbe, inte de som hade stubbfräs heller....

Problemet: Stor tallrot, klippa 30 cm under markytan, men en massa sten i olika storlekar, sannolikt väl invuxna i rötterna...
stubbe.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter varje dags arbete sköljer jag rent med trädgårdsslangen, då ser jag vad jag gjort under dagen, och får lättare att börja nästa dag. Har en och annan kvadratmeter rötter kvar att jobba mig igenom innan vi kan påbörja trädäcket som ska vara där.
 
Redigerat:
  • Gilla
rock_fc och 1 till
  • Laddar…
L
Det är nästan så jag skulle vilja prova detta med stubbar. Verkar vara en kul utmaning.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Anna_H vilken rejäl stubbe. Jag hade inte givit mig på den utan stubbbrytare och tigersåg.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
pelpet skrev:
En rutten 20 cm stubbe biter du ju av med farfars löständer..

Jag föreslår attack med yxan. Gräv upp runt lite runt stubbarna, av med tröjan, på med handskarna och anfall lungt och metodiskt med yxan ovanifrån och sen från sidan. Sakta men säkert hugger du bort bit för bit av stubben tills du inte har något material kvar över marknivå, medans du själv får ett ordentligt träningspass. Då belönar du dig med en öl och en dusch. Sen är det bara att skotta över stubben och så gräs, eller vad du nu vill ha där. Om ett decennium när träet ruttnat ihop lite under mark så fyller du på med lite toppdress för att jämna till gräsmattan.
Vi Dalmasar brukar ge dessa uppdrag till våra småttingar.....
Checklista:
1-2 barn i varierande ålder.
12-15 olika redskap, spelar ingen roll vilka, allt fungerar.
1 grushög i närheten av stubben.
1 väl anlagd gräsmatta.

Detta är vad som behövs för att skapa sig lite extra fritidssysselsättning, det tog 4-5 dagar att flytta stora delar av grushögen till gräsmattan och lite hamnade på stubben, 5 och 11-åringen var riktigt nöjda med resultatet, pappan i huset får skylla sig själv....

stubben står kvar, grus på hela gräsmattan, slöa knivar till gräsklipparen, mammsen verkar inte riktigt nöjd med pappsens tillåt av innovativa lekar, ingen lek vill jag hävda, träning inför vuxenlivet, pedagogik på hög nivå.
Stubben får vara kvar till ett annat år.
120- 150 cm björkstubbe leker man inte med i första taget....
Får leta efter farfars löständer när det blir dags!
 
harry73
Även jag har brottats med en stubbe under sommaren. Jag använde allt:
- motorsåg
- handsåg
- yxa
- spett
- rep + bil
- trädgårdsslang

Till sist fick jag den :)

20160604_174941_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JorLar och 1 till
  • Laddar…
tasman skrev:
Fortsätt gräv alltså... Hur djupt kan jag tänkas behöva gå? Trädet är högst sannolikt planterat 1991-1992
En rönn med diameter 30 cm planterad 1991? Det låter helt omöjligt. Jag tog bort en rönn planterad någon gång på 70-talet och den hade en diameter på kanske 15 cm.
 
Om man har möjlighet att planera stubben och vill dra bort den (delvis) med bil eller spel är det bra att inte kapa trädet jäms med marken direkt utan spara lite av höjden för att kunna utnyttja hävstångseffekten. Och yxa/tigersåg m. pendling och rivningsblad(i bimetall som inte blir slöa lika snabbt som ett träblad) till rötterna så klart :)
 
Om man ska dra ut stubbar så är det tandläkarvarianten som gäller. Klyva stubben på mitten och dra ut halvorna mot varandra för att rötter ska följa med ut från marken.
Men det krävs nog traktor för att dra ut stubbar.
 
pelpet skrev:
Skor med stålhätta är inte fel när man yxar stubbe.
Jag tror mer på att inte hugga sig i fötterna....

Eller menar du att jag ska sparka bort stubben?
 
Har grävt fram det mesta av rötterna nu, fyfan vilket jobb! Jag visste att det skulle bli tufft men såhär.... Nä, hade jag vetat hade jag helt klart fräst. Men nu har jag ju gjort hälften så jag kan ju inte ge upp nu ;)
Ska låna tigersåg+yxa+spett imorgon och jobba vidare.. Hoppet lever

Som någon i tråden var inne på är trädet inte alls planterat 1991. Det stod tydligen här långt innan huset byggdes.
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
harry73
Och då la de dit fyllnadsmassor, så att rötterna hamnade långt ner.
Lycka till med sista biten
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Anna_H vilken rejäl stubbe. Jag hade inte givit mig på den utan stubbbrytare och tigersåg.
Inget handdrivet med motor, det är för farligt om du kör i en sten. Eventuella maskiner måste dessutom vara mindre än 2 meter breda, för att gå emellan vårt garage och grannens hus, sedan är det en liten söt slänt med ca 35-40 graders lutning :)

Det töliga nu är det som borde varit en pålrot rakt ner och två normala sidorötter på 10-15 cm vardera, men som är ihopvuxet till en tjock sak på 50 cm i diameter rakt åt sidan. Ska testa att låna pappas antika dubbelsåg som han köpt på auktion för en krona och se om den funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.