Jag förundras över nya hus som folk bygger och de planlösningarna som diskuteras här på forumet.

Varenda hus saknar något utrymme där man kan hänga ifrån sig arbetskläder. Argumentet att man skall hänga dem i något klädvårdsrum är litet långsökt. Det går ju inte att hantera ren tvätt i samma rum som det hänger kläder som luktar gammal hydraulolja eller svetsrök eller motorsågsavgaser eller annat som hör ihop med många vanliga yrken och arbetsplatser. Inte heller vill man dra in gyttjiga kläder och stövlar i ett klädvårdsrum..... och var torkar man våta stövlar och arbetsskor?

Jag vet att ni kommer att säga att ni "har inget sådant arbete" men jag vet ju själv hur snabbt en karriär som ingenjör vände till en karriär som timmerman och allt-i-allo när tiderna blev sämre. Dessutom brukar man ju skita ned sig med ett och annat då man pysslar hemma på tomten.
Nästa generation blir vuxna någon gång och då skall de ha något arbete. Folk som inte lär sig yrket från grunden blir ytterst sällan bra på sitt yrke........ så att omöjliggöra ett skitigt arbete innebär också att man omöjliggör en karriär inom teknik och industri och hantverk och entreprenad och jordbruk/skogsbruk. Ganska många stängda karriärmöjligheter.

Jag fattar inte det här!
 
tommib
Jag håller med dig om att det är mycket konstiga planlösningar som förekommer, både här på forumet och i verkligheten. Vår egen hall är extremt liten, man kommer i stort sett direkt på trappan till övervåningen (för övrigt en mycket vanlig planlösning). Det är ju otroligt korkat att grisa ner med skor på golvet där man måste passera. Nej, min ideala hall är en liten "blindtarm" där man inte vistas om man inte är på väg ut eller in. Där kan kladdiga skor stå och torka.

Som tur är kan vi gå in via garaget, där vi numera också har en rejäl utslagsback och en trädgårdsslang. Perfekt när barnen (4 resp 2 år) varit och lekt ute i busväder. Synd bara att det är så mycket annat i garaget så man inte kan gå loss helt med slangen.

Själv har jag ett extremt rent arbete, inom sjukvården, men det betyder inte att jag inte gillar att grisa ner mig på fritiden i trädgården eller i krypgrunden.
 
heimlaga skrev:
Jag förundras över nya hus som folk bygger och de planlösningarna som diskuteras här på forumet.

Varenda hus saknar något utrymme där man kan hänga ifrån sig arbetskläder. Argumentet att man skall hänga dem i något klädvårdsrum är litet långsökt. Det går ju inte att hantera ren tvätt i samma rum som det hänger kläder som luktar gammal hydraulolja eller svetsrök eller motorsågsavgaser eller annat som hör ihop med många vanliga yrken och arbetsplatser. Inte heller vill man dra in gyttjiga kläder och stövlar i ett klädvårdsrum..... och var torkar man våta stövlar och arbetsskor?

Jag vet att ni kommer att säga att ni "har inget sådant arbete" men jag vet ju själv hur snabbt en karriär som ingenjör vände till en karriär som timmerman och allt-i-allo när tiderna blev sämre. Dessutom brukar man ju skita ned sig med ett och annat då man pysslar hemma på tomten.
Nästa generation blir vuxna någon gång och då skall de ha något arbete. Folk som inte lär sig yrket från grunden blir ytterst sällan bra på sitt yrke........ så att omöjliggöra ett skitigt arbete innebär också att man omöjliggör en karriär inom teknik och industri och hantverk och entreprenad och jordbruk/skogsbruk. Ganska många stängda karriärmöjligheter.

Jag fattar inte det här!
Jag hör vad du säger men ett exempel vore bra.
Det enda jag kan komma att tänka på är ett vidbyggt garage som leder till en tvättstuga eller dylikt. Så är jag uppvuxen och perfekt att hänga av sig skoterkläderna i garaget och gå in vidare och tvätta av sig i tvättstugan som även hade bastu.
Så hade jag föredragit att bygga mitt pågående hus men vi rationaliserade bort vidbyggt garage i utbyte mot ett större hus och väljer att ha fristående garage framför huset.
Få är förunnade en stor tomt när det byggs nu för tiden då städerna gärna vill få in så många tomter som möjligt på nya områden.
 
