image.jpg


Minecraft facklor som används som nattlampor till pågen och tösen.
 
  • Gilla
mg765 och 2 till
  • Laddar…
Jag och svärfar snickrade ihop ett kul hus till barnen. Vi gjorde en enkel skiss utifrån ett hopkok av idéer vi funnit på nätet. Utifrån det försökte vi även få till säkerketsdetaljer genom att mäta på lekborgar på närliggande lekplatser. Tärnade även taket med tjärpapp och fall. Genom en vän kunde vi även få till tryckta ytor att fästa på utifrån en enkel skiss. Bygget tog två dagar och efterpill om ca ytterligare en dag x 2 personer. Riktigt roligt dock och uppskattat av barnen 👍😄👍


image.jpg


image.jpg


image.jpg

image.jpeg
 
Redigerat:
DSC_0781.jpg
Lekstuga "Brandstation" med torn till sonen men nu har lillasyster tagit över 😝
 
Kan du inte bygga en lekstuga till barnen sa frugan..
Var då? svarade jag... koja1.jpg koja2.jpg koja3.jpg
 
  • Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
 
  • image.jpg
Då vi bodde trångt förut och med nyfödd bäbis som ska matas flera ggr under natten så kom jag på den här idén för att underlätta för min reumatiska fru (Läs: För mig själv eftersom det var jag som fick lyfta upp bäbisen ur vaggan varje gång = trött på jobbet).
Har en Ikea säng med bred sängram som jag byggde sängbotten på och med 4 ben lite mer hopdragna mot en sida för bra stöd.
Satt fast den med sängen under.
La i en något tunnare madrass så bäbisen inte skulle kunna rulla upp på våran säng vid ev toabesök och ensammen hemma.
Den är gjord i grovvirke så blev mycket slipa, dock så kommer jag kosta på och köpa lite dyrare hädan efter.
Lyxade även till och gjorde en mobilhållare med laddare i på det lilla "Nattygsbordet".
Nu 3 år senare så använder lillasyster den och funkar hur bra som helst och orkanen får snurra fritt med spelrum ;)
Skärmklipp2.JPG
DSC_0758.jpg
DSC_0889.jpg
DSC_0843.jpg
DSC_0443.jpg
Lillasyster aka "orkanen"
20160703_233405.jpg
 
  • DSC_0890.jpg
  • DSC_0844.jpg
Redigerat:
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Brandbilssängen blev uppskattad!
image.jpg image.jpg image.jpg
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Tänkte låta barnen slippa frysa när de badar, byggde en vedeldadpoolvärmare, som värmer vattnet från 19grader till 45grader ur kamin, men har medvetet sänkt ut tempen för att inte plaströr och annat ska ta skada :)

Vi behövde även bygga ut vår koja/kiosk/rutschkana med ett hopptorn nu när barnen gått i simskola och allt :)
IMG_8323.jpg IMG_8322.jpg
 
  • Gilla
kengren51 och 4 till
  • Laddar…
image.jpeg
Sommarens projekt blev piratinspirerad trädkoja med kaptensdeck och mastkorg.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Byggde tillsammans med bror till ungarna. Kravet var att den skulle matcha den timrade 1600 tals herrgården.

Vi ville även utforska traditionell timmertekni med laxknutar tappar och allt vad det innebär. Förrutom lite motorsågande är stomme byggd med enbart handverktyg som förr.

Vindskivor gjorde vi med uråldriga japanska preserveringstekniken shou sugi ban.

FB_IMG_1467753368225.jpg
 
  • IMG_20160604_132834.jpg
  • Gilla
Fadai och 7 till
  • Laddar…
Shit vilken snickarglädje!!
Kanon fint!!!
 
På landet var det dags att byta ut den gamla ikea-sängen i barnens rum. Så inspirerad av andra byggen jag sett så snickrade jag ihop en platsbyggd våningssäng, med hylla vid huvudändan, läslampa, och elluttag för mobilladdning vid hyllan :) Stugan_sang.jpg

/K
 
  • Gilla
Solute1
  • Laddar…
image.jpg

image.jpg

image.jpeg

image.jpg

Barnen har fått en egen hörna i trädgården med gungställning, lekstuga, balkong och trädäck med inbyggd sandlåda.
 
  • Gilla
mg765 och 3 till
  • Laddar…
Under min pappaledighet 2012 påbörjade jag nedanstående lekstuga vid vårt lantställe. Jag utgick från denna byggbeskrivning http://www.byggbeskrivningar.se/lekstuga men har lagt till en del lull-lull allt eftersom. Stugan stod klar för två år sedan.

Lekstuga ute.jpg

Den har in- och utvändig belysning samt ett 300 watts värmeelement. Isoleringen är dock endast 45 mm så det kan ta någon dag eller två att få stugan varm om det är riktigt kallt ute. I taket sitter det bastupanel.

DSC_0129.jpg

Ovanför takluckan finns en liten vind där det bland annat förvaras små adventsljusstakar. Man kan inte gå upp där, men det går att titta upp med huvudet. När luckan öppnas tänds en vindslampa automatiskt. Där finns också en PAX-fläkt, så stugan har mekanisk frånluftsventilation!

DSC_0139.jpg

Med telefonen kan man ringa upp till huset, eller tvärt om. Den är mycket populär (liksom CD-spelaren förstås). Dörren är egenhändigt byggd med kunskaper inhämtade någonstans från detta forum.

Lekstuga inne 2.jpg

Allt som allt har det varit ett mycket roligt och lärorikt projekt, som nu även barnen har fått glädje av.
 
  • Gilla
Nagnud och 2 till
  • Laddar…
Sönerna, 13 och 10 år gamla, delade rum och sov i våningssäng, men var inte alltid överens, så jag delade rummet (17 kvm) i två. För att spara ett par kvadratmeter byggde jag väggen som en våningssäng. Storebror sover upptill och lillebror fick ett mysigt krypin med stjärnhimmel. Inga jätterum, men varsitt eget och nöjda killar.

image.jpg

image.jpg
 
  • Gilla
Nagnud
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.