Måste börja med att säga att ert bygge ser helt fantastiskt ut. Så rejält, så snyggt och väldesignat. :) Ska själv bygga en trappa för att ta mig ner från en terassyta som ligger 130 cm över en grusyta och funderar mycket över dimensioner på vangstycket, höjder steghöjd, steglängd etc. Hur höga/långa steg har ni gjort och är ni nöjda? Är er trappa bekväm att både gå och eventuellt sitta i?
 
jonne72 skrev:
Instämmer i hyllningskören. Mycket flott bygge!
Jag har också en tätningsfråga. Hur har ni gjort mellan trädelarna i uterumsbygget och tralldäcket? Har ni lagt något under syllregel/limträstolpe/panelbrädor för att hindra att få upp fukt från ev. blöt trall?
Vi har bara behandlat träet omsorgsfullt med grundolja, grundfärg och täckfärg. Kommer att lägga en vit silikon på utsidan förbi både tröskellister och trästomme, för att minimera att underliggande trall fuktas upp samt förhindra att vatten kryper till insidan.
 
Askox18 skrev:
Måste börja med att säga att ert bygge ser helt fantastiskt ut. Så rejält, så snyggt och väldesignat. :) Ska själv bygga en trappa för att ta mig ner från en terassyta som ligger 130 cm över en grusyta och funderar mycket över dimensioner på vangstycket, höjder steghöjd, steglängd etc. Hur höga/långa steg har ni gjort och är ni nöjda? Är er trappa bekväm att både gå och eventuellt sitta i?
Vi använde i huvudsak 170 mm regelvirke till altan- och trappstomme och följaktligen så blev det 170 mm steghöjd. Stegdjupen är 270 mm.

Det finns en gammal tumregel som säger 2 x steghöjd + stegdjup = 570 till 630 mm. Max rekommenderad steghöjd 180 mm.

Med ovanstående formel så ger trappor 2 x 170 + 270 = 610 mm.
Och ja, de är bekväma att gå på samt sitta i :)

I stort sett alla trädelar i altanen som belastas av personer kan dimensioneras genom att tillåta max 1,5 mm nedböjning från en punktlast på 1 kN (100 kg). Då får man en stomme som har bra egenskaper mot svikt, som ofta är det största problemet.
Jag har en liten excelsnurra som jag kan skicka om du är intresserad.
 
Redigerat:
Schysst, tack för snabb återkoppling. Vi gör vår veranda i 34x145-trall och jag tänkte köra samma i trappen. två sådana blir drygt 290 mm planstegslängd. Problemet jag har med att sätta 170 mm som steghöjd (vilket är enkelt eftersom det då går smidigt att såga ut klossar/trianglar) är att täcka steghöjden med en trall som är lagom hög. Ser ut på bilderna som ni har en hel stående 28x120 plus en längs-sågad som ger de sista 22 mm om det ska bli helt tätt mot plansteget. Kan det stämma?
.


Hur mycket utstick/överhäng har ni på stegen mot den stående täckbrädan som fyller ut höjden?

mvh
Peo
 
Redigerat:
Excelsnurra låter coolt, du får väldigt gärna dela :) Jag har annars gjort det lätt för mig och byggt med cc-60 även fast jag använder 34mm tjock trall. Så blir det hellre aningens för stabilt hellre än svampigt.
 
Askox18 skrev:
Excelsnurra låter coolt, du får väldigt gärna dela :) Jag har annars gjort det lätt för mig och byggt med cc-60 även fast jag använder 34mm tjock trall. Så blir det hellre aningens för stabilt hellre än svampigt.
Faktum är att 28 mm trall, som jag använt, är något för mjuk för att klara "kravet" på 1,5 mm nedböjning av punktlasten 1 kN när man har åsar c/c 600 mm. Och det känns också att det fjädrar.om jag ställer hälen på en enskild trall mitt mellan två åsar och belastar med min kroppstyngd. Men jag har ändå valt att använda 28 mm trall då trallen är mindre känslig än själva stommen.
Bärlinor och åsar är kollade mot 1 kN och max 1,5 mm nedböjning.
 
falmark skrev:
2014-07-25 Ledig med pilsner och BBQ

[bild]

[bild]
Här kan man tala om utsikt!:beer:
 
Jo jag vet. 👍😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.