Exempel:

Här hemma har vi tre dörrar från en gemensam farstubro med tak över.
En dörr är ingången till bostaden. Huvudingång kan man väl säga men vi har bara en ingång.
En dörr går till pannrummet.
En dörr går till ett varmförråd.
I varmförrådet står båda frysboxarna och där hänger alla någotsånär rena och torra arbetskläder på en vägg. Under dem finns en skohylla för arbetsskor. Riktigt skitiga eller våta arbetskläder hänger man in i pannrummet. Där finns också trallar att torka skor på.
Enda nackdelen är att all ved måste kärras in i pannrummet över farstubron. Huset är byggt före oljekriserna så planeraren trodde väl att man alltid skulle elda med olja. Pannrummet borde vara större och ha en bakdörr till ett vidbyggt vedlider. Annars är jag riktigt nöjd med den här lösningen.

I moderna hus finns inga såna här utrymmen. Då går det ju inte att arbeta!
 
  • Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Dagens nybyggda hus har så liten trädgård att det inte behövs...
De har så liten tomt att du precis får plats med en grill, studsmatta och plastpool. Sedan stensätter/lägger trädäck de resten av trädgården så de slipper klippa gräset. Huset är nybyggt så det underhåller man inte, utan det säljer man och flyttar när det känns ofräscht.
Slit och släng mentaliteten har även kommit till vårt boende. :(
 
Nya villor byggs framför allt i närhet av tillväxtorter. Där är det ovanligt att ha två frysboxar och elda med ved.
 
Fast ärligt talat vet jag inte hur många som faktiskt kommer hem skitiga och "luktar gammal hydraulolja eller svetsrök eller motorsågsavgaser"

På många arbetsplatser byter man ju om där idag, och inte hemma. Förutsatt att man nu inte är egenföretagare.
Få mekar bilen själva (är ändå ingen hit att göra det i carporten ;)) samt att man har elmaskiner idag.

När det gäller tomtstorlekarna så finns den flera anledningar till att man bygger kompakt. Först och främst nöjer sig många att kunna göra så som Shakula skriver ovan, sen så vill kommunerna "hushålla" med marken, tiden med 2000kvm tomter är förbi (själv blev vi nekade förhandsbesked då man bland annat vill hushålla genom detaljplan)
 
Precis som med allt annat är det opraktiskt att bygga för alla livets eventualiteter. Ska jag bygga 7 sovrum ifall mitt tredje barn skulle visa sig bli fyrlingar? Installera hiss ifall jag skulle bli förlamad. Gjuta bunker och installera reservkraft samt borra egen brunn för krigshändelser.

Nej, resonemanget om klädvård håller inte för en privatbostad utan mark. Hade jag haft en gård, kanske skogsfastighet eller dylikt skulle jag absolut förbereda för omklädnad men tills vidare får det räcka med några klädhängare i garaget. Om det uppstår ett behov av mer omfattande hantering får jag anpassa boendet då.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Där kommer 60-100kvm garage in som inte är ett förråd för gamla möbler
 
Redigerat:
Hmmm..... som jag ser det skall ett hus fungera genom hela livet och genom livets alla svängningar på gott och ont.

-Där ingår det att tvåvåningshus skall byggas så att när man blir gammal och ofärdig i benen skall man kunna bo två personen i nedre våningen och dra ned värmen på vinden.
-Där ingår det att man skall kunna hålla plusgrader inomhus och laga enkel mat även om elektriciteten är borta några dygn efter något haveri i elnätet.
-Där ingår att man skall ha möjlighet att ta emot de inkomstmöjligheter som erbjuds när högkonjunkturen är över och man inte längre kan få den karriär man har tänkt sig. Då köpkraften minskar har man inte längre råd att slita och slänga och gör mera själv också i mera urbaniserade trakter.

