cem77 skrev:
Är ju bara låta några mäklare göra en värdering av huset med respektive utan carport. Mindre än så skulle jag inte nöja mig med.

Skulle jag sen köpt ett hus där jag lovats carport och det inte blev någon så skulle jag avstått att köpa helt oberoende av ersättning.

Att bara få ersättning för byggkostnaden för en carport är ju inte okej då TS inte kommer kunna ta dessa pengar och bygga en carport i framtiden.
Ja, det är exakt så som jag känner nu också. Vi har blivit erbjudna att häva köpet, men samtidigt är detta en chans som inte kommer igen. Inte i denna del av staden.
 
  • Gilla
cem77
  • Laddar…
torbeno skrev:
Ringer på måndag!

Hittade detta solcellspaket. [länk]

Verkar det vettigt? Kompletterar med ett markstativ.

Måttmässigt passar det väldigt bra.
[bild]
Borde vara lämpligt! Det kan vara så att du behöver ha "solcellerna" ovan taket till förrådet så de inte sitter ihop fysiskt.
 
Robert-san01 skrev:
Borde vara lämpligt! Det kan vara så att du behöver ha "solcellerna" ovan taket till förrådet så de inte sitter ihop fysiskt.
Ja, det har jag tänkt ha i så fall. Garaget kommer hamna på 2,3 m höjd ca. Lätt sluttande. Kan solcellerna sitta så tätt att det blir lite väderskydd? Eller skall man ha nån form av täckande yta under.
 
De brukar normalt inte vara täta så du får bygga ett tak som du sätter dem på. Men det blir väl ett problem för de ni beställt huset av?
 
Hej,

Har läst en del av det som skrivits och det liknar det vi har försökt i Malmö kommun.
Deras besked till oss var att man kan ev. bygga carporten som Attefallsbyggnad MEN det måste vara minst 80 cm mellan takkonstuktionerna på garaget och carporten. Dvs carporten skall vara helt fristående.

Sen kommer de andra sakerna som hur långt till tomtgräns, godkänner grannarna det osv.
 
Robert-san01 skrev:
De brukar normalt inte vara täta så du får bygga ett tak som du sätter dem på. Men det blir väl ett problem för de ni beställt huset av?
Ok, inte så täta alltså. Det var ju synd ...
Husbyggaren kommer nog inte ta sig an denna lösning, de vill bara bygga enligt ursprunglig plan. Eller inte alls. Vid utebliven carport får jag ersättning som skall täcka bygget själv.
 
Sciron skrev:
Hej,

Har läst en del av det som skrivits och det liknar det vi har försökt i Malmö kommun.
Deras besked till oss var att man kan ev. bygga carporten som Attefallsbyggnad MEN det måste vara minst 80 cm mellan takkonstuktionerna på garaget och carporten. Dvs carporten skall vara helt fristående.

Sen kommer de andra sakerna som hur långt till tomtgräns, godkänner grannarna det osv.
Nu bor jag inte i Malmö, så jag hoppas att min kommun är generösare är 80 cm. Grannarna kommer godkänna det, de sitter i samma sits och vi vill alla nå en snygg lösning. Det kommer vara längre än 4,5 m till surgrannarnas tomt. Jag är dock sugen på att bygga fram till 4,51 meter ...
 
torbeno skrev:
Ok, inte så täta alltså. Det var ju synd ...
Husbyggaren kommer nog inte ta sig an denna lösning, de vill bara bygga enligt ursprunglig plan. Eller inte alls. Vid utebliven carport får jag ersättning som skall täcka bygget själv.
Men de kan väl bygga carporten som det var tänkt och du sätter paneler på den?
 
torbeno skrev:
Vid utebliven carport får jag ersättning som skall täcka bygget själv.
Det förutsätter ju att det faktiskt kommer gå att göra en godkänd lösning.

Om kommunen t.ex. skulle kräva 80 cm mot båda väggarna för att räkna det som fristående så blir det ju för smalt för att vara en funktionell carport. Skulle kollat med bygglovkontoret för att få veta exakt hur de tolkar det i ert fall. Och helst ha ett klart besked på papper innan uppgörelse med byggbolaget godkänns slutligt.