Att sätta fast sig i en ohållbar situation bara för att alla andra gör det är kortsynt tycker jag.

Krig och hungersnöd inträffar litet mer sällan. Senaste hungersnöderna var 1916-1918 och 1867-68 då farfarsfarfar strök med.
 
Hum, hur många har inte hund idag och med lite storlek/päls på den så kan det vara en riktig skitgris.
Saknar en ingång med utrymmer för avspolning, vilket även skulle kunna användas för grovtvätt för annat..
Så det finns flera behov att liknande planlösningar som inte behöver vara just arbetskläder.
Stora öppna ytor i huset är snyggt men kan inkräkta på det mera praktiska, så estetiskt kanske det men praktiskt nja.
Men allt går i cykler så morgondagens hus kanske blir ritade mera ur det funktionella.
 
Någon som cyklar MTB?

De absolut härligaste cykelturerna är ju när man kommer hem och ser ut som en lergubbe. Och då skulle iallafall jag behöva en smutssluss.
 
heimlaga skrev:
Hmmm..... som jag ser det skall ett hus fungera genom hela livet och genom livets alla svängningar på gott och ont.

-Där ingår det att tvåvåningshus skall byggas så att när man blir gammal och ofärdig i benen skall man kunna bo två personen i nedre våningen och dra ned värmen på vinden.
-Där ingår det att man skall kunna hålla plusgrader inomhus och laga enkel mat även om elektriciteten är borta några dygn efter något haveri i elnätet.
-Där ingår att man skall ha möjlighet att ta emot de inkomstmöjligheter som erbjuds när högkonjunkturen är över och man inte längre kan få den karriär man har tänkt sig. Då köpkraften minskar har man inte längre råd att slita och slänga och gör mera själv också i mera urbaniserade trakter.

Att sätta fast sig i en ohållbar situation bara för att alla andra gör det är kortsynt tycker jag.

Krig och hungersnöd inträffar litet mer sällan. Senaste hungersnöderna var 1916-1918 och 1867-68 då farfarsfarfar strök med.
Jag förstår din tanke men det går ju inte att förbereda sig för allt på en gång - däremot kan man ju skapa förutsättningar för att framtida åtgärder ska bli enklare. En enkel grej är ju att dra in luftkanal för kamin när man gjuter grunden även om man inte vill installera kamin just då. Bygger man garage ser man till att det går att använda som verkstad och inte bara som förvaring för prylar som man borde gjort sig av med för 20 år sen.

Listan på tillgänglighetskrav idag är ganska omfattande, det är svårt att bygga ett hus som man INTE kan bo i även om man är förpassad till markplan.

Scenariet med gammal/ofärdig och fattig blir lite speciellt ihop med vedpanna - du skulle varken ha råd att köpa ved, eller förmåga att hugga den själv.

Sen måste man vara beredd att tänka om också. Jag kan inte bruka min mark, för det är en villatomt. Skiter det sig på något plan, t ex att det blir trögt med jobb, så är nog den bästa lösningen att flytta. Av den anledningen står jag t ex ständigt i diverse bostadsköer på större orter.

pelpet skrev:
Någon som cyklar MTB?

De absolut härligaste cykelturerna är ju när man kommer hem och ser ut som en lergubbe. Och då skulle iallafall jag behöva en smutssluss.
Du behöver nog snarare en sån här utanför entrén: DobleSecado_MNEX28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jag har just installerat en vattenutkastade med varmvatten, då kan man spola av sig själv och cykeln på samma gång :).
 
fast det är fortfarande fullt tillåtet att bygga som man vill även om andra bygger kataloghus. Allt är efter tycke och smak. Själv passar jag utmärkt ihop med mitt hus från 1900 som är både fult och trasigt och slitet och ja gud vet allt. I ett nytt och fint kataloghus skulle jag nog få eksem eller nåt liknande. Det kryper redan nu i kroppen av bara tanken....
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.