Annars ska ju ersättningen räknas mot värdet av att faktiskt vara utan carport, inte kostnaden att bygga den.
 
Mikael_L
Robert-san01 skrev:
Jag tror inte man ens behöver göra en bygganmälan för detta. Men stäm av med samhällsbyggnad i kommunen så det även gäller hos er. Fråga inte mer än om man behöver något lov eller anmälan för stativ för solceller i detaljplanerat område och se till att få det skriftligt. :)
Hittade en tråd iett annat forum:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Bygglovsregler-for-solceller-i-olika-kommuner-td5001172.html

Och här:
http://solkalkyl.blogspot.se/p/bygglov-i-din-kommun.html
 
Men ett skärmtak på max 15 kvm över uteplats är väl bygglovsbefriat?
Och med grannens (din snälla granne) tillåtelse så får det byggas närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Det borde väl finnas något hinder mot att parkera bilen på uteplatsen.
 
Med bara 15 kvm så blir det ju en väsentligt mindre carport än vad som avtalades vid köpet - vilket åter igen skulle innebära att kompensationen ska vara mer än bara byggkostnad.

Beroende på hur mycket byggrätt som använts på tomten så kan konsekvensen också vara att det inte går att sätta något tak över en "riktig" uteplats för annat än bilen. - igen en försämring av det som köptes vilket motiverar ersättning för mer än byggkostnaden.

Misstänker att ett avtal med byggföretaget kommer innehålla att man ger upp rätten att komma med framtida anspråk med anledning av den uteblivna carporten. Var försiktig med att skriva på en sådan innan alla konsekvenser och möjliga lösningar är tillräckligt klargjorda. Eller ha med ett villkor om beviljat startbesked för någon lösning (attefalls- eller annan).
 
Säkert en dum inflikning, men som det ser ut nu så kan ni alltså inte få den fastighet ni beställt och ni har redan grannar några hus bort som ni kallar "surgrannarna" (de verkar ha rätt i sak?).

Kommer ni verkligen ha det bra i det här huset? Jag hoppas givetvis det men det låter lite skakigt...

edit: Nu vet jag inget om tomten eller hur stor den är, men det är ju rätt tråkigt om man blir av med möjlighet till tak över uteplats eller attefallshus/-utbyggnad för att byggbolaget sjabblat till det med bygglovet. Möjligheten till att i framtiden kunna bygga är ju rätt värdefull.
 
Redigerat:
Patrik Friberg skrev:
Men ett skärmtak på max 15 kvm över uteplats är väl bygglovsbefriat?
Och med grannens (din snälla granne) tillåtelse så får det byggas närmare tomtgräns än 4,5 meter.
Det borde väl finnas något hinder mot att parkera bilen på uteplatsen.
Det kan nog bli nåt åt det hållet, behöver ju inte stressa på detta.
 
Räknenisse skrev:
Med bara 15 kvm så blir det ju en väsentligt mindre carport än vad som avtalades vid köpet - vilket åter igen skulle innebära att kompensationen ska vara mer än bara byggkostnad.

Beroende på hur mycket byggrätt som använts på tomten så kan konsekvensen också vara att det inte går att sätta något tak över en "riktig" uteplats för annat än bilen. - igen en försämring av det som köptes vilket motiverar ersättning för mer än byggkostnaden.

Misstänker att ett avtal med byggföretaget kommer innehålla att man ger upp rätten att komma med framtida anspråk med anledning av den uteblivna carporten. Var försiktig med att skriva på en sådan innan alla konsekvenser och möjliga lösningar är tillräckligt klargjorda. Eller ha med ett villkor om beviljat startbesked för någon lösning (attefalls- eller annan).
Just nu finns det 11 kvm byggrätt kvar på tomten. Jag får försöka klura på hur man gör det bästa av situationen, först och främst vill jag bara få mitt hus och flytta in där